۱۳۹۵ دی ۱۱, شنبه

واکنش‌ها به سخنان جان کری: نتانیاهو مأیوس شد و محمود عباس برای مذاکرات مشروط صلح اعلام آمادگی کرد




واکنش‌ها به سخنان جان کری: نتانیاهو مأیوس شد و محمود عباس برای مذاکرات مشروط صلح اعلام آمادگی کرد
سخنرانی دیروز جان کری وزیر خارجه آمریکا، حاوی تندترین انتقادها نسبت به رویکرد اسرائیل در توسعه شهرک سازی در مناطق اشغالی فلسطین بود. در نخستین واکنش‌ها به سخنان او، در حالی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل این سخنان را جانب‌دارانه و علیه اسرائیل توصیف کرد، محمود عباس رئیس تشکیلات خودمختار فلسطین، از آمادگی خود برای گفتگوهای صلح با اسرائیل در صورت توقف شهرک سازی از سوی اسرائیل خبر داده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل کمی پس ازسخنرانی جان کری، سخنان او را نامتوازن و علیه اسرائیل دانست و گفت که سخنان جان کری «بیش از حد بر مسأله شهرک‌ها تمرکز داشته است».
رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند، نتانیاهو تنها دقایقی پس از پایان نطق جان کری در واشینگتن، در اورشلیم پشت تریبون قرار گرفت و آقای کری را به سختی مورد حمله قرار داد و سخنان او را اظهاراتی «وسواسی علیه شهرک‌نشین‌های اسرائیلی» توصیف کرد. نتانیاهو گفت، از سخنان کری غافلگیر و عمیقاً مأیوس شده است.
بنیامین نتانیاهو گفت که جان کری واقعیت‌های ملموسی را که در ارتباط با فلسطینی‌ها وجود دارد، نمی بیند. او گفت که این مناقشه، از خودداری فلسطینی‌ها از پذیرش حق موجودیت اسرائیل آب می خورد، اما آقای کری «این واقعیت ساده را نمی‌بیند».

در همین حال محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: «به محض اینکه دولت اسرائیل قبول کند که تمامی فعالیت‌های شهرسازی در سرزمین‌های فلسطینی را متوقف کند، مسئولین فلسطینی آماده هستند تا بر سر میز مذاکرات صلح با نمایندگان اسرائیل بنشینند».
جان کری، وزیر خارجه آمریکا دیروز در سخنان خود گفت که چشم انداز صلح بر اساس راه حل مبتنی بر دو کشور مستقل در وضعیتی ناگوار قرار دارد. او شهرک‌های یهودی نشین که اسرائیل در مناطق اشغالی فلسطینی ساخته را مانع بزرگی در راه صلح بین اسرائیل و فلسطین خواند.
او همچنین گفت که آنان دو انتخاب بیشتر پیش رو ندارند: یا می توانند با هم در یک کشور واحد زندگی کنند و یا از یکدیگر جدا شده و دو کشور مستقل را تشکیل دهند. امّا یک واقعیّت اساسی را نمی توان نادیده گرفت و آن اینست که اگر وجود یک کشور واحد را انتخاب کنند، اسرائیل یا کشوری یهودی خواهد بود و یا دموکراتیک. او تأکید کرد که اسرائیل نمی تواند هم یک کشور یهودی باشد و در همان حال دموکراتیک باشد.
در همین حال، محمود عباس در سخنانش گفت که در جهت موفقیت کنفرانس بین‌المللی پاریس که به موضوع صلح در خاورمیانه اختصاص دارد و قرار است در روز 15 ژانویه برگزارشود، با فرانسه همکاری نزدیک دارد.
فرانسه برگزار کننده این کنفرانس بین‌المللی است که بیش از 70 کشور جهان در آن شرکت خواهند کرد. هدف از برگزاری این کنفرانس، ایجاد اجماع جهانی برای حمایت و پشتیبانی از ایجاد دو کشور برای پایان دادن به درگیری اسرائیل وفلسطین است. اسرائیل و فلسطین در این کنفرانس بین‌المللی شرکت نمی‌کنند