علت سقوط
هواپیمای ارتش روسیه در دریای سیاه
اطلاعات اولیه از جعبه سیاه هواپیمای Tu-154 که در دریای سیاه سقوط کرد نشان میدهد این حادثه به علت بروز مشکل در سیستم هنگام بلند شدن رخ داده است.
یک مقام مسئول از هیأت تحقیق حادثه سقوط هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه در مصاحبه با خبرگزاری اینترفکس روسیه؛ عنوان کرد که اولین بخش از اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای مذکور نشان میدهد که به علت بروز مشکل در سیستم هواپیمای Tu-154 هنگام بلند شدن آن میزان تولید نیروی بالابری لازم در بالها برای پرواز صورت نگرفته است. این مقام روس اظهار داشته است: 'در عینحال ممکن است که خدمه پروازی در وضعیت بحرانی تصمیمات اشتباهی گرفته باشند. احتمال میرود که این سانحه سقوط هواپیمابر اثر وقوع نقض فنی و عامل انسانی رخ داده است'.
هواپیمای نظامی از نوع توپولوف Tu-154 روسیه که از مسکو برخاسته بود، قصد داشت پس از سوختگیری در سوچی، به مقصد سوریه پرواز کند. اعضای یک گروه موسیقی نظامی از جمله سرنشینان این هواپیما بودند که قصد داشتند در پایگاه نظامی حمیمیم سوریه برای جشن سال نو میلادی، کنسرت برگزار کنند.
بیشتر بخوانید:
جعبه سیاه هواپیمای روسی پیدا شد
روسیه سهشنبه هفتم دی95 اعلام کرد یکی از جعبههای سیاه هواپیمای نظامی این کشور که روز یکشنبه در دریای سیاه سقوط کرده بود، پیدا شده است.
به گفته مقامهای این کشور، این جعبه که حاوی اطلاعات پرواز است، برای بررسی علت سقوط هواپیما به مسکو ارسال خواهد شد. روز دوشنبه مقامهای روسی موفق شدند جسد خلبان هواپیمای را نیز پیدا کنند. گفته میشود جست و جوها برای یافتن اجساد و بقایای هواپیمای ارتش روسیه همچنان در محل سقوط این هواپیما در دریای سیاه ادامه دارد. حدود سه هزار و ۵۰۰ نیروی امدادی و نجات به وسیله کشتی، قایق های موتوری، زیردریایی و چرخبال در این عملیات جستوجو حضور دارند. سخنگوی وزارت دفاع روسیه میگوید: «تمامی بقایای این هواپیما به مقامات سپرده شده است».
مقامات ارتش روسیه میگویند محل دقیق سقوط این هواپیما کاملاً مشخص شده است و صد و سی غواص نظامی در محل سقوط بهدنبال اجساد و بقایای هواپیما هستند.
همچنان خطای خلبان و اشکال و نقص فنی مهمترین فرضیه موردنظر مقامات روسیه درباره سقوط این هواپیما است. بر اثر سقوط این هواپیما در روز یکشنبه 92سرنشین آن کشته شدند. در میان کشته شدگان تعدادی ژنرال و سرهنگ نیز وجود داشتند.
الجزیره: روسیه، رکورددار سقوط هواپیماها به گزارش الجزیره روسیه بیشترین سوانح هوایی دنیا را دارد. این بار البته قربانیان نظامیانی بودند که به سوریه اعزام میشدند، تا در پایگاه نظامی این کشور در لاذقیه فرود بیایند و جشن بگیرند. این پایگاه محل استقرار جنگندههایی است که شهرهای سوریه را بیامان بمباران میکنند. هواپیمایی که سقوط کرد از نوع توپولوف 154 بوده است: هواپیماهای توپولف 154 از شروع کارش تاکنون با 73 حادثه سقوط روبهرو بوده است. در چهارم اکتبر 2001 یک موشک اوکراینی یک هواپیمای توپولف 154 را به اشتباه هدف قرار داد. این هواپیما مربوط به خطوط هوایی سیبری بود. در این حادثه 78نفر کشته شدند. در چهارم اوت سال 2004 دو هواپیمای روسی توپولف 134 وابسته به شرکت ولگا و یک هواپیمای توپولف 154 وابسته به شرکت سیبریه، منفجر شدند. این دو هواپیما از فرودگاه مسکو پرواز کرده بودند. در این دو هواپیما انفجار رخ داد. مجموع قربانیان این دو حادثه 89نفر بودند. در بیست و ششم اوت سال 2006 یک هواپیمای توپولف 154 وابسته به شرکت هوایی ولگای روسی در آسمان دریای سیاه سقوط کرد و در این حادثه نیز 170نفر کشته شدند. سقوط این هواپیما بهدلیل توفان گزارش شده است. بعد از دخالت نظامی روسیه در سوریه در سی و یک اکتبر سال2015 یک هواپیمای دیگر روسیه در آسمان صحرای سینا مصر سقوط کرد. این سقوط بهدلیل انفجاری بود که بعدها داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت در این حادثه نیز تمامی سرنشینان شامل 224نفر کشته شدند.
