۱۳۹۶ اسفند ۵, شنبه

بیانیه عفو بین‌الملل خطاب به اجلاس سی و هفتمِ شورای حقوق‌بشر ملل‌متحد



بیانیه عفو بین‌الملل خطاب به اجلاس سی و هفتمِ شورای حقوق‌بشر ملل‌متحد


عفو بین‌الملل طی بیانیه‌یی خٍطاب به اجلاس سی و هفتمِشورای حقوق‌بشر ملل‌متحد ضمن تأکید بر لزوم تعیین گزارشگر ویژه جدیدی برای بررسی نقض حقوق‌بشر توسط رژیم آخوندی، به دستگیریهای گسترده اخیر اشاره کرده و می‌نویسد: دستگیریهای خودسرانه انبوهی که بعد از اعتراضات سراسری دسامبر 2017 صورت گرفته است. استفاده مرگبار از سلاح توسط نیروهای امنیتی علیه اعتراض کنندگان که منجر به‌قتل بسیاری از آنها شده و شماری از جان باختنها در بازداشت، نگرانیها در رابطه با نقض سیستماتیک حقوق‌بشر در ایران را افزایش داده است.
این بیانیه با استناد به سخنان یک عضو مجلس رژیم مبنی بر دستگیری 4972نفر توسط نیروهای امنیتی رژیم می‌افزاید:‌ عفو بین‌الملل از ابعاد دستگیریها احساس خطر می‌کند و معتقد است که بسیاری از دستگیر ‌شدگان به‌خاطر اعتراض مسالمت‌آمیز هدف قرار گرفتند.

در این بیانیه همچنین آمده است: عفو بین‌الملل از ابعاد نقض متعدد حقوق‌بشر در ایران نگران است. مقامات رژیم ایران به استفاده از حکم اعدام در مورد نوجوان به‌نحوی شتابان ادامه داده‌اند؛ آنها آزادی بیان و اجتماعات را سرکوب کرده و احکام سنگین زندان علیه مدافعان حقوق‌بشر اعمال کرده‌اند. در زندانهای رژیم ایران شکنجه اعمال می‌شود و شلاق‌زدن و قطع اعضای بدن و مجازات‌های بی‌رحمانه، هم‌چنان اجرا می‌شوند.
رژیم ایران به استفاده از حکم اعدام تحت عناوین مبهمی مانند محارب یا مفسد فی الارض ادامه می‌دهد و افراد را به‌خاطر فعالیت برای کسب حق آزادی مذهب، به اعدام  محکوم می‌کند».
عفو بین‌الملل در پایان بیانیه‌اش از شورای حقوق‌بشر مصرانه خواست، مأموریت گزارشگر ویژه در ایران را تجدید کند تا کار مهمی که تا این تاریخ انجام شده، ادامه یابد.



مطالب مارا درتو ئیتر بنام @ bahareazady ودر وبلاک خط سرخ مقاومت  دنبال کنید