۱۳۹۵ بهمن ۷, پنجشنبه

ایران در تیررس دولت جدید آمریکا




ایران در تیررس دولت جدید آمریکا
 منبع : هفته نامه لزکو-ژانویه2017- ‌ایو بوردیلون- فرانسه 
دانولد ترامپ می تواند توافق اتمی را با اعمال بی ثبات کننده ایران در خاورمیانه لغو کند
این یکی پروندههای بین المللی است که آمدن دانولد ترامپ می تواند در آن ایجاد نگرانی کند. آیا وی توافق اتمی ایران که دقیقا یک سال بعد از یک دهه مذاکره اجرایی شد را  «پاره »‌خواهد کرد؟‌ او فکر کرده بود که وی به ندرت چنین توافق « مصیبت باری » دیده است.
رییس یو آنی سناتور پیشین دموکرات جو لیبرمن به « روزنامه لز اکو» میگوید:‌ یک تصمیم که یک بحران را بین واشینگتن و تهران و همچنین متحدین غربی اش و روس و چین ایجاد خواهد کرد و همچنین مخالفین توافق مثل یوآنی ( اتحاد علیه توافق اتمی با ایران) « یک فسخ فوری قرارداد را توصیه نمی کند» از سوی ایالات متحده و را اندازی سیکل جدید مذاکرات بین تهران و کشورهای ۵ باضافه یک (ایالات متحده، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، آلمان). «‌اما دانولد ترامپ می بایستی بسیار برای کمترین تخلف بر سر موضوعات اتمی، برنامه موشکهای بالستیک و حمایت از تروریزم و بی ثبات کردن کشورهای همسایه، نقض حقوق بشر،مهاجم باشد». نرمهای بین المللی که دولت اوباما در پی محترم شمردنشان نبود.
جوزف لیبرمن نظرش این است که « سیاست آمریکا در رابطه با ایران بطور قابل توجهی تغییر خواهد کرد. باید دید چطور». سایر مسئولین آمریکایی کمتر شک و تردید دارند بواسطه سابقه آشنایی که با دانولد ترامپ دارند اینطور ارزیابی می کنند که توافق اتمی با ایران هدفش را از دست داده است. هدفی که قرار بوده تهران را به رفتاری که منطبق یافته تر با خاورمیانه و گشایش بیشتر در رابطه با داخل باشد بکشاند . این چیزی است نامه امضا شده که توسط ۳۵ سفیر، سناتور، نظامیان، مذاکره کنندگان، متخصصین اطلاعات و یا شهردار پیشین نیویورک رودی جولیانی امضا شده است بر آن تاکید می کند. آنها مثال می آوردند از تعداد بیسابقه  اعدامها و سیاستها در سوریه و عراق « حمله به منافع امریکا همچنین به متحدینمان» و در حمایت پنهانی از داعش. این نامه دولت ترامپ را فرا می خواند که از شورای ملی مقاومت ایران حمایت کند.
به گفته مارک فیتزپاتریک از موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک گرچه یک فسخ  یک جانبه از سوی واشینگتن با سدهای دیپلماتیک و حقوقی روبرو شود، اما با این حال کاملا شدنی است. کافی است که دونالد ترامپ برداشتن تحریمها را هر چهار ماه تجدید نکند همانطور که قوانین آمریکا آن را پیش بینی می کنند