اطلاعات اولیه از جعبه سیاه هواپیمای Tu-154 که در دریای سیاه سقوط کرد نشان میدهد این حادثه به علت بروز مشکل در سیستم هنگام بلند شدن رخ داده است.
یک مقام مسئول از هیأت تحقیق حادثه سقوط هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه در مصاحبه با خبرگزاری اینترفکس روسیه؛ عنوان کرد که اولین بخش از اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای مذکور نشان میدهد که به علت بروز مشکل در سیستم هواپیمای Tu-154 هنگام بلند شدن آن میزان تولید نیروی بالابری لازم در بالها برای پرواز صورت نگرفته است. این مقام روس اظهار داشته است: 'در عینحال ممکن است که خدمه پروازی در وضعیت بحرانی تصمیمات اشتباهی گرفته باشند. احتمال میرود که این سانحه سقوط هواپیمابر اثر وقوع نقض فنی و عامل انسانی رخ داده است'.
هواپیمای نظامی از نوع توپولوف Tu-154 روسیه که از مسکو برخاسته بود، قصد داشت پس از سوختگیری در سوچی، به مقصد سوریه پرواز کند. اعضای یک گروه موسیقی نظامی از جمله سرنشینان این هواپیما بودند که قصد داشتند در پایگاه نظامی حمیمیم سوریه برای جشن سال نو میلادی، کنسرت برگزار کنند.
بیشتر بخوانید:
جعبه سیاه هواپیمای روسی پیدا شد
روسیه سهشنبه هفتم دی95 اعلام کرد یکی از جعبههای سیاه هواپیمای نظامی این کشور که روز یکشنبه در دریای سیاه سقوط کرده بود، پیدا شده است.
به گفته مقامهای این کشور، این جعبه که حاوی اطلاعات پرواز است، برای بررسی علت سقوط هواپیما به مسکو ارسال خواهد شد. روز دوشنبه مقامهای روسی موفق شدند جسد خلبان هواپیمای را نیز پیدا کنند. گفته میشود جست و جوها برای یافتن اجساد و بقایای هواپیمای ارتش روسیه همچنان در محل سقوط این هواپیما در دریای سیاه ادامه دارد. حدود سه هزار و ۵۰۰ نیروی امدادی و نجات به وسیله کشتی، قایق های موتوری، زیردریایی و چرخبال در این عملیات جستوجو حضور دارند. سخنگوی وزارت دفاع روسیه میگوید: «تمامی بقایای این هواپیما به مقامات سپرده شده است».
مقامات ارتش روسیه میگویند محل دقیق سقوط این هواپیما کاملاً مشخص شده است و صد و سی غواص نظامی در محل سقوط بهدنبال اجساد و بقایای هواپیما هستند.
همچنان خطای خلبان و اشکال و نقص فنی مهمترین فرضیه موردنظر مقامات روسیه درباره سقوط این هواپیما است. بر اثر سقوط این هواپیما در روز یکشنبه 92سرنشین آن کشته شدند. در میان کشته شدگان تعدادی ژنرال و سرهنگ نیز وجود داشتند.
الجزیره: روسیه، رکورددار سقوط هواپیماها به گزارش الجزیره روسیه بیشترین سوانح هوایی دنیا را دارد. این بار البته قربانیان نظامیانی بودند که به سوریه اعزام میشدند، تا در پایگاه نظامی این کشور در لاذقیه فرود بیایند و جشن بگیرند. این پایگاه محل استقرار جنگندههایی است که شهرهای سوریه را بیامان بمباران میکنند. هواپیمایی که سقوط کرد از نوع توپولوف 154 بوده است: هواپیماهای توپولف 154 از شروع کارش تاکنون با 73 حادثه سقوط روبهرو بوده است. در چهارم اکتبر 2001 یک موشک اوکراینی یک هواپیمای توپولف 154 را به اشتباه هدف قرار داد. این هواپیما مربوط به خطوط هوایی سیبری بود. در این حادثه 78نفر کشته شدند. در چهارم اوت سال 2004 دو هواپیمای روسی توپولف 134 وابسته به شرکت ولگا و یک هواپیمای توپولف 154 وابسته به شرکت سیبریه، منفجر شدند. این دو هواپیما از فرودگاه مسکو پرواز کرده بودند. در این دو هواپیما انفجار رخ داد. مجموع قربانیان این دو حادثه 89نفر بودند. در بیست و ششم اوت سال 2006 یک هواپیمای توپولف 154 وابسته به شرکت هوایی ولگای روسی در آسمان دریای سیاه سقوط کرد و در این حادثه نیز 170نفر کشته شدند. سقوط این هواپیما بهدلیل توفان گزارش شده است. بعد از دخالت نظامی روسیه در سوریه در سی و یک اکتبر سال2015 یک هواپیمای دیگر روسیه در آسمان صحرای سینا مصر سقوط کرد. این سقوط بهدلیل انفجاری بود که بعدها داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت در این حادثه نیز تمامی سرنشینان شامل 224نفر کشته شدند.
