۱۳۹۶ آبان ۵, جمعه

حکومت اقلیم کردستان خواستار توقف فوری جنگ و درگیری شد



درگیری در کردستان عراق
حکومت اقلیم کردستان خواستار توقف فوری جنگ و هرگونه اقدام نظامی در کردستان عراق شد و اعلام کرد نتایج رفراندوم در کردستان عراق را منجمد می‌کند و آماده شروع مذاکرات با حکومت عراق بر پایه قانون اساسی عراق است.
متن اطلاعیه حکومت اقلیم کردستان عراق بدینقرار است:
«وضعیت متشنج و خطرناکی که عراق و کردستان با آن مواجه شده است، همگی را مجبور می‌سازد که مسئولیت تاریخی بپذیرند و اجازه ندهند وضعیت، بیش از این، بین نیروهای عراقی و پیشمرگان به سمت جنگ و درگیری سوق داده شود. حملات و درگیری نیروهای عراقی و پیشمرگان از تاریخ 16اوت 2017 تا امروز، خساراتی به دو طرف وارد ساخته و ممکن است باعث خونریزی مستمر گردد و در نتیجه، بهم خوردن روند و روابط اجتماعی بین اجزای تشکیل دهنده عراق، گردد. بدون شک جنگ بین دو طرف منجر به پیروزی هیچ طرفی نخواهد شد. بلکه در همه زمینه‌های زندگی کشور را به سمت پرتگاه سوق می‌دهد. به همین دلیل با توجه به احساس مسئولیت در قبال خلق کردستان و عراق، به حکومت و افکار عمومی عراق و جهان پیشنهاد می‌کنیم:
1)   توقف فوری جنگ و هرگونه اقدام نظامی در اقلیم کردستان
2)   منجمد کردن نتایج رفراندوم، که در کردستان عراق انجام گرفت
3)   شروع مذاکرات علنی بین حکومت اقلیم کردستان و حکومت فدرال بر پایه قانون اساسی عراق
از سوی دیگر الجزیره به‌نقل از اطرافیان عبادی خبر داد که عبادی گفته است بیانیه اقلیم و مفاد آن کافی و قابل‌قبول نیست.
واضح است که فشارها و تهدیدات رژیم پلید آخوندی در پشت این قبیل موضعگیریهای حکومت عراق قرار دارد که می‌خواهد با جنگ‌افروزی و تفرقه اندازی، کردستان عراق و دولت اقلیم را در تنگنای هرچه بیشتری قرار بدهد.
رویتر گزارش داد: یک مسئول کردی در اقلیم کردستان عراق گفت، نیروهای پیشمرگه با موفقیت پیشروی نیروهای حشدالشعبی مورد حمایت رژیم ایران را در منطقه ربیعه در 40کیلومتری معبر استراتژیکی فیش خاپور دفع کردند.
به گزارش رویتر، نیروهای حشدالشعبی به‌منظور پیشروی به سمت معبر مرزی استراتژیک و ایستگاه پمپاژ صدور نفت، به نیروهای کردی در نزدیکی مرز ترکیه حمله کرده بودند.
عفو بین‌الملل  اعلام کرد: نیروهای دولتی عراق بعد از درگیریهای اخیر با جنگجویان کرد اقدام به غارت و آتش زدن مناطق کردی در شهری با جمعیت چند قومی کردند.
در بیانیه عفو بین‌الملل آمده است: بعد از درگیری در طوز خرماتو در 16اکتبر، صدها اماکن مورد غارت قرار گرفته شدند و آنها را آتش زده و تخریب کردند، به‌نظر می‌رسد این حملات هدفدار و علیه مناطق عمدتاً کردی بوده است. ساکنان گفته‌اند، نیروهای دولتی عراقی و هم‌چنین شبه‌نظامیان حشدالشعبی در غارت، تخریب و آتشزدن خانه‌های شهروندان دخالت داشتند. حداقل 11تن از شهروندان در حملاتی که در آن سلاحهای سنگین در مناطق پرجمعیت شهر به‌کار گرفته شده بود کشته شدند.
عفو بین‌المللی می‌افزاید: در عرض چند ساعت زندگی مردان، زنان و کودکان بی‌شماری در طوزخرماتو نابود شد. هزاران نفر خانه‌ها، مغازه‌ها و هر چیزی را که مالکشان بودند از دست دادند.