۱۳۹۷ فروردین ۹, پنجشنبه

فرانسه: ایران به حوثی‌های یمن سلاح می‌رساند




فرانسه: ایران به حوثی‌های یمن سلاح می‌رساند



                                       جعفری سرکرده سپاه خامنه ای درکنار سرکرده تروریستهای حوثی 

حملات موشکی اخیر شیعیان حوثی یمن به عربستان سعودی موضوع ارسال سلاح از سوی ایران به حوثی‌ها را بار دیگر برجسته کرده است. پس از وزیر خارجه بریتانیا، اکنون وزیر خارجه فرانسه نیز می‌گوید سلاح‌های شیعیان حوثی توسط ایران تأمین می‌شود.
ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه
ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، پنج‌شنبه ۲۹ مارس / ۹ فروردین در گفت‌وگو با شبکه آرتی‌ال این کشور گفت: «در یمن مشکلی وجود دارد. روند سیاسی آغاز نشده و عربستان سعودی احساس می‌کند به‌طور منظم مورد حمله حوثی‌ها قرار می‌گیرد؛ حوثی‌هایی که ایران سلاح در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.»
پیش از این نیز بارها عربستان سعودی ایران را به ارسال سلاح برای حوثی‌های یمن متهم کرده بود اما تهران همواره این اتهام را رد کرده است.
ژان ایو لودریان در حالی از کمک‌های تسلیحاتی ایران به شیعیان حوثی سخن می‌گوید که قرار است چند روز دیگر، در اوایل ماه آوریل، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به فرانسه سفر کند.
یکشنبه شب ۲۵ مارس / ۵ فروردین شیعیان حوثی شمال شرق ریاض و شهرهای نجران، جازان و خمیش مشیط را هدف ۷ حمله موشکی قرار دادند. وزارت دفاع سعودی اعلام کرد که با موفقیت موشک‌ها را ره‌گیری و نابود کرده است. با این حال یک کارگر مصری بر اثر این حملات در ریاض کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند.
عربستان سعودی در فردای این حملات ایران را متهم کرد که به حوثی‌ها موشک می‌رساند.
پاریس نیز در این‌باره بدون نام بردن از ایران تصریح کرد که «انتقال توانایی‌های موشکی به بازیگران غیردولتی که می‌توانند از آن‌ها در برابر دولت‌ها استفاده کنند، غیرمسئولانه و بر خلاف قانون است».
لندن هم ضمن آن‌که از جمهوری اسلامی خواست تا از صدور سلاح به یمن خودداری کند، اعلام کرد که قصد دارد از سازمان ملل بخواهد «تحقیق کند که این موشک‌ها چگونه به یمن وارد شده‌اند».
شورای امنیت سازمان ملل متحد چهارشنبه ۲۸ مارس / ۸ فروردین بدون آن‌که از ایران نامی ببرد، حملات موشکی به عربستان سعودی را محکوم کرده و از نقض تحریم‌های سازمان ملل علیه حوثی‌ها ابراز نگرانی کرده است.
شورای امنیت در قطعنامه شماره ۲۲۱۶ خود ارسال هرگونه سلