۱۳۹۵ بهمن ۱۰, یکشنبه

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز 10 بهمن 95



گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز 10 بهمن 95

تیتر مشترک اغلب روزنامه‌های حکومتی از هر دو باند اظهارات وحشت‌آلود حسن روحانی در واکنش به اقدامات اخیر دولت آمریکاست. اغلب روزنامه‌ها عنوان «نمی‌توان بین ملتها دیوار کشید» را انتخاب کرده‌اند، و برخی هم به گونه دیگر ابراز وحشت کرده‌اند:

آرمان: تعلیق 90روزه ورود اتباع 7کشور به آمریکا امضا شد، ورود به آمریکا ممنوع حتی با کارت سبز! ورود ایرانیان به گرین کارت هم ممنوع، اعتراض 1300دانشمند؛ ویزای آمریکا زیر آوار ترامپ

آفتاب یزد: توفان ترامپ رسماً آغاز شد؛ شهروندان 7کشور مسلمان از جمله ایرانیان که حتی گرین کارت دارند فعلاً به مدت چهار ماه نمی‌توانند وارد خاک آمریکا شوند

اعتماد: آمریکا در زندان ترامپ

اعتماد: سردرگمی اتباع کشورمان در فرودگاههای دنیا

اعتماد: وزارت امور خارجه: ایران اصل اقدام متقابل را به اجرا می‌گذارد

جهان اقتصاد: حسن روحانی: امروز، روز همسایگی است

جهان صنعت: روحانی: دوره دیوار کشیدن سرآمده است

کاروکارگر: رئیس‌جمهور در هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری: گفتگو کوتاه‌ترین راه برای حل اختلاف میان دولت هاست

برخی از روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع، اقدامات آمریکا و اظهارات ترامپ را فرصت حمله باندی به دولت حسن روحانی کرده‌اند

کلید: وعده حسن روحانی (سال 1392): قول می‌دهم که احترام را به پاسپورت ایرانی برگردانم ترامپ با دیوار پاسپورت ایرانی را بی‌عزت کرد

کیهان: یک کارشناس اقتصادی: کانال ارزی تعبیه شده در برجام زمینه‌ساز واردات کالاهای مصرفی است

کیهان: اولین امضای ترامپ پای سند ضدایرانی 

 وطن امروز: قفل... انتقاد کلید از قفل!

حسن روحانی دیروز نه به‌صورت مستقیم و صریح، بلکه غیرمستقیم و تلویحا نسبت به اقدام ضدایرانی دولت آمریکا واکنش نشان داد و گفت نباید دور مرزها دیوار کشید! چرا بعد از برجام شرایط بدتر شده است؟

فواد ایزدی استاد دانشگاه با بیان این‌که بر اساس دستور اجرایی که ترامپ امضا کرده است به اتباع ایران هیچ نوع ویزایی داده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: ویزای تحصیلی، توریستی یا هر نوع ویزایی که به اتباع کشورهای دیگر داده می‌شود به اتباع ایرانی داده نخواهد شد... ایزدی با اشاره به بهانه مبارزه با تروریسم ترامپ برای اعمال سیاست ممنوعیت صدور ویزا تأکید کرد:‌ قطعاً این سیاستی که اکنون ترامپ آغاز کرده برای مبارزه با تروریسم نیست، چون بر اساس اطلاعاتی که خود آمریکایی‌ها هر سال از فعالیت‌های تروریستی در این کشور اعلام می‌کنند در حوادث تروریستی سال‌های گذشته مثل 11سپتامبر یا دیگر حوادث تروریستی هیچ کدام از افراد مرتکب این جرایم ایرانی نبوده‌اند.

البته این اقدام ترامپ قدم دومی است که در مدت اخیر توسط رؤسای جمهور آمریکا ضدایران درباره ویزای این کشور انجام شده است؛ نخستین قدم را اوباما با امضای قانونی برداشت که شهروندان اروپایی را که به ایران سفر کرده‌اند و پیش از این می‌توانستند بدون ویزا به آمریکا بروند تحت محدودیت قرار داد...

آقایانی که مدعی متخصص بودن در سیاست خارجی بودند و عنوان می‌کردند ما جایگاه پاسپورت ایرانی را به جای خودش برمی‌گردانیم، در نهایت این مسیری را که می‌بینیم رفتند؛ اینها باید از اتفاقات اخیر درس بگیرند و بیداری درباره آنها اتفاق بیفتد، امیدواریم با این حرکتهایی که آمریکا انجام می‌دهد افرادی که خواب هستند بیدار شوند.

