نخستین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران که جمعه 28 آوریل برگزار شد، شاهد تنش میان برخی نامزدها بود. در این مناظره که به مسائل اجتماعی اختصاص داشت، نامزدها تاکید بسیاری به مسائل اقتصادی به عنوان ریشه معضلات اجتماعی کردند.
اسحاق جهانگیری که معاون اول حسن روحانی رئیس جمهوری کنونی ایران است، در مناظره، نقش پر رنگی داشت و بسیاری از اخبار و گزارش رسانه‌ها را که در حال پوشش ماجرا بودند، به خود اختصاص داد. او در این مناظره گفت که به نمایندگی از اصلاح طلبان نامزد انتخابات شده است.
حسن روحانی، مصطفی میر سلیم، ابراهیم رئیسی، مصطفی هاشمی طبا، اسحاق جهانگیری و محمدباقر قالیباف، شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستند که در این مناظره حضور داشتند.
شش موضوع از سوی مجری برنامه برای گفت‌وگو میان نامزدها مطرح شد که عبارتند از مساله حاشه نشینی، عدالت اجتماعی، مسکن، ازواج جوانان، کاهش بروکراسی اداری و محیط زیست.

در هر موضوع، نامزدها تلاش کردند که برنامه‌های خود را در این زمنیه‌ها در صورتی که به ریاست‌جمهوری برسند توضیح بدهند. 
حسن روحانی و اسحاق جهانگیری، به تبیین برنامه‌هایی که دولت کنونی ایران درباره معضلات مطرح شده داشت پرداختند. این مساله خشم محمد باقر قالیباف که شهردار کنونی تهران هم هست برانگیخت.

انتقاد روحانی از «مسکن مهر»

درباره مشکل مسکن که سوال آن از هاشمی طبا پرسیده شد، حسن روحانی رد صحبت‌هایی که داشت، از پروژه «مسکن مهر» که توسط دولت محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری پیشین ایران راه اندازی شد، انتقاد کرد.
روحانی در این باره گفت: «یکی از مهم ترین مشکلات مسکن مهر این است که بیش از 100 هزار واحد این پروژه متقاضی ندارد چون محل انتخاب شده برای ساخت مسکن مناسب نیست. مسکن مهر را در مکان‌هایی ساخته‌اند که هیچ داوطلبی برای خریداری آن وجود ندارد. باید ساز و کاری طراحی شود تا مردم بتوانند محل خانه خود را انتخاب کنند. در زمینه مسکن باید به بافت‌های فرسوده توجه کنیم اگر به جای مسکن مهر به بافت‌های فرسوده توجه می‌شد نتیجه بهتری را شاهد بودیم. این دولت تلاش کرد وام مناسبی در اختیار خانه اولی‌ها قراردهد».