۱۳۹۵ دی ۱۱, شنبه

گفتگوی سیمای آزادی با مسئول کمیسیون خارجه شورای ملی مقاومت درباره توافق آتش‌بس سراسری در سوریه



محمد محدثین مسئول کمیسیون خارجه شورای ملی مقاومت ایران

 گفتگوی سیمای آزادی با مسئول کمیسیون خارجه شورای ملی مقاومت درباره توافق آتش‌بس سراسری در سوریه

مجری: مسئول کمیسیون خارجه شورای ملی مقاومت آقای محمد محدثین روز جمعه در مورد توافق آتش‌بس سراسری در سوریه و پیامدهای آن به سیمای آزادی گفت:

محمد محدثین: توافق آتش‌بس بین انقلابیون، بین اپوزیسیون سوریه از یکطرف و ترکیه و روسیه از طرف دیگر از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است. از جزئیات خبری موجود که بگذریم، واقعیت این است که بعد از جنگ حلب، بعد از اشغال حلب ویران‌شده توسط رژیم آخوندی و پاسداران و متحدان و مزدورانش، یک واقعیت خودش را خیلی خوب به نمایش گذاشت. آنهم این‌که مردم سوریه و اپوزیسیون سوریه حاضر به کوتاه آمدن و کنار آمدن با رژیم جنایتکار بشار اسد به‌هیچوجه نیستند. چیزی که امروز هم خودش را به خوبی نشان می‌دهد و مسأله سوریه به‌هیچ‌وجه راه‌حل نظامی ندارد. یعنی با سرکوب و بمباران و کشتار و لشکرکشی جنایتکارانه رژیم آخوندی و پاسداران جرار و مزدوران شبه‌نظامی عراقی و لبنانی و افغانی مسأله حل نمی‌شود. ممکن است شهری ویران شده به دست بشار اسد یا به دست پاسداران بیفتد، اما مسأله حل نخواهد شد. این یک واقعیتی بود که جنگ حلب به خوبی نشان داد، به‌خصوص که در پایان این جنگ، عقب‌نشینی منظم و بسیار سازمان‌یافته و شکست رژیم برای کشتار رزمندگان اپوزیسیون و شهروندان در مرحله آخر، یک حقیقتی را نشان داد که برای رژیم و متحدان و مزدورانش کار به این سادگی نیست. در چنین شرایطی بود که طرفهای بین‌المللی توانستند و به این نتیجه رسیدند که باید به یک راه‌حل سیاسی و آتش‌بس برسند و آن کسی که مخالف این راه‌حل بود و در اخبار درونی رژیم به خوبی پیداست و در اخبار علنی‌ و در اظهارات علنی‌ سردمداران رژیم و رسانه‌های رژیم هم پیداست، آن طرفی که به‌شدت با این آتش‌بس مخالف بود و مخالف هست، رژیم ایران، خامنه‌ای و رژیم جنایتکار او است. چون آنها در هر آتش‌بس جدی‌ای در سوریه که حقوق مردم و اپوزیسیون به‌طور نسبی در آن رعایت بشود، طرف بازنده هستند. در حلب می‌خواستند مردم را کشتار کنند و نگذارند که از حلب خارج شوند، رزمندگان اپوزیسیون را کشتار کنند و نگذارند که خارج شوند. این‌جا هم آتش‌بس، در واقع اگر بخواهیم دقیق و درست بگوییم، این آتش‌بس که از شب گذشته به جریان افتاده است توافقی بود بین ترکیه، روسیه و گروه‌های اپوزیسیون و اپوزیسیون سوریه که علیه رژیم اسد و به‌خصوص رژیم آخوندی است. در واقع همان‌طور که پیش از این هم بارها گفته شده، رژیم ایران کما این‌که رهبران اپوزیسیون سوریه هم به کرات تأکید می‌کنند، آن طرفی که به هیچ‌وجه خواهان راه‌حل سیاسی و مسالمت‌آمیز در سوریه نیست، رژیم ایران است. چون خواهان بقای اسد و ماندن سوریه در تمامیتش در زیر سیطره و هیمنة رژیم آخوندی است. به همین خاطر حاضر به یک راه‌حل سیاسی هم نیست.