جوان: سرمقاله: تصمیمی برای ناامیدی شیفتگان آمریکا

شاید اکنون نیاز به ذکر این واقعیت نباشد که این رویکرد خصمانه علیه ملت ایران، دقیقاً در شرایطی رخ داد که چند سالی است که در طرف ایرانی، «راهبرد لبخند» در پیش گرفته شده است. ممکن است بعدها کسانی که شرایط کنونی را درک نکرده‌اند یا مطالعه کافی در تاریخ نداشته‌اند چنین برداشت کنند که اتخاذ چنین رویکردهایی از سوی آمریکا، نتیجه اقدامات ایران و جمهوری اسلامی بوده است و به تعبیر اینان «برای خود دشمن تراشیده‌ایم.» به یاد داریم که پیش‌تر هم در دوره موسوم به دوم خرداد که تجدیدنظرطلبان به خیال حل مشکلات با رابطه با آمریکا، با شعارهای فریبنده و رنگ و لعاب «گفت و گوی تمدن‌ها»، دست دوستی به سمت ایالات متحده آمریکا دراز کردند، در مقابل طرف آمریکایی با «محور شرارت» خواندن ایران پاسخ سهل‌اندیشی غرب‌گرایان داخلی را داد.

در حملات روزنامه‌های باند علی خامنه‌ای به باند رقیب حول تحولات منطقه، قبل از تخاصمات باندی، ابراز وحشتهای ناخواسته از تحولات منطقه و انزوای روزافزون رژیم به چشم می‌خورد:

کیهان: سکوت و انفعال وزارت‌خارجه در مقابل گستاخی‌های پیاپی روباه پیر

کارشناسان معتقدند که برخلاف تصور غلط برخی از مدیران ارشد دولت یازدهم، برجام نه تنها نقطه پایانی بر چالشها با آمریکا و غرب نبوده بلکه آغاز زنجیره‌یی از چالشهای طراحی شده توسط دشمن در قبال نفوذ منطقه‌یی و قدرت نظامی و اقتدار ایران است.

دولتمردان و دستگاه دیپلوماسی دولت یازدهم از پایان ایران هراسی در پسابرجام سخن گفتند اما آنچه مشخص است این‌که ایران هراسی در پسابرجام وارد فاز گسترده‌تری شد. در این میان انگلیس نقش ویژه‌یی برعهده داشت.

همزمان برجام را حفظ می‌کنیم و ایران را عقب می‌رانیم

جدیدترین اظهارنظر مقامات انگلیسی که در پازل ایران هراسی قرار می‌گیرد مربوط به «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس است.

وی در پایان به نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا پرداخت و گفت: ایران نفوذی بدخواهانه در منطقه دارد. اولویت ما، عقب راندن ایران در جبهه‌ای است که سعی دارد با ورود به آن، نفوذ خود را از تهران تا مدیترانه بگستراند.

رفتار خصمانه انگلیس هیچ تغییری نکرد، اما سفارت این کشور بازگشایی شد... این سؤال در افکار عمومی ایجاد شد که کدام حمایت و کدام روی خوش در ماجرای مذاکرات هسته‌یی از دولت انگلیس مشاهده شد که این‌گونه فرش قرمز توسط دولت یازدهم زیر پای آنها پهن شد؟! آیا تغییر رفتار محسوس و حسن نیتی از آن کشور دیده شد!؟

سیاست روز: حلقه شیطان: اگر به نقشه منطقه نظری کوتاه بیندازیم متوجه خواهیم شد که این جریان شیطانی چگونه در کشورهای پیرامونی ما در حال گسترش است.

چرا که اگر از رشد و گسترش سریع جریان تکفیر در جمهوری آذربایجان در قسمت شمال‌غربی کشور شروع بکنیم به ترکیه‌ای می‌رسیم که با تمام توان در انجام حمایت‌های مادی و معنوی برای رشد این جریان در کنارشان ایستاده است.

نمود از ترکیه که عبور کنیم به کشورهای سوریه و عراقی خواهیم رسید که جزء اولین قربانیان این طاعون سیاه قرن شدند، بعد از این دو کشور به اردن و کویت می‌رسیم که نه تنها مراکز آموزش نظامی خود را در اختیار تروریست‌های این جریان قرار داده‌اند بلکه به انحاء مختلف به حمایت از این گروهها می‌پردازند و در گام بعدی به کشوری می‌رسیم که با پادشاهی شجره ملعونه به نوعی پدر معنوی جریان تکفیر محسوب می‌گردد و در گام‌های بعدی نیز به قطر و اماراتی می‌رسیم که به مانند سایر کشورهای فوق به حمایت‌های مختلف از تکفیر می‌پردازند و بعضاً در اظهار همدردی با آنها اعلام عزای عمومی نیز می‌کنند. از طرف دیگر شاهد هستیم که جریان تکفیر در پاکستان به‌صورت کاملاً سازماندهی شده و تشکیلاتی جنایت‌های وحشتناکی علیه مردم بی‌گناه انجام داده و دست به کشتارهای زیادی می‌زند و در نهایت به کشور افغانستان می‌رسیم که شاهد رشد سریع این نوع از تفکر در مناطق مختلف آن بالاخص در شرق کشور افغانستان هستیم.

