۱۳۹۶ آبان ۵, جمعه

وزیر خارجه آمریکا:‌ هیچ نقشی برای بشار اسد در آینده سوریه وجود ندارد



رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا
رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه 4آبان 96 گفت: هیچ نقشی برای بشار اسد و خانواده‌اش در آینده سوریه وجود ندارد.
خبرگزاری رویتر گفت:‌ این اظهارات قبل از گفتگوهای صلح که با هدف برنامه‌ریزی انتقال سیاسی در ماه آینده برگزار خواهد شد، بیان شده است.
تیلرسون گفت دولت ترامپ از گفتگوهای صلح ژنو حمایت می‌کند و آن را تنها راه پایان دادن به بیش از شش سال جنگ و حرکت بطرف یک انتقال سیاسی و انتخابات می‌شناسد.
تیلرسون بعد از گفتگو با استفان دمیستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه این اظهارات را بیان کرد. دمیستورا اعلام کرد گفتگوهای متوقف شده صلح بین دولت سوریه و اپوزیسیون در 28نوامبر در ژنو مجدد برگزار خواهد شد.
تیلرسون در سوئیس بعد از سفر یک هفته‌یی خود به کشورهای عربستان، قطر، پاکستان و هند به خبرنگاران گفت: ”ایالات متحده خواهان یک سوریه متحد و یکپارچه با هیچ نقشی برای بشار اسد در دولت می‌باشد“.
او گفت: ”این نگرش ما است و من این را بارها گفته‌ام که ما معتقد نیستیم که آینده‌یی برای رژیم اسد و خانواده اسد وجود داشته باشد. دوران حکومت خانواده اسد دارد به پایان می‌رسد. تنها موضوع این است که چگونه این موضوع را به انجام رساند“..
تیلرسون تصریح کرد یکی از دلایل بقای بشار اسد حمایت هوایی بوده که از طرف روسیه دریافت کرده است“..
تیلرسون گفت نباید به رژیم ایران به‌عنوان یک تاثیرگذار عمده در شکست دادن داعش نگاه کرد. او ادامه داد ”من سوریه را به‌عنوان یک پیروزی برای رژیم ایران نمی‌بینم. من رژیم ایران را یک فرصت‌طلب و مفت‌خور می‌بینم. معتقد نیستم که به‌دلیل شکست داده شدن داعش در سوریه باید اعتباری به رژیم ایران داد. بلکه معتقدم آنها از این شرایط سوء‌استفاده کرده‌اند“.