۱۳۹۵ دی ۹, پنجشنبه

تلویزیون الجزیره: آتش‌بس سراسری در سوریه از نیمه‌شب امشب شروع می‌شود





تلویزیون الجزیره: آتش‌بس سراسری در سوریه از نیمه‌شب امشب شروع می‌شود

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد با رژیم اسد و اپوزیسیون مسلح سوریه بر سر آتش‌بس سراسری در سوریه به توافق رسیده است.
پوتین گفت امروز سه سند میان اپوزیسیون و رژیم اسد امضا شد. سند اول مربوط به آتش‌بس سراسری، سند دوم نظارت بر آتش‌بس و سند سوم آمادگی برای مذاکره در مورد صلح است.
پوتین از رژیم اسد و اپوزیسیون خواست تا به آتش‌بس ملتزم باشند و در مذاکرات آستانه شرکت کنند.
از طرفی سرگیی شویگو وزیر دفاع روسیه گفت آتش‌بس از نیمه‌شب امشب شروع خواهد شد.
سرگیی لاورف وزیر خارجه روسیه گفت مسکو آماده است تا از قاهره برای توافق در مورد سوریه دعوت کند و در مراحل بعدی ممکن است که عربستان سعودی، قطر و اردن را نیز جذب کند.
علاوه بر این وزارت‌خارجه ترکیه گفت ترکیه و روسیه ضمانت این توافق را به‌عهده خواهند داشت.
آنکارا گفت این توافق گروه‌های تروریستی لیست‌گذاری شده توسط شورای امنیت ملل‌متحد را شامل نمی‌شود و بر اهمیت حمایت کشورهای تاثیرگذار بر روی گروه‌های رزمنده تأکید کرد.
در گزارش دیگری از بی بی سی می خوانیم :
ه گزارش منابع مختلف دولت بشار اسد و گروه‌های مخالف مسلح توافقی برای آتش‌بس سراسری در سوریه امضا کرده‌اند.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اعلام کرد که دولت دمشق و "گروه‌های اصلی مخالفان مسلح" توافقنامه‌ای برای آتش‌بس امضا کرده‌اند. در جلسه‌ای میان رئیس جمهور روسیه و وزیر دفاع این کشور اعلام شد که آتش‌بس از نیمه شب ٣٠ دسامبر (جمعه) اجرا می‌شود.
ائتلاف ملی سوریه، جبهه‌ای متشکل از بعضی گروه‌های مخالف، امضای توافقی با میانجیگری روسیه و ترکیه را تایید کرده است. احمد رمضان، سخنگوی این ائتلاف، به خبرگزاری فرانسه گفت که ائتلاف "از آتش‌بس حمایت می‌کند و از همه طرف‌ها می‌خواهد به آن پایبند باشند."
به گفته آقای رمضان دو گروه قدرتمند احرار شام و جیش اسلام هم توافق را امضا کرده‌اند. ارتش آزاد سوریه هم امضای توافق را تایید کرده است.
به گزارش سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، ستاد فرماندهی نیروهای مسلح سوریه اعلام کرده است که تنها گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) و جبهه فتح شام (جبهه نصرت سابق) و وابستگان آنها جزو توافق آتش‌بس نیستند.
هرچند یکی از سخنگویان ارتش آزاد سوریه گفته است که فقط داعش از آتش‌بس خارج گذاشته شده است.
پیشتر مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت ترکیه و روسیه اجرای توافق امضاشده را تضمین می‌کنند. به گفته آقای چاووش اوغلو نقش ایران تضمین آتش‌بس مشخص نیست.
آقای چاووش اوغلو گفته است که گروه‌های خارجی، از جمله حزب الله لبنان، باید از سوریه خارج شوند. موضعی که احتمالا مایه نارضایتی ایران خواهد بود.
به گزارش ایرنا محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در مکالمه‌ای تلفنی با همتای روس خود از برقراری آتش‌بس در سوریه استقبال کرده است.
ولادیمیر پوتینImage copyrightAP
Image captionخبر امضای توافق آتش‌بس را نخست ولادیمیر پوتین اعلام کرد
رئیس جمهور روسیه در توضیح توافق به دست آمده گفت: "سه سند امضا شده است. اولین سند، میان دولت سوریه و مخالفان مسلح، درباره آتش‌بس در قلمرو جمهوری عربی سوریه است. سند دوم درباره مجموعه اقدامات و تدابیر لازم برای حفظ آتش‌بس است. و سند سوم هم بیانیه‌ای مبنی بر آمادگی برای مذاکرات صلح سوریه است."
آقای پوتین اعلام کرده است که روسیه همچنان به "مبارزه با تروریسم بین‌المللی در سوریه" ادامه می‌دهد اما حضور نظامی خود در این کشور را کاهش خواهد داد.
او نگفته چه تعدادی از نیروهای روسیه از سوریه خارج می‌شوند، اما گفته است که روسیه همچنان پایگاه‌های نظامی خود در لاذقیه و طرطوس را حفظ می‌کند.
همچنین دویچه وله نیز گزارش دیگری در این باره منتشر کرد :

ارتش سوریه خبر از برقراری آتش‌بس سراسری در این کشور از نیمه شب (بامداد جمعه، ۳۰ دسامبر) داد. این خبر توسط خبرگزاری رسمی این کشور اعلام شده است.
Russland Treffen zwischen Russland, Iran und Türkei in Moskau (picture-alliance/dpa/M. Shipenkov)
بر اساس گزارش تلویزیون دولتی سوریه، این آتش‌بس زمینه‌های پیشبرد مذاکرات صلح و خاتمه دادن به درگیری‌ها در این کشور را فراهم خواهد کرد.
در این گزارش آمده است که پیروزی‌ها و موفقیت‌های ارتش سوریه و به‌ویژه تصرف مناطق تحت نفوذ نیروهای مخالف در حلب، امکان برقراری آتش بس را فراهم آورده است.
ولادیمیر پوتین، رئيس جمهور روسیه نیز روز ۲۹ دسامبر اعلام کرد که آتش‌بس از طریق توافق بین ترکیه و روسیه ممکن شده است. این در حالی است که روسیه سیاست حمایت از بشار اسد را دنبال می‌کند و ترکیه تا کنون از نیروهای مخالف دولت سوریه جانبداری کرده است.
Russland Treffen zwischen Russland, Iran und Türkei in Moskau (picture-alliance/AP Photo/P. Golovkin)
نشست وزیران امورخارجه ایران، ترکیه و روسیه در مسکو
بنا بر اظهارات پوتین، دو کشور ترکیه و روسیه اجرای آتش‌بسی را که قرار است نیمه‌شب آغاز شود را تضمین خواهند کرد. پوتین گفته است که این آتش‌بس مقدمات مذاکرات صلح بین دولت اسد و نیروهای مخالف را فراهم می‌کند. مذاکراتی که قرار است در پایتخت قزاقستان، آستانه، برگزار شود. این در حالی است که تاریخ دقیق برگزاری این مذاکرات اعلام نشده است.
وزیر دفاع روسیه، سرگئی شویگو گفته است که این آتش بس ۶۲ هزار رزمنده مخالف سوریه را نیز در بر خواهد گرفت و تماس تلفنی ثابت بین روسیه و آنکارا برای نظارت بر اجرای این آتش بس ایجاد خواهد شد.
وزیر امورخارجه روسیه، سرگئی لاوروف گفته است که رئيس جمهوری جدید آمریکا، دونالد ترامپ، نیز می‌تواند پس از شروع دوره زمامداری خود به مذاکرات صلح سوریه بپیوندد.