۱۳۹۵ دی ۹, پنجشنبه

آلمان از برگزاری نمایشگاه گنجینه موزۀ هنرهای معاصر تهران انصراف داد










آلمان از برگزاری نمایشگاه گنجینه موزۀ هنرهای معاصر تهران انصراف داد
 سرانجام بعد از چند ماه بلاتکلیفی، برلین رسماً اعلام کرد که با توجه به عدم توافق مقامات ایرانی، از برگزاری نمایشگاه گنجینه کم‌نظیر موزه هنرهای معاصر تهران منصرف شده است. قرار بود که تعدادی از شاهکارهای نقاشی جهان که اکثراً در مخزن موزۀ تهران هستند در روز چهارم دسامبر گذشته در برلین به نمایش گذاشته شود.
آقای هرمان پارسینگر "رئیس بنیاد دارایی‌های فرهنگی پروس" با صدور اطلاعیه‌ای از لغو نمایشگاه گنجینه تهران عمیقاً ابراز تأسف کرد. او گفت که تأخیر مجدد در برگزاری این نمایشگاه واقع‌بینانه نیست.
ابتدا قرار بود که این نمایشگاه در روز ٤ دسامبر در یکی از موزه‌های مهم برلین تشکیل گردد. اما این کار چند بار به تعویق افتاد تا این که – سه‌شنبه ٢٧ دسامبر -آلمانی‌ها رسماً انصراف خود را اعلام کردند.
مجموعه موزه هنرهای معاصر تهران که قبل از انقلاب اسلامی و به همت شهبانو فرح پهلوی گردآوری شد، آثاری از بزرگ‌ترین نقاشان قرن بیستم را در بر دارد. تابلوهایی از پیکاسو، اندی وارهول، جکسون پولاک، خوان میرو، فرانسیس بیکن و مارک روتکو از این جمله‌اند.
در کنار سی اثر مهم از نقاشان خارجی، ٣١ اثر نیز از هنرمندان ایرانی برای نمایشگاه برلین در نظر گرفته شده بود. کل گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران بیش از ٣٠٠ تابلو از نقاشان غربی درجه اول سده‌های نوزدهم و بیستم در بر دارد.
وقتی چند ماه قبل، مسئولان آلمانی با خوشحالی طرح نمایشگاه گنجینه تهران را خبر دادند، تأکید کردند که این آثار گرانبهای هنری از انقلاب ایران تا امروز تقریباً نادیده باقی مانده است. وزیر خارجه آلمان، فرانک والتر اشتاین‌مایر نیز برگزاری چنین نمایشگاهی را "نشانه گشایش سیاسی و فرهنگی" ایران تلقی کرده بود.
موزه هنرهای معاصر تهران هنوز در مورد تصمیم آلمانی‌ها واکنشی نشان نداده است.

گفته می‌شود که در برنامه تشکیل این نمایشگاه، مذاکرات اصلی با علی جنتی صورت گرفته است، اما با استعفای او از وزارت ارشاد که بیش از دو ماه قبل اعلام شد، آلمانی‌ها مخاطب اصلی خود را از دست داده‌اند