۱۳۹۵ دی ۸, چهارشنبه

جنجال پیرامون نیلوفر رحمانی تنها زن خلبان افغان: در آمریکا خواهد ماند یا به کشور باز می‌گردد؟




خبرگزاری فرانسه-ار.اف.ای-۲۷دسامبر2016
جنجال پیرامون نیلوفر رحمانی تنها زن خلبان افغان: در آمریکا خواهد ماند یا به کشور باز می‌گردد؟



بازنگشتن نیلوفر رحمانی به افغانستان به جنجال رسانه‌ای تبدیل شد. وی که به "تاپ گان افغان" معروف است، به عنوان تنها زن خلبان در کشورش شهرت خاصی دارد. در حال حاضر خبرهای متناقضی در بارۀ پناهندگی وی به آمریکا منتشر شده اما برخی رسانه‌های افغان این موضوع را تکذیب کرده‌اند. قبلا مسئولان وزارت کشور وی را "خائن" خطاب کرده بودند.
قرار بود که ٢٤ دسامبر نیلوفر رحمانی بعد ازطی یک دورۀ آموزشی پانزده ماهه درنیروی هوایی آمریکا به وطن بازگردد. اما به نوشته خبرگزاری‌های غربی، شب قبل از بازگشت، وی اعلام کرد که به خاطر ترس از جان، قصد دارد در آمریکا بماند و از این کشور تقاضای پناهندگی سیاسی کند. این تصمیم او باعث شد که برخی از افغان‌ها وی را "خائن" بدانند. اما دو روز بعد، خبرهای متناقضی منتشر شد و شبکه تلویزیونی «طلوع» افغانستان خبر داد که "پناهجویی نیلوفر رحمانی صحت ندارد". شبکه «طلوع» می‌نویسد که نیلوفر رحمانی با ارسال نامه‌ای به وزارت دفاع افغانستان تأکید کرده که پس از پایان تحصیلات به افغانستان برمی‌گردد، زیرا قصد دارد به کشورش خدمت کند. ظاهراً خانم رحمانی گفته است که رسانه‌های آمریکایی "برداشت غلطی" از صحبت‌های وی داشته‌اند. اما قبل از انتشار این تکذیبیه، محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان رفتار خانم رحمانی را "غیرمسئولانه" دانسته و گفته بود: "اگر سربازان ما احساس ناامنی کنند، مردم عادی چه باید بکنند؟"... به گفته رادمنش نیلوفر رحمانی "به کشور خود خیانت کرد و این ننگ است".  نیلوفر رحمانی که ٢٥ سال دارد به عنوان اولین زن خلبان افغان، به نماد مثبتی برای زنان این کشور تبدیل شد. او قبلاً از سوی وزارت خارجه آمریکا جایزۀ بین‌المللی "زنان شجاع" را نیز برنده شده است.   در عین حال این شهرت باعث شد که وی هدف حملات متعصبانه و تهدید و ارعاب قرار گیرد. وی به خبرگزاری فرانسه گفته است که برای حفاظت از خود همیشه سلاح همراه دارد.

  وکیل آمریکایی خانم رحمانی هم ظاهراً تقاضای پناهندگی را همچنان معتبرمی‌داند. اوگفته بود: "تقاضای پناهندگی برای موکل من تصمیمی بسیار دشوار بود، اما او و خانواده‌اش تهدید به مرگ شده‌اند و بازگشت وی به کشور حقیقتاً برایش خطرناک است". این وکیل افزود: "خیانت واقعی به افغانستان از جانب کسانی است که زندگی وی را تهدید می‌کنند و زنان را تحت فشار قرار می‌دهند".