فرقه صهیونیستی - سعودی توانسته با نفوذ به آسیای مرکزی و بالاخص در مناطقی چون دره فرغانه رشد چشمگیری داشته باشد. حال اگر ما چشمان خود را برای چند ثانیه ببندیم و در ذهن‌مان اقدام به ترسیم یک خط فرضی برای وصل کردن این جریان تکفیری - صهیونیستی در کشورهای پیش گفته نماییم شاهد ایجاد حلقه‌ای شیطانی در اطراف کشور عزیزمان خواهیم بود که در واقعیت و زمانهایی که چشمانمان باز است اصحاب این حلقه همواره درصدد استفاده از این حربه علیه ما هستند. لذا از مسئولان خدوم امنیتی - نظامی کشورمان انتظار است که با مدنظر قرار دادن وضعیت فوق همواره بایستی با حفظ آگاهی و هوشیاری در برخورد با اعضای این حلقه شیطانی که بعضاً در هیبت یک دوست ظاهر می‌شوند، هوشیار و بیدار باشند...

برخی روزنامه‌های باند علی خامنه‌ای از زبان طرف حسابهای خارجی توصیه به سکوت در قبال اقدامات آمریکا کرده‌اند:

وقایع اتفاقیه: معاون وزیر امور خارجه پیشین آمریکا: ایران به جملات تند ترامپ واکنش سریع نشان ندهد

مارک فیتزپاتریک، معاون وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و رئیس کنونی مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (IISS)، درباره آینده برجام به ایسنا گفت: هم‌اکنون مشاوران ترامپ به او گوشزد می‌کنند برجام مشکل خاصی ندارد اما او احتمالاً در این مدت به‌دنبال از سرگیری مذاکرات با ایران از طریق اعمال فشارها و تحریم‌های جدید برای بازبینی برجام خواهد بود. او در پاسخ به این‌که اکنون بسیاری از تحلیلگران معتقد هستند ترامپ به جای لغو برجام یا حتی بازبینی آن به‌سمت اجرای سرسختانه این توافق، یعنی تصویب تحریم‌های مربوط به حقوق‌بشر و تروریسم علیه ایران پیش خواهد رفت تا از این طریق بتواند این کشور را تحت فشار بگذارد. ارزیابی شما در این‌باره چیست، تأکید کرد: در واقع، همین‌طور است.

در روزنامه‌های باند هاشمی رفسنجانی و روحانی، ضمن سوز و گداز از اقدامات دولت آمریکا، به نظام هشدار داده شده که واکنش نشان ندهد و تمکین رژیم با هشدار کشورهای عرب از طریق وزیر خارجه کویت نیز به‌مثابه یک پیروزی منطقه‌یی نشان داده شده است:

 ابتکار: دیپلوماسی تحریک‌ناپذیری ایران

پیام دوستانه امیر کویت و اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس به رئیس جمهوری؛ تأکید رهبران اروپایی بر حفظ برجام و گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با تهران؛ انتخاب 'میشل‌عون' به‌عنوان رئیس جمهوری لبنان؛ دستاوردهای سیاسی ناشی از انجام نخستین تجربه برگزاری گفت‌ و گوهای سوری _ سوری در آستانه، نتایجی است که تهران در دیپلوماسی خود کسب کرده است.

آرامش ایران و اتخاذ سیاست معقولانه 'بنشین و ببین' در قبال آنچه واقعیت‌های آینده را در سپهر سیاسی رقم خواهد زد، بیش از پیش مخالفان این کشور را در انزوا قرار خواهد داد. پیام دوستانه همسایگان عرب ایران در حاشیه خلیج‌فارس به رئیس‌جمهور روحانی و اظهارات 'خالد جارالله' معاون وزیر امور خارجه کویت پس از سفر به تهران، نشان از موفقیت سیاستهای عقلانی در مقابل تحریکات دارد. خالد جارالله در جمع‌بندی سفر خود گفت: 'با توجه به اعلام آمادگی طرف ایرانی، شاهد گام‌هایی در جهت رفع تنش در روابط شورای همکاری و ایران خواهیم بود تا وحدت و وفاق تقویت شود.'

