۱۳۹۶ اردیبهشت ۱۰, یکشنبه

در ایران، رئیسی محافظه کار قصد دارد پرزیدنت روحانی را ساقط کند


منبع :  اوپینیون فرانسه 
 در ایران، رئیسی محافظه کار قصد دارد پرزیدنت روحانی را ساقط کند
روحانی از سوی یک کاندیدای محافظه کار نزدیک به رهبر عالی به چالش گرفته شده است
«جمعه گذشته، شورای نگهبان، ارگان مأمور نظارت بر انتخابات، اکثریت بزرگی از داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری 19 مه آینده در ایران، از جمله پرزیدنت سابق، محمود احمدی نژاد جنجال ساز، را رد کرد. رهبر عالی، ...علی خامنه ای به او توصیه کرده بود کاندیدا نشود تا فضای سیاسی کشور "دوقطبی" نگردد. از 1636 داوطلب، از جمله 137 زن، تنها شش کاندیدای مرد تأیید شدند.
یک صندلی ریاست، شش داوطلب و دو کاندیدای بخت دار – انتخابات ریاست جمهوری که دور اول آن روز 19 مه برگزار میشود، قاعدتا بین حسن روحانی و ابراهیم رئیسی محافظه کار تعیین تکلیف خواهد شد ولو چهار چالشگر دیگر هم امیدوارند بتوانند بنحوی بر سیر قضایا اثر گذار باشند : معاون رئیس جمهور، اسحاق جهانگیری، شهردار تهران، محمد باقر قالیباف، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، مصطفی میرسلیم و وزیر پیشین صنایع، مصطفی هاشمی طبا.
روحانی 68 ساله بخت زیادی برای بردن دارد. از زمان انقلاب اسلامی 1979، چهار پرزیدنت – علی خامنه ای، هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد - همگی دو دوره چهار ساله زمامدار بوده اند. روحانی که شهرت دارد یک ناسیونالیست میانه رو است، در سال 2013 امیدها و انتظارات زیادی در بین مردمی که از انزوای کشورشان در جهان به تنگ آمده بودند، ایجاد کرده بود. او که در همان دور اول برنده شد، وعده داده بود انزوای بین المللی کشور را شکسته و وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایرانیان را بهبود بخشد.
چهار سال بعد، او میتواند از اینکه توافق نامه مربوط به برنامه اتمی را در ژوئیه 2015 امضا کرده، بر خود ببالد. او که به "آخوندی که لبخند میزند" نیز شهرت دارد، توانسته نرخ تورم را از 40٪ به کمتر از 10٪ کاهش دهد. او از ایرانیان خواسته به وی چهار سال دیگر وقت دهند تا به تمام تعهدات خود عمل کند. به گزارش صندوق بین المللی پول، نرخ رشد اقتصاد ایران پس از یک رکود 1،5 درصدی در سالهای 2016-2015، به 6،6٪ درسالهای 2017-2016 افزایش یافته است. اما در آستانه برگزاری انتخابات، ابرهای تیره در آسمان ظاهر شده است. در واقع، تحریمهای اقتصادی علیه ایران تنها بعضا لغو شده و از میلیاردها دلاری که انتظار میرفت برای احیاء حرکت اقتصادی به کشور سرازیر شود، خبری نیست. نرخ بیکاری همچنان در سطح نگران کننده ای باقی مانده و بیش از سه میلیون و دویست هزار تن از ایرانیان را در برمیگیرد. به گفته معاون پرزیدنت، اسحاق جهانگیری، بیش از 40٪ جمعیت از گرسنگی رنج می برند.
این از نظر ابراهیم رئیسی 56 ساله یک کارنامه یأس آور است و از همین رو بشدت به روحانی در مورد مدیریت اقتصادی و ناتوانی وی در کاستن از نرخ بیکاری حمله میکند. همچنین انتظار میرود در طول کارزار، این محافظه کار بر موج ضد آمریکایی گری که از مضامین مورد علاقه مردم است، سوار شود.
ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید و سخت شدن سیاست او در قبال ایران، بویژه انتقادات مکررش از توافق نامه اتمی که چنانچه خواست و اراده باراک اوباما نبود، تحقق نمی یافت، به تشدید این موج کمک میکند. حفظ تحریمهای آمریکا بدلیل برنامه تسلیحاتی و محرومیت مردم از برخی آزادیهای فردی، بطور در خور ملاحظه ای چشم انداز بسیج سرمایه گذاران خارجی را محدود می سازد و کاهش می دهد. بگفته افشین علوی، مخالف در تبعید و عضو شورای ملی مقاومت ایران، " روزی نیست که بگذرد و جنبشهای اجتماعی و مطالباتی که از مسائلی نظیر حقوقهای پرداخت نشده تا خواست آزادی زندانیان سیاسی و تظاهرات در ارتباط با آلودگی محیط زیست را شامل میشود، روی ندهد..."
یک دموکراسی شدیدا آنکادره : از هم اکنون نبرد در شبکه های اجتماعی بین دو کاندیدای اصلی شعله ور شده است. مخالفان رئیسی، گذشته او و سطح پائین تحصیلاتش را مورد تآکید قرار میدهند. او که در 19 سالگی دادستان دادگاههای انقلاب بوده، یکی از مسئولان کمیسیونی است که خواستار اعدام بیش از سی هزار زندانی سیاسی در سال 1988 گردیده بود.
در درون این دموکراسی شدیدا آنکادره، نگاهها همچنین متوجه ...علی خامنه ای، رهبر عالی و داور نهایی بحث ها و جدل ها است. او قدرت و نفوذ زیادی بر انتخابات و دستگاه انتخاباتی دارد. برخی از تحلیلگران بر این باورند که او تلاش خواهد کرد رئیسی را که از وی همچنین بعنوان جانشین خامنه ای در سمت رهبر رژیم نام برده میشود، بعنوان پرزیدنت تحمیل کند. اما برخی دیگر معتقدند که او اجازه خواهد داد رأی دهندگان روحانی را برای یک دوره دوم انتخاب کنند و بعد تلاش خود برای تضعیف وی را آغاز خواهد کرد. در هر حال، حکومت سعی خواهد کرد از تنشهای حزبی و تشکلی و تکرار آشوبهای پس از انتخابات 2009 احتراز شود. چنین است که مثلا در تلویزیون، مناظره های مستقیم جای خود را به مصاحبه های از پیش ضبط و تنظیم شده خواهد داد.
هردو کاندیدای اصلی پیش از اعلام نامزدی خواستار اجازه رهبر شده بوده اند. روز 21 مارس، پنجاه آخوند عضو مجلس خبرگان طی نامه ای خطاب به ...علی خامنه ای از او خواستار حمایت از کاندیداتوری رئیسی شده بودند.
مطا لب مارا میتوانید د رتوئیتر @bahareazady دنبال کنید