۱۳۹۵ اسفند ۸, یکشنبه

جنگ قدرت در راس نظام ولایت فقیه به اطلاعات سپاه علیه وزارت اطلاعات هم سرایت کرده است


استظهارات ضدونقیض مقامات امنیتی ایران

اظهارات یک سردار سپاه پاسداران در رابطه با چند عملیات موفق امنیتی با واکنش یک مقام وزارت اطلاعات روبرو شد. به گفته این "مقام آگاه"، سردار حسین نجات عملیاتی را که وزارت اطلاعات انجام داده به اطلاعات سپاه نسبت داده است.
حسین نجات
حسین نجات
اظهارات روز پنجشنبه (۲۳ فوریه / ۵ اسفند) قائم‌مقام سازمان اطلاعات سپاه پاسداران  با واکنش "یک مقام امنیتی" روبرو شد. سردار حسین نجات در "یادواره ۳۹ شهید اطلاعات سپاه استان بوشهر" ضمن تاکید بر اینکه «جلوگیری از فساد اقتصادی و فساد در کانال‌های اجتماعی کار اطلاعات سپاه است» مدعی شد که اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات توانسته‌اند ۱۵ تروریست را که قصد خرابکاری در راهپیمایی ۲۲ بهمن‌را داشته‌اند دستگیر کنند.
نجات با بیان اینکه "امروز نیروهای اطلاعات سپاه از پیچیده‌ترین و ورزیده‌ترین نیروهای اطلاعاتی هستند"، اظهار داشت که دستگیری عبدالمالک ریگی توسط نیروهای اطلاعات سپاه صورت گرفته است.
عبدالمالک ریگی، رهبر گروه "جندالله"، در زمستان ۲۰۰۹ دستگیر و در ژوئن ۲۰۱۰ اعدام شد.
سردار نجات همچنین اظهار داشت که اطلاعات سپاه جیسون رضائیان را دستگیر و ایالات متحده را "مجبور" کرده است، «در قبال تحویل جیسون رضائیان ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار به ما پرداخت کند.»
دروغ‌گویی یا جنگ قدرت؟
روز یکشنبه (۲۶ فوریه / ۸ اسفند) خبرگزاری ایسنا به نقل از "یک مقام امنیتی آگاه" گزارش داد که اظهارات سردار سپاه در موارد یاد شده نادرست بوده و تمامی این عملیات توسط نیروهای وزارت اطلاعات صورت گرفته‌اند.
ایسنا به نقل از منبع خبری خود می‌نویسد: « تیمی تروریستی که به قصد ضدامنیتی در ۲۲ بهمن وارد کشور شده بود از آغاز تا پایان منحصراً توسط وزارت اطلاعات شناسایی و زیر ضربه رفت و عناصر آن توسط وزارت اطلاعات دستگیر شدند.»
جیسون رضاییان و همسرش یگانه صالحی در یک نشست مطبوعاتی سخنگوی وزارت خارجه ایران در تهران
جیسون رضاییان و همسرش یگانه صالحی در یک نشست مطبوعاتی سخنگوی وزارت خارجه ایران در تهران
به گفته این مقام امنیتی که نامش فاش نشده «حضور عبدالمالک ریگی در هواپیما منحصراً توسط منبع وزارت اطلاعات، اطلاع‌رسانی شد و هواپیمای حامل وی ره‌گیری و با همکاری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مجبور به فرود در بندرعباس شد و ریگی نیز دستگیر گردید.»
به گفته این "منبع آگاه" ادعای نجات مبنی بر وادارکردن ایالات متحده به پرداخت پول در ازای آزادی جیسون رضاییان نیز صحت ندارد. در گزارش ایسنا به نقل از وی آمده است: «استرداد مبلغ ۱ میلیارد و ۷۱۰ میلیون دلار از آمریکا در جریان مذاکرات تبادل زندانیان انجام شد که مدیریت مذاکرات توسط شورای عالی امنیت ملی به وزارت اطلاعات محول شد و کلیه مراحل مذاکرات توسط نماینده وزارت اطلاعات با همراهی و همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دفتر خدمات حقوقی ریاست جمهوری انجام گرفت».
به گزارش ایسنا، این اقدام باعث آزادی چند تن از زندانیان و رفع تحریم از تعدادی از بانک‌ها و شخصیت‌های حقوقی و حقیقی ایران نیز شده است.
رضاییان، خبرنگار روزنامه "واشنگتن پست" در تهران، در تابستان ۲۰۱۴ به اتهام "جاسوسی" دستگیر شد و حدود ۱۸ ماه را در زندان‌های جمهوری اسلامی سپری کرد.
مقامات جمهوری اسلامی، از جمله حسن روحانی و علی لاریجانی در ازای آزادی او خواستار آزادی چند زندانی ایرانی در آمریکا شدند.
دویچه وله