جارالله گفت: 'دستیابی به یک راه‌حل مشترک برای انجام گفت و گوهای بیشتر در آینده و گسترش روابط، یک امر مهم و مد نظر است.' اگر چه او تصریح کرد:' هنوز سخن گفتن درباره از سرگیری روابط دیپلوماتیک میان ایران با کشورهای عربستان و بحرین و بازگشت سفیران شورای همکاری زود است و در پیام امیر کویت چارچوب کلی روابط مشترک و از سرگیری ایران بررسی شده است ' اما نمی‌توان انکار کرد که دیپلوماسی تهران در دیوار بی‌اعتمادی میان ایران و همسایگان جنوبی‌اش شکاف انداخته است...

شیوه ایران در قبال آمریکا در بهترین حالت همانی است که جریان دارد؛ یعنی 'بنشین و ارزیابی کن'. هنوز زود است میان تعارض نظرات ترامپ برآیند معلومی از سیاست دولت جدید این کشور به دست آورد. بنابراین باید صحنه شلوغ ایجاد شده در پی استقرار دولت تازه کار آمریکا را _ که شعاع آن تا اروپا و آسیای شرقی دامن‌گستر شده _ تماشا کرد و از فرصت‌ها، موقعیت‌های تازه ساخت. ترمیم روابط ایران و همسایگان عرب حاشیه خلیج‌فارس یکی از همین فرصت‌هاست که تهران در حال انجام آن است.



جهان صنعت: سیاستهای عربستان به انزوا کشیده می‌شود

سفر وزیر خارجه کویت به ایران که هفته گذشته با پیام صلح و ارتقای روابط دوستانه بین کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و ایران صورت گرفته بود نشانه‌هایی از برقراری روابط دوستانه بین ایران و عربستان را با خود داشت که با اضافه شدن به کنش‌ها و واکنش‌های وزارت‌خارجه ایران و عربستان می‌توانست حاکی از اتفاقات جدیدی بین دو کشور باشد اما به نظر می‌رسد سیاستهای خصمانه عربستان هم‌چنان لبه تیزش را به سمت ایران نشانه گرفته است.

روزنامه عربی رأی الیوم که ناشر موضع‌گیریهای آل‌سعود است، نوشت: عربستان تلاش کرده است نشان دهد سفر اخیر وزیر خارجه کویت به ایران به‌نمایندگی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بوده و ارائه پیام به تهران شامل عربستان نمی‌شود و نماینده کویتی در سفر به تهران این کشور را نمایندگی نمی‌کند. این در حالی است که شیخ صباح الخالد الصباح، معاون اول نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه کویت در جریان سفر به ایران دیدار پیام کتبی امیر کویت را به رئیس‌جمهور کشورمان تسلیم کرد و گفت: «تلاش و اهتمام جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاریها و مناسبات میان کشورهای منطقه به‌ویژه همسایگان را قابل تقدیر دانست و باید با استفاده از اشتراکات و ظرفیت‌های موجود در راستای توسعه همه‌جانبه مناسبات میان دو کشور تلاش کنیم

پس از این دیدار معاون وزیر خارجه کویت در نخستین واکنش به نتایج سفر وزیر خارجه این کشور به تهران، از آمادگی ایران برای همکاری خبر داد. «خالد الجارالله» درباره نتایج سفر «صباح الخالد» به تهران برای ابلاغ پیام اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس به رئیس‌جمهور ایران گفت: «شاهد درک طرف ایرانی و آمادگی برای همکاری در رابطه با محتوای پیام بودیم و محتوای این پیام بر تدوین اصولی برای گفتگوی مشترک از جمله عدم مداخله در امور کشورهای حوزه خلیج‌فارس، احترام به حاکمیت کشورهای عضو این شورا و احترام به تمامی مفاد شورای امنیت تأکید کرده و آمده است که این موارد اساس گشایش در روابط مشترک بین ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس خواهد بود.» وی همچنین تصریح کرد: گام‌های مثبتی برای دستیابی به توافق و رفع تنش موجود در روابط بین ایران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس برداشته خواهد شد. با توجه به سخنان جارالله می‌توان چند گزینه در مورد پیام وزیر امور خارجه کویت در نظر گرفت. اولین مورد در واقع کلی‌ترین موضعی است که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در مورد ایران اتخاذ کرده‌اند. تحولات میدانی در منطقه طی ماه‌های اخیر، منجر به چرخشی استراتژیک در پویایی‌های امنیتی شده است. این تحولات فقط شامل سوریه، عراق و یمن نیست بلکه به شکلی جالب توجه، موضوع افغانستان، قدرت گیری طالبان، برقراری روابط عمیق بین ایران با پاکستان و حتی تصمیمات جدید اوپک را نیز شامل می‌شوداین در شرایطی است که تقابل‌های ایران و عربستان بیش از هر چیز خود را در الگوهای تقابلی و در قالب رقابتهای نیابتی نشان داده است که در برخی موارد منجر به عقب‌نشینی عربستان شده و در برخی موارد دیگر نگرانی‌هایی برای ایران به وجود آورده است و با توجه به تحولات سیاسی در حال وقوع در جهان که تحولات خاورمیانه را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد، می‌توان به خوبی حدس زد که افزایش تنش در منطقه خاورمیانه از سوی قدرتهای این منطقه به هیچ‌وجه مورد حمایت نیست. بنابراین اولین دستور کار مهم در منطقه خاورمیانه امروز باید متوجه مدیریت تبعات تحولات در سطح نظام بین‌الملل باشد؛ بنابراین دلایل اقدام کویت از سوی شورای حکام خلیج‌فارس به خوبی قابل بررسی و شناسایی است و این رفتارها می‌تواند برای عربستان نشانه‌هایی باشد که نشان می‌دهد باید هرچه سریعتر روابط خود را با ایران از سر بگیرد.