به هر حال این اتفاق، این توافقی که گروه‌های اپوزیسیون هم شرایط خودشان را در آن به خوبی گنجاندند و آتش‌بسی که از دیشب شروع شده یک واقعه بسیار مهم است که علیه رژیم ایران و علیه وقایعی است که این رژیم در این چند سال گذشته به وجود آورده است.



مجری: مسئول کمیسیون خارجه شورا درباره چشم‌انداز آتش‌بس در سوریه و رویکرد رژیم آخوندی در قبال این تحول گفت:

محمد محدثین: البته رژیم ایران در این آتش بس، در اخلال این آتش‌بس بیکار نخواهد نشست. چون رژیم به‌شدت از این وحشت دارد که اگر این آتش‌بس جریان پیدا کند، به‌خصوص با تحولاتی که در آمریکا اتفاق افتاده و با توجه به وعده‌های رئیس‌جمهور بعدی آمریکا مبنی بر این‌که در فکر تشکیل مناطق امن در سوریه است، برای این‌که مردم در آن امنیت داشته باشند و بمباران نشوند، این طبیعی است که رژیم ایران از هیچ تلاشی برای بر هم زدن آن فروگذار نکند. کما این‌که از شب گذشته تاکنون بعد از شروع آتش‌بس در مناطقی در اطراف دمشق در جنوب حلب و فکر می‌کنم در منطقه‌یی در درعا، رژیم و نیروهایی از ارتش اسد و پاسداران و حزب‌الشیطان لبنان تلاش کردند که آتش‌بس را بشکنند و تعرضاتی کردند با خمپاره، با توپخانه و از این قبیل تعرضهای که تلاش آنها را برای برهم زدن این آتش‌بس نشان می‌دهد. یک علت دیگر که نباید در این مسأله از آن غافل بود، در واقع جنگ حلب و کشتار سالهای گذشته به‌خصوص دو سال گذشته در سوریه در سالهای 2015 و 2016 نشان داد که مردم سوریه هرگز حاضر نیستند، حتی زیر بیشترین فشارها هم به رژیم اسد تن بدهند. دو مثال بسیار بارز برای این قضیه وجود دارد که در وقایع منطقه، در وقایع عراق و به‌طور کلی وقایعی که در این سالها در منطقه اتفاق افتاده است، کم نظیر است. یکی ماندگاری مردم، یعنی مردم معمولی در مناطق بمباران. این در هیچ جایی اتفاق نمی‌افتد، در ابعادی که در سوریه اتفاق افتاده است. مردم زیر شدیدترین بمبارانها از جمله در حلب حاضر به خروج از مناطق خودشان نبودند. در صورتی که در شرایط مشابه معمولاً وقتی مردم از این شرایط خسته می‌شوند، ترجیح می‌دهند که محل را ترک کنند. در سوریه این اتفاق نیفتاد، نه در حلب و نه در سایر مناطق. اساساً قسمت عمده جمعیت در مناطق تحت بمباران باقی ماندند. امروز باز هم شاهد دیگری داریم، به مجرد این‌که قرارداد آتش‌بس برقرار شد، جامعه سوریه، مردم سوریه در مناطق آزاد شده بیرون ریختند و به نفع اپوزیسیون و علیه بشار اسد تظاهرات کردند و خواستار سرنگونی و رفتن بشار اسد شدند. البته زود است که بگوییم نتیجة این آتش‌بس چه می‌شود؟ رژیم آخوندی چه طرحها و توطئه‌هایی در آستین دارد، چه کارهایی خواهد کرد برای خراب کردن این آتش‌بس و همچنین باید ببینیم که طرفهای بین‌المللی هم تا چه اندازه حاضرند برای یافتن راه‌حل سیاسی بعد از آتش‌بس با ملت سوریه و اپوزیسیون سوریه همراهی کنند و حقوق آنها را به‌رسمیت بشناسند. چون هیچ شبهه‌یی نیست که مردم سوریه و اپوزیسیون سوریه و اکثر کشورهای منطقه -اگر از رژیم ایران و یکی دو کشور دیگر در منطقه بگذریم- اکثر کشورهای منطقه، اپوزیسیون سوریه و مردم سوریه خواهان برکناری و رفتن اسد هستند و این را جزیی از شرایط خودشان در این مذاکراتی که قرار است بعد از تثبیت آتش‌بس جریان پیدا کند، گذاشته‌اند. باید دید که در شرایط بعدی تحولات به چه سمتی خواهد رفت