۱۳۹۵ بهمن ۱۰, یکشنبه

بیانیه عفو بین الملل در مورد وضعیت وخیم فیلمساز زندانی کیوان کریمی




بیانیه عفو بین الملل در مورد وضعیت وخیم فیلمساز زندانی کیوان کریمی

روز جمعه ٨ بهمن ٩٥ سازمان عفو بین الملل در مورد رسیدگی فوری پزشکی به کیوان کریمی فیلمساز محبوس در زندان اوین، بیانیه ای را منتشر و در آن اعلام کرد که کیوان کریمی مبتلا به برونشیت و عفونت ریوی می باشد و این فیلم ساز زندانی نیاز فوری به خدمات تخصصی پزشکی دارد.
همچنین در این بیانیه اشاره شده که، پزشکان زندان اوین، بعد از معاینه کیوان کریمی به علت سرفه های خونی مکرر، تشخیص داده اند که وی مبتلا به برونشیت حاد و عفونت ریه شده است و نیاز به درمان در بیمارستان تخصصی خارج از زندان دارد، با این حال مسئولین زندان از اعزام وی به بیمارستان خارج از زندان خودداری می کنند.
سازمان عفو بین الملل در این بیانیه همچنین به محرومیت بسیاری زندانیان سیاسی از حق درمان افزوده است که این اقدام مسئولین در بسیاری از پرونده‌ها یک عمل تعمدی و بی‌رحمانه است و به ‌قصد ارعاب یا تنبیه زندانی و یا وادار کردن او به اعتراف اجباری صورت می‌گیرد. 
شیوه های رایجی که جان و سلامتی زندانیان سیاسی را تهدید می کند این گونه اند: به تاخیر انداختن یا ممانعت تعمدی از رسیدگی پزشکی فوری به زندانیان سیاسی، کم اهمیت جلوه دادن یا رد مشکلات پزشکی زندانیان سیاسی و اکتفا کردن به تجویز مسکن ها و آرامبخش ها به جای توجه جدی به مشکل جسمی اصلی مورد شکایت آنها، خودداری از تحویل دارو و عدم آزادی زندانیانی که از بیماری های جدی در رنجند، دادن مرخصی استعلاجی به بهای وثیقه های سنگین و اجبار زندانیانی که به بیمارستان منتقل شده اند یا در مرخصی استعلاجی به سر می برند به بازگشت به زندان و رها کردن درمان علیرغم توصیه های جدی پزشکی.
کیوان کریمی، فیلمساز کُرد ایرانی، نخستین بار در ۲۳آذر ۱۳۹۲ دستگیر شده و ۱۲روز بدون دسترسی به وکیل در سلول های انفرادی بند ۲-الف زندان اوین زندانی بود. وی روز پنج‌شنبه ۵دی ماه ۱۳۹۲ به قید وثیقه آزاد شد.
کیوان کریمی، از تاریخ چهارشنبه ۳آذر ماه ۱۳۹۵ به اتهام «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» در حال گذراندن دوران حبس یکساله خود در زندان اوین می باشد و نیاز فوری به خدمات پزشکی دارد.
برگرفته از قاصدان آزادی