روزنامه‌های باند رفسنجانی- روحانی جا به جا نسبت به پیامدهای تحولات منطقه‌یی ابراز نگرانی کرده و هشدار داده‌اند:

ابتکار: راهبرد چند جانبه‌گرایی انگلستان پس از برگزیت

ترزامی‌ نخست‌وزیر انگلستان در تازه‌ترین اقدام خود ابتدا به آمریکا و سپس به ترکیه سفر کرد. همان‌گونه که از زوایای آشکار و پنهان این سفرها پیداست، چشم‌انداز تجارت آزاد بین این کشورها به جای تجارت جهانی، رهبری جهان توسط بریتانیا و آمریکا، نظارت بر برجام و محدود کردن نفوذ ایران در عراق و سوریه، از عمده‌ترین اهداف سفر خانم ترزامی بوده است.

جدای از اهداف انگلستان در مناسبات اقتصادی، سفر ترزامی از شائبه سیاسی خالی نیست. در این سفر به آمریکا، خانم می‌ همانند نشست منامه بر لزوم مقابله با نفوذ ایران در خاورمیانه تأکید کرد. بدون تردید این اعلام مواضع ترامپ به‌معنای فاز جدید خصومت انگلیسی است که البته قرار است تحت مدیریت خانم می‌ در عمارت شماره 10 داونینگ استریت به اجرا در آید. مهمترین پیام این اعلام مواضع متوجه ترامپ است تا آمریکای عصر او بتواند در چارچوب یک مشارکت امنیتی، اقدامات تهاجمی ایران در منطقه خلیج‌فارس را به عقب براند.

آرمان: تا زمانی که ترامپ وارد عمل یا پیشنهاد خاصی به روسیه نشود نمی‌توان در رابطه با اثرگذاری روابط این دو کشور در تحولات آتی سوریه و مواضع بازیگران تحلیلی ارائه داد. از یک طرف دیدگاههای متفاوتی نسبت به روابط آمریکا و روسیه و آثار آن بر کشورهای دیگر وجود دارد

از سویی هنوز مشخص نیست با برنامه‌یی که در نشست «آستانه» مطرح شد آمریکا به‌طور جدی وارد همکاری در آن شود. حل نهایی مسأله سوریه برای روسیه بیش از حد وسیله‌ای برای تضمین خاطر واشینگتن است، زیرا از آنجا که در رابطه با اوکراین، روسیه به انزوای سیاسی کشیده شده بود تلاش‌ می‌کرد تا از بحران سوریه برای بازگرداندن جایگاه خود در تعاملات جهانی به‌خصوص در رابطه با غرب و آمریکا بهره ببرد. هر‌گونه راه‌حلی در زمین سوریه تحت تاثیر محور روابط واشینگتن و مسکو است. بنابراین نباید لحظه‌ای تردید کرد که روسیه از هر فرصتی برای بازگرداندن جایگاه خود استفاده خواهد کرد. زیرا روسیه نیک می‌داند هر گونه دستیابی به اهداف سیاسی و استراتژیکش‌ در خاورمیانه منوط به توافق با آمریکا است، البته از دیگران هم به نحو مطلوب استفاده کرده و درآینده نیز خواهد کرد.



فساد حکومتی، دو تابعیتی بودن مقامات حکومتی، و ناکارآمدی موضوع حملات روزنامه‌های باند خامنه‌ای به باند رقیب است که در آستانه جنگ قدرت برای قبضه کرسی ریاست‌جمهوری هر روز اوج تازه‌یی می‌گیرد:

وطن امروز: پس از انتخابات سال 88 و خطای سنگین جریان لیبرال در عدم پذیرش دموکراسی و رأی مردم ساخت سیاست در کشور به‌گونه‌یی شده است که ستیز جای خود را به رقابت داده و آنچه این وسط هیچ اهمیتی ندارد منافع ملی است. مسابقه و رقابت بر سر کارآمدی و ایجاد موازنه مثبت ملت- دولت، جای خود را به کورس ناکارآمدی و تلاش حداکثری برای استفاده از اشتباهات و کم‌کاریهای طرف مقابل ستیز و موازنه منفی گروه‌های سیاسی داده است؛ اتفاقاً جریان لیبرال و تکنوکرات در این رقابت گوی سبقت را هم از همه ربوده است.