سه جعبه
سیاه هواپیمای سقوط کرده توپولف 154 وابسته به وزارت دفاع روسیه با 92 سرنشین از دریای
سیاه بیرون کشیده و رمز خوانی اطلاعات آنها آغاز شده است.
به گزارش
ایرنا، کارشناسان هواپیمایی روسیه کار رمزخوانی جعبه های سیاه را در مرکز ویژه لوبرتسی
نزدیک مسکو شروع کرده اند.
شبکه دوم
تلویزیون دولتی روسیه روز سه شنبه با اعلام این مطلب افزود: یکی از دو موتور هواپیما
که از آب بیرون کشیده شده نیز تا حدودی آسیب دیده است. از سوی دیگر، در گزارش رسانه های روسی
آمده است که نتایج اولیه رمزخوانی ها نشان می دهد، اشتباه خدمه پرواز علت اصلی یا با
احتمال زیاد دخیل در سقوط هواپیما درنظر گرفته می شود، هر چند مقام های رسمی هواپیمایی
روسیه در این مورد اظهارنظری نکرده اند.
پیشتر نیز گفته شده بود که
بنزین با کیفیت نامطلوب، ورود شئی خارجی به موتور هواپیما و نقص فنی به عنوان علت های
احتمالی سقوط هواپیمای توپولف-154 بررسی می شود.
ماکسیم سوکولف
وزیر حمل و نقل روسیه نیز دیروز احتمال دخالت عامل تروریستی در بروز این واقعه را به
عنوان گزینه اصلی رد کرد.
بنا به اعلام
شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین هم اعلام کرده است
که انگیزه تروریستی در این مساله در نظر گرفته نمی شود و هنوز زود است در مورد عامل
سقوط هواپیما سخن گفت.
سازمان امنیت
فدرال روسیه هم اعلام کرد که نشانه هایی از سقوط هواپیما بر اثر اقدام تروریستی وجود
ندارد.
هواپیمای
توپولوف-154 ساعت5،20 دقیقه بامداد دیروز پس از پرواز از فرودگاه آدلر نزدیک سوچی از
صفحه رادار ناپدید و ارتباط مخابراتی نیز با آن قطع شد.شماری از اجساد در منطقه
سقوط هواپیما که راهی پایگاه نظامی روسیه در حمیمیم سوریه بود، کشف شده است و انتظار
می رود تمامی سرنشینان از جمله 9 خبرنگار، شماری از نظامیان و گروه موسیقی نظامی، جان
باخته باشند.
در دو روز
اخیر 3500 نفر از جمله 135 غواص با 39 کشتی و زیردریایی بدون سرنشین در عملیات تجسسی
لاشه و قطعات هواپیما و اجساد کشته شدگان شرکت داشتند.
این سانحه
هفتادمین سقوط هواپیمای توپولف 154 در جهان اعلام شده است.
برپایه اطلاعات
پایگاه اخبار هوایی روسیه، بدون احتساب سرنشینان هواپیمای سقوط کرده دیروز که هنوز
گزارش کاملی از وضعیت آنان انتشار نیافته، تاکنون 3007 نفر در این سوانح از جمله ایران
جان خود را از دست داده اند و شمار قربانیان سه سقوط دیگر نیز هرگز اعلام نشده است.
هواپیما
توپولوف 154 که برای نخستین بار چهارم اکتبر سال 1968 به پرواز در آمد، با مصرف بیشتر
بنزین و کابین کوچک تر قابل مقایسه با بوئینگ 727 است. براساس برخی گزارش ها، هدایت این هواپیمای
ساخت زمان شوروی که هنوز هم در کشورهای مختلف استفاده می شود، پیچیدگی و مهارت های
خاصی می خواهد و یکی از دلایل اصلی آن در بروز سوانح هوایی نیز اشتباه گروه پروازی
اعلام شده است