۱۳۹۶ اسفند ۸, سه‌شنبه

نماینده آمریکا در شورای امنیت:‌ رژیم ایران جهان را به مکانی خطرناکتر تبدیل می‌کند





نماینده آمریکا در شورای امنیت:‌ رژیم ایران جهان را به مکانی خطرناکتر تبدیل می‌کند

شب گذشته در جلسه شورای امنیت که برای  محکومیت  دخالتهای رژیم ایران در یمن تشکیل شده بود، پس از وتوی  قطعنامه انگلستان توسط روسیه، کلی کوری نماینده آمریکا در شورای امنیت  طی سخنانی گفت:
امروز روسیه اکثریت این شورا را متهم به بی‌ثبات کردن منطقه با حمایت از متن قطعنامه انگلستان نمود. این لجاجت است.
وتوی امروز روسیه تنها در خدمت حفاظت از تلاشهای  رژیم ایران برای بی‌ثبات کردن منطقه و گسترش نفوذ شرورانه  این رژیم است.
شکست شورای امنیت در تصویب قطعنامه انگلستان امروز یک عقب‌نشینی در تلاشهای جمعی ما برای ارتقاء صلح در یمن است.
همه کشورها مسئول این شکست فضاحت‌بار نیستند ولی همه ما باید با عواقب آن مواجه شویم که، ادامه درگیری و درد و رنجی است که در یمن تحمل می‌کنند و امکان جنگی گسترده‌تر در منطقه می‌باشد.
گزارش هیأت کارشناسی شورای امنیت برای یمن با جزییاتی شوکه‌کننده اسناد سرپیچی ویران کننده  رژیم ایران را از قطعنامه‌این شورا نشان داد. این هیأت اسناد بسیار مهمی به‌دست آورد که رژیم ایران تحریم تسلیحاتی یمن توسط این شورا در 2015 در قطعنامه 2216تصویب شده بود را نقض کرده است.
رژیم ایران مانع انتقال موشکهای بالستیک و تجهیزات نظامی و فن‌آوری پهپادهای بدون سرنشین به شبه‌نظامیان حوثی نشد.
این هیأت چگونه آن را کشف کرد؟  با اصابت موشکهای بالستیک پرتاب شده توسط حوثی‌ها در نزدیک مناطق غیرنظامی در عربستان سعودی معلوم شد  که موشکها در اصل مربوط به رژیم ایران است.
همان‌طور که جامعه اطلاعاتی آمریکا مدتها می‌دانست که تسلیحات رژیم ایران به‌دست شبه‌نظامیان  یمن می‌رسد و این شبه‌نظامیان از آنها برای هدف قرار دادن پایتختهای همسایگان یمن از آنها استفاده می‌کنند.
در پاسخ به آن،  قطعنامه انگلستان پاسخ معقولی بود که به  رژیم ایران به‌خاطر دادن ابزاری به حوثیها برای تهدید همسایگان و تهدید ناوبری در دریایی سرخ، هشدار می‌داد.
اما این اقدام معقول و تلاش برای مورد حسابرسی قرار دادن رژیم  ایران شکست خورد. و تمامی اعضای این شورا باید از عواقب احتمالی آن آگاه باشند.
هیأت کارشناسی هشدار داده است که استفاده حوثی‌ها از موشکهای بالستیکی علیه عربستان سعودی « تهدید آن دارد که یک جنگ داخلی را به یک جنگ گسترده منطقه‌یی تبدیل کند»‌.
ما در اینجا بسیار از دیپلوماسی بازدارنده صحبت می‌کنیم که واقعیت امر این است که ما چگونه به دستور کار منشور سازمان ملل برای حفظ صلح و امنیت پایبند می‌باشیم.
امروز دیپلوماسی بازدارنده شکست خورد! ما به تحریمها رأی دادیم ولی طرفهایی را که یمن را بی‌ثبات می  کنند هدف قرار ندادیم.
به اصول منشور سازمان ملل خیانت شده است و در نتیجه آن، جهان گامی به رویارویی وخامت‌بار در خاورمیانه نزدیک‌تر شده است.
شرکای ما اغلب از تمایلشان برای مقابله با رفتار بی‌ثبات کننده رژیم  ایران در کادر برجام صحبت کرده‌اند ما از آن دسته از اعضای شورا به‌خاطر ایستادن در پای تعهد امروز تشکر می‌کنیم.
رای آنها در حمایت از قطعنامه انگلستان پیام صریحی به رژیم ایران می‌فرستد که  بر تعهدات بین‌المللی خود پابند باشد.
روسیه، بولیوی، چین و قزاقستان پیامی مخالف، ولی روشن فرستادند که  به‌جای درخواست حسابرسی از  رژیم ایران،  آنها تصمیم گرفتند سپر رژیم ایران در برابر حسابرسی شوند.
بجای حفاظت از کشورهای عضو و همکار خود، از دفاع از شرکایی مانند عربستان سعودی و امارات متحده سرباز زده و به‌جای اصرار بر این‌که رژیم  ایران بر تعهدات بین‌المللی‌اش پایبند باشد از ایران دعوت به ادامه ایجاد بحران در خاورمیانه کردند.  اعمال آنها فراموش نخواهد شد و بدون پاسخ هم نخواهد ماند.
رای امروز مایه تأسف شدید بود ولی  به هیچوجه پایان مسیر حسابرسی از رژیم ایران نخواهد بود.  این رژیم خود را در سراسر منطقه، تثبت می‌کند ما این را در لبنان و سوریه و عراق می‌بینیم.... رژیم  ایران جهان را به مکانی خطرناکتر تبدیل می‌کند.
ما به هوشیار نمودن جهان نسبت به اعمال شرورانه رژیم  ایران ادامه خواهیم داد و ما متوقف نمی‌شویم تازمانی که تهران متوقف شود و صلح برای مردم خاورمیانه امکان پذیرتر شود.


مطالب مارا درتو ئیتر بنام @ bahareazady ودر وبلاک خط سرخ مقاومت  دنبال کنید