جریان و تفکری که حداقل 20سال از 28سال زمامداری پس از جنگ را در قبضه خود داشته است و بسیاری از بنیانهای مدیریتی را بنا گذاشته، بی‌رحمانه و بی‌شرمانه هیچ مسؤولیتی را نمی‌پذیرد و همه تلاشش این است که هم‌چنان در رسانه‌های این‌ور آبی و آن‌وری آبی دوگانه وضع موجود و نقد وضع موجود را بسازد و رندانه و با شعبده‌بازی باز هم بشود «نماد تغییر»، یعنی در عین‌حال که متهم است، در جایگاه شاکی بنشیند! مدیری 12سال است مسئول محیط‌زیست این مملکت است و به هیچ‌کجا هم پاسخگو نیست و هر وقت محل سؤال واقع می‌شود کلیات ابوالبقا می‌گوید، می‌گوید باید فرهنگسازی کنیم و... یا مدیری که سی‌واندی سال است در سطح بالا و در همه حوزه‌ها مدیر بوده و سر آخر به جای پاسخگویی ملت را استهزا می‌کند یا مدیری که سال‌هاست بسیاری از پستها را اشغال کرده و سر آخر در کهنسالی سفارشش این است که «مدیر از خارج وارد کنیم»، مدیرانی که از فرط بی‌انگیزگی دوست دارند در دانشگاه باشند که هم اعصاب راحت‌تری داشته باشند و هم حقوق بیشتری بگیرند! مصیبت اینجاست که این کاست مدیریتی که سال‌هاست طبقه مدیران و الیگارشی دولتی را تشکیل می‌دهند و در همه دولتها هم هستند نه‌تنها به هیچ جا پاسخگو نیستند بلکه تمام تلاش‌شان هم این است که همیشه نماد «تغییر وضع موجود» باشند.

کیهان: نتوانستیم به دولت تفهیم کنیم اشتغال مولد، کلید موفقیت است

«متأسفانه دولت اراده جدی برای برنامه‌های راهگشا در زمینه ایجاد اشتغال از خودنشان نمی‌دهد». فرشاد مؤمنی استاد اقتصاد تأکید کرد: اگر جذب سرمایه خارجی به ارتقای بنیه تولیدی و افزایش توان علمی و فناورانه کشور منجر نشود، فقط می‌تواند با وابستگی بیشتر کشور به دنیای خارجی و گسترش و تعمیق نابرابری با همه آثار سوء و ضدتوسعه‌ای مستتر در روندهای شدت بخشنده به وابستگی و نابرابری همراه باشد. آنچه عملاً مشاهده کردیم، این است که دولت محترم، اراده‌ای جدی برای ایجاد یک برنامه راهگشا از خود نشان نداد و مجموعه مطالبی که با عنوان اسناد پشتیبان و سند لایحه تهیه شد، همگی حکایت از آن دارد که یکی از کم‌کیفیت‌ترین اسناد در این زمینه بود. در عوض آنچه مشاهده می‌شود، این است که به شکل نگران کننده‌ای طرز برخورد دولت، به شیوه تجربه شده گذشته متمایل شده و آن دادن آمارهای بی‌معنا درباره تحولات اشتغال است ما از این برخورد نگران و متأسف هستیم. متأسفانه تکیه‌گاه اغلب کسانی که آمارها را ارائه می‌کنند، آمارهای مراکز رسمی است و آنها هم اعلام می‌کنند مبتنی بر آمارهای رسمی چنین ادعایی می‌کنند. باید بگویم در مرکز آمار و بخش‌های آماردهی این مرکز، کارشناسان با کیفیت و شرافتمندی وجود دارند ولی هم کمیت و هم کیفیت آمارهایی که این دستگاهها درباره فرصت‌های شغلی و... ارائه می‌دهند، نامرتبط با متغیرهای کلان اقتصادی و اجتماعی ماست.

وقتی ما به جزئیات این آمارها هم نگاه می‌کنیم اطمینان بیشتری پیدا می‌کنیم که باید درباره این طرز آمارگیری و اعلام آمار، بازنگری بنیادی‌ای بشود.

کیهان: نقوی حسینی: فردی که خانواده وی حاضر به زندگی در ایران نیست لیاقت تصدی مناصب بالای دولتی را ندارد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تعداد زیادی از افراد امروزه در سمتها و مناصب بالای دولتی حضور دارند اما تمام خانواده آنها ساکن کشور دیگری هستند لذا نسبت به این موضوع باید تعیین تکلیف صورت گیرد.

تک و پاتک باندها در دانشگاهها موضوع مطالب متفاوتی در رسانه‌های هر دو باند حاکم است:

رسالت: محمدیان: انقلابی‌های پشیمان شده برای نظام هزینه‌تراشی می‌کنند

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با بیان این‌که نفوذی‌های داخلی و انقلابی‌هایی که پشیمان شدند برای انقلاب ما هزینه‌تراشی می‌کنند گفت: افرادی در لباس مسئولیت خون ملت را می‌مکند و دنبال سازش هستند.

محمدیان با اشاره به این‌که عده‌یی می‌گویند باید به هر قیمتی از این شرایط عبور کنیم، ادامه داد: آنها می‌گویند تا کی می‌خواهیم انقلابی باشیم، در حالی که به نظر می‌رسد این افراد خسته شده‌اند و می‌خواهند در پارک قدم بزنند، این‌ها گاهی باید سفر به خارج بروند و با هواپیمایی سفر کنند که بوی نویی می‌دهد. وی با بیان این‌که نفوذی‌های داخلی و انقلابی‌هایی که پشیمان شدند برای انقلاب ما هزینه‌تراشی کردند که تاکنون این هزینه‌ها را پرداخت کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: افرادی در لباس مسئولیت خون ملت را می‌مکند و دنبال سازش هستند تا چندی در مرتع خود خوب بچرخند. وی تأکید کرد: حضور شما در دانشگاه آن‌قدر اثرگذار است که جریانهایی به‌دنبال حذف شما هستند.

کیهان: بی‌اعتنایی به تخلفات فریدون برای روحانی دردسرساز می‌شود (خبر ویژه)

روحانی اگر درباره اقدامات و تخلفات برادرش تصمیم درستی اتخاذ نکند، با ریزش شدید آرا در انتخابات مواجه خواهد شد.

وبسایت الف در این زمینه نوشت: حسین فریدون همواره همراه برادرش است؛ حتی در مجلس خبرگان. عضو حاضر اکثر جلسه‌های هیأت دولت است، با این‌که معاون رئیس‌جمهور یا وزیر نیست. در بسیاری از برنامه‌ها شرکت می‌کند؛ از مذاکرات هسته‌یی گرفته تا مراسم رسمی مشهد به‌عنوان «پایتخت فرهنگی جهان اسلام» در سال 2017. برخی می‌گویند تاثیر زیادی بر برادر رئیس‌جمهورش دارد. همانند مشایی و احمدی‌نژاد!

اخیراً هم علاوه بر موضوع استفاده از رانت تحصیلی و نقش وی در انتصابات بانکی، ارتباط با یکی از بدهکاران کلان بانکی از سوی قوه قضاییه اعلام شده است. روحانی هم‌چنان موضع سکوت را درباره پرونده‌های برادرش در پیش گرفته است.

بسیاری این روزها از حواشی برادر رئیس‌جمهور و روند رو به رشد آن اعلام خطر کرده و می‌گویند در صورتی که رئیس‌جمهور مرزبندی خود با برادرش را مشخص نکند به‌طور حتم با ریزش رأی در انتخابات 96 مواجه خواهد شد.

جوان: رئیس نجومی‌بگیر سابق صندوق توسعه ملی هنوز از 2 نهاد دولتی حقوق می‌گیرد!

وزیر اقتصاد دولت اصلاحات هم‌اکنون هم عضو شورای پول و اعتبار با حکم رئیس‌جمهور است و هم عضو هیأت‌امنای مؤسسه دولتی نیاوران! به نظر می‌رسد دولت روحانی علاقه‌یی به خارج کردن صفدرحسینی از بدنه مدیران دولت ندارد و به قول سخنگوی دولت، دولتمردان هم‌چنان پدر نجومی‌بگیر سیده‌فاطمه حسینی را ذخیره نظام می‌دانند... صفدرحسینی از سال 92 با حکم رئیس‌جمهور به همراه محمد نهاوندیان به‌عنوان کارشناس پولی و بانکی در شورای پول و اعتبار مشغول به‌کار است. این در حالی است که نه نهاوندیان و نه صفدرحسینی کوچک‌ترین سابقه بانکی در پرونده خود ندارند.

اما بعد از افشای حقوق نجومی و تخلفات صفدرحسینی در صندوق توسعه ملی که منجر به برکناری او از ریاست این نهاد شد، انتظار می‌رفت رئیس‌جمهور این مدیر نجومی‌بگیر را از شورای پول و اعتبار هم کنار بزند و فرد دیگری را جایگزین او کند، اما ظاهراً حسن روحانی هم‌چنان راضی به حضور این مدیرپرحاشیه در مهم‌ترین نهاد پولی کشور است. جالب این‌جاست که ماندگار شدن صفدرحسینی در شورای پول و اعتبار برابر است با تصمیم‌گیری و نظارت یک مدیر متخلف نجومی‌بگیر بر کلیه امور پولی و بانکی کشور اعم از دریافتی مدیران بانکی که جنبه‌های مهم آن به‌شمار می‌رود.

در روزنامه‌های باندهای وابسته به دولت حسن روحانی، سفر وزیر خارجه فرانسه به‌مثابه یک دستاورد برجام معرفی شده است، روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع این سفر را دستمایه حمله باندی به دولت حسن روحانی و رو کردن گوشه‌هایی از معامله‌های پنهان آن کرده‌اند:

جوان: هیأت 100نفره به‌دنبال تقویت میانه‌روهای ایران

تزریق «امید فرانسوی» به برجام

آرام آرام دلیـل خرید‌های میلیاردی از ایرباس در حال آشکار شدن است. وزیر خارجه فرانسه دوشنبه همین هفته با یک هیأت تجاری 100نفره به تهران خواهد آمد تا آن‌گونه که یک مقام وزارت‌خارجه فرانسه به رویترز گفته، با توسعه روابط بازرگانی، راه را برای تقویت جریانی فراهم کند که پاریس آن را جریان میانه در ایران می‌داند.

حالا قرار است ژان مارک آیرو وزیر خارجه فرانسه برای نگرانی‌زدایی از مقامهای دولت یازدهم به تهران سفر کند. باراک اوباما رئیس‌جمهور قبلی آمریکا تقریباً همزمان با همان روزهایی که ایران و 1+5 در دقیقه 90 امضای برجام قرار داشتند، در گفتگو با نیویورک‌تایمز گفته بود آمریکا باید به‌دنبال تقویت جریانی تجاری در ایران باشد که از طریق همین جریان تجاری، هزینه‌های رفتارهای هسته‌یی ایران را بالا ببرد: «اگر شما یک پایگاه متفاوتی از افراد حاضر در تجارت و مبادلات اقتصادی در داخل ایران داشته باشید، این موضوع شاید نحوه تفکر آنها درباره هزینه‌ها و مخارج رفتارهای ثبات‌زدا را تغییر دهد.» مناسبات تجاری آمریکا با ایران در فضای بعد از برجام در حدی نبود که آمریکایی‌ها از طریق آن بتوانند توصیه‌های رئیس‌جمهور پیشین را عملی کنند ولی متحدان آمریکا به‌خصوص فرانسه توانستند توافقات تجاری قابل توجیه با ایران امضا کنند. تنها یک قلم از توافقات تجاری ایران با فرانسه، قرارداد فروش 100 فروند ایرباس فرانسوی به ایران بود که رقم آن از 11 تا 18میلیارد دلار اعلام شده است. حالا قرار است وزیر خارجه فرانسه روز دوشنبه برای عمل به توصیه‌ای که اوباما به آمریکا داده بود، به تهران بیاید.

آیرو قرار است روز دوشنبه برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و فرانسه وارد تهران شود و حدود 50 شرکت فرانسوی در این نشست که روز سه‌شنبه برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند و احتمالاً قراردادهای اقتصادی بیشتری با ایران امضا خواهند کرد. «رومین نادال» سخنگوی وزارت‌خارجه فرانسه گفته «ژان مارک آیرو بر اهمیت این‌که تمام طرف‌هایی که از توافق حمایت کرده‌اند کاملاً به آن پایبند بمانند، تأکید خواهد کرد.» رویترز با بیان این‌که اتحادیه اروپا در زمینه لزوم ادامه اجرای برجام کاملاً با روسیه و چین هماهنگ است، به‌نقل از یک منبع دیپلوماتیک فرانسوی نوشته است: «ایرانی‌ها به واسطه انتخاب ترامپ متزلزل شده‌اند و اظهاراتشان هم مشخص است و تصور می‌کنم آنها باید نگران باشند.» وی افزود: «اما توسعه روابط بازرگانی میانه‌روها را در ایران تقویت می‌کند. ما می‌خواهیم آنها را تقویت کنیم تا به مردم نشان دهیم توافق برای آنها خوب است تا این‌که تندروها نتوانند بگویند که هیچ چیز از این [توافق] عاید ما نشده است

منبع دیپلوماتیک مورد استناد رویترز در این باره می‌گوید: «ما بر سر سوریه توافق نداریم و به آنها یادآور می‌شویم که فرانسه و اتحادیه اروپا مستقیماً از بحران سوریه نگران هستند و اولین طیفی هم که از تبعات آن آسیب می‌بینند، به‌شمار می‌آیند، بنابراین ما باید در کمک به یافتن راه‌کار ایفای نقش کنیم.»