۱۳۹۶ تیر ۱۶, جمعه

معنی تعویق یک نمایش



معنی تعویق یک نمایش

پس از تصویب طرح تحریمهای جدید سنای آمریکا، علیه رژیم آخوندی (در تاریخ 25خرداد 96)، رژیم اعلام کرد که مجلس ارتجاع تهیه و تدوین طرحی برای مقابله با مصوبة‌ سنا را در دستور کار خود قرار داده است. سپس متن پیشنویس این طرح تدوین شد، اما تصویب آن به بعد از تعطیلات دو هفته‌یی مجلس در تاریخ 11تیر ماه موکول شد. این مرخصی دو هفته‌یی در گرماگرم بحثها و هارت و پورت رژیم اندر ضرورت مقابله به مثل فوری علیه طرح تحریمهای سنای آمریکا به خوبی نشان می‌دهد که طرح مجلس ارتجاع، صرفاً یک ژست و حرکت نمایشی بوده و جدیتی نداشته است. کما این‌که در همان زمان که اعضای مجلس ارتجاع مشغول بستن چمدانهایشان برای گذراندن تعطیلات دو هفته‌یی خود بودند، برخی از سایتهای حکومتی غر می‌زدند که الآن چه وقت مرخصی رفتن است؟! همین سایتها با توجه به سوابق مجلس ارتجاع در این قبیل ژستهای توخالی پیش‌بینی می‌کردند که پس از پایان مرخصی هم اتفاقی نخواهد افتاد[1]
کمااین‌که همین‌طور هم شد و در همان روز پایان تعطیلی مجلس در روز 11تیر، تلویزیون رژیم به‌نقل از «یکی از رؤسای کمیسیونهای مجلس» گفت: «این طرح دوفوریتی چند روزی عقب افتاده» حشمت الله فلاحت‌پیشه سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع نیز در توضیح این تأخیر گفت: «این طرح از لحاظ کیفیت و کمیت نیاز به چکش کاری و استماع پیشنهادات و نقطه نظرات طیفهای متعدد سیاسی در مجلس را دارد»[2] وی اما در ادامه صحبت خود افزود: «از این رو برآورد ما این است، باید فارغ از این‌که چه تصمیمی در کنگره گرفته می‌شود مستقلا رفتار و تصمیم‌گیری کنیم». معنی جمله اخیر به‌سادگی بیانگر یک عقب‌نشینی از لاف و گزافهای تهدیدآمیز اولیه است و این‌که نباید عکس‌العملی برخورد کنیم! که این البته حرفی متفاوت از نیاز به «چکش‌کاری» طرح است.

به دنبال آن گفته شد که رؤسای فراکسیونهای سه‌گانه مجلس ارتجاع در تهیه متن پیش‌نویس طرح کذایی مورد مشورت قرار نگرفته و از آن خبر ندارند، در همین رابطه نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس اعلام کرد که علی لاریجانی رئیس مجلس روز چهارشنبه 14تیر نشستی با حضور نمایندگان سه فراکسیون ولایی، مستقلین و امید و از هر فراکسیون سه نفر برگزار می‌کند. وی افزود: این طرح فراکسیونی، جناحی و حزبی نیست، ولی از آنجا که باید به اتفاق آرا تصویب شود، نیاز به هماهنگی دارد». جدای از این توجیه مسخره که چون طرح حزبی و فراکسیونی نیست، پس باید «به اتفاق آرا تصویب شود» مشخص است که منظور پیدا کردن بهانه و محملی برای دفع‌الوقت و به تأخیر افکندن تصویب طرح «دوفوریتی» کذایی است.
آش آن قدر شور بود که حتی مهره‌ها و رسانه‌های حکومتی هم طرح مجلس ارتجاع را «فاقد خاصیت اثرگذاری» و «تفنگ خالی در دستان مجلس» توصیف کردند[3] یکی از مهره‌های خامنه‌ای در مجلس ارتجاع نیز گفت: «اگر این طرح دوفوریتی به‌صورت کامل مصوب و اجرا شود، مانند شانه کردن موهای ترامپ است و مشکلی برای رئیس‌جمهور آمریکا ایجاد نکرده و او را ناراحت نمی‌کند.»[4]
و یک کارشناس رژیم هم اذعان کرد: «من خودم را وقتی جای آمریکا بگذارم مصوبات مجلس را جدی نخواهم گرفت.»[5]
روشن است که این اقدام مجلس ارتجاع، یک اقدام نمایشی مقطعی (برای همان مقطع مطرح شدن تحریمهای سنای آمریکا) بوده و صرفاً مصرف داخلی و تبلیغاتی برای سر پا کردن نیروهای روحیه باخته دارد. همان نیروهایی که خود ولی‌فقیه ارتجاع نیز در سخنرانی 17خرداد خود به کرات آنها را مخاطب قرار داد که: «از شکستهای مقطعی مأیوس و ناامید نشوید».
اما از آنجاکه این قبیل نمایشها دیگر مانند دوره سیطره سیاست مماشات بر دولتهای غربی و آمریکا، دیگر بی‌هزینه نیست و در همین رابطه مهره‌ها و رسانه‌های رژیم پی‌درپی به یکدیگر هشدار می‌دهند که در رابطه با دولت جدید آمریکا باید بسیار محتاط بود، چرا که سکانداران جدید کاخ سفید که سیاست رسمی خود را هم «تغییر رژیم ایران» اعلام کرده‌اند، به‌دنبال بهانه‌اند و این قبیل نمایشها ممکن است هزینه‌های سنگینی برای نظام داشته باشد؛ از این رو از هر اقدام شتابزده که موجب تحریک شود بایستی اکیداً اجتناب کرد.
طرح کذایی مجلس ارتجاع، چه تصویب شود و چه مسکوت بماند و مثل موارد مشابه دیگر به بوته فراموشی سپرده شود، اگر هیچ خاصیتی نداشت، اما این فایده را داشت که اولاً نشان داد خامنه‌ای هم مثل روحانی و «مجلس نیز همانند دولت تمایلی برای بر هم زدن برجام ندارد» [6] ثانیاً رژیم آخوندی در حضیض ضعف و ذلت و هراس از شرایط تغییر دوران، جرأت ندارد حتی در یک حرکت نمایشی هم دست از پا خطا کند.


[1]  در حالی که نمایندگان سنای آمریکا گسترده‌ترین تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی ایران را تصویب می‌کنند نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تعطیلات دوهفته‌یی به‌سر می‌برند و احتمالاً نمایندگان پس از دوهفته به مجلس خواهند آمد و در حد چند دقیقه‌ هم به بیان کلیاتی در خصوص اعمال تحریم‌های جدید توسط ایالات متحده علیه کشورمان خواهند پرداخت». (سایت حکومتی راه دانا ـ 28خرداد 96)
[2] سایت خبری جام جم آنلاین ـ 13تیر
[3] روزنامه وطن امروز 12تیر
[4] حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون ولایت مجلس ـ روزنامه رسالت ـ 15تیر
[5] فؤاد ایزدی در مصاحبه با سایت حکومتی الف 12تیر 96
[6] روزنامه وطن امروز 12تیر
مطالب مارا  در وبلاک  های انجمن نجات ایران وخط سرخ مقاومت