۱۳۹۵ دی ۱۱, شنبه

حسن یوسفی اشکوری که دست در خون مصطفی نیکاررقیب انتخاباتی خود وکاندیای مجاهدین در شهسوارداشت هنوز دل در گروخمینی دارد وفرمالیستی خود را منتقد او میداند





من در دوران پیش از انقلاب یکی از کسانی که... می‌توانم بگویم دو نفر... که از نظر سیاسی و فکری اثر گذاشتند یکی آیت‌الله خمینی بود و یکی شریعتی که مهمان پنجم من است. یک مرحله از دید من مرحله مثبت است تا دوران انقلاب که انقلاب را رهبری کرد و توانست به پیروزی برساند. اهمیت آن هم از دو منظر است. یکی از منظر شخصی است و یکی از منظر عمومی و اجتماعی.
یوسفی معتقد است 

​​ سیاست و مبارزه و شورشگری را از آقای خمینی آموختم. چه قبول داشته باشیم چه نداشته باشیم آیت‌الله خمینی از چهره‌های اثرگذار تاریخ معاصر ایران است.
از منظر شخصی من چون هنوز به انقلاب باور دارم و رخداد انقلاب را هنوز یک امر مثبت در تاریخ ایران می‌دانم از این جهت کارش را مثبت می‌دانم. یکی هم از منظر اجتماعی که اعم از اینکه من قبول داشته باشم یا نداشته باشم. به هر حال ایشان توانست با پایداری و شجاعت خودش و صلابت خودش انقلابی را بعد از ۱۵ سال مقاومت و پایداری در جایگاهی قرار بدهد که نه تصنعی به طور طبیعی از دل یک حرکت و جنبش عمومی در بیاورد که چپ و راست و مذهبی و غیرمذهبی همه بگویند تا خون در رگ ما است خمینی رهبر ما است.
من تأکید می‌کنم، در این قسمت نمی‌خواهم ارزش‌گذاری کنم. 
معتقد هستم این شخصیت یک شخصیت تاریخی اثرگذار است. اما اینکه بعد از انقلاب چه اتفاقی افتاد خب طبیعی است بعد از انقلاب من از آن مهر اول جدا شدم و سرانجام دیدم که نه آیت‌الله خمینی برخلاف آن نقش اولیه که در پیروزی انقلاب داشت متأسفانه در دوره به ثمر رساندن انقلاب و تحقق وعده‌هایش درست عمل نکرد. دچار اشتباهات فاحشی شد. دچار لغزش‌های زیادی شد و بنابراین امروز بعد از انقلاب از منتقدان ایشان هستم.
اما اینجا انتخاب من به این دلیل بوده که ایشان یک شخصیت اثرگذار سیاسی و اجتماعی تاریخ معاصر ایران است که البته هنوز هم زود است که ما بخواهیم همه جانبه درباره خمینی و آثارش و پیامدهای افکارش یا جمهوری اسلامی که میراث ایشان است داوری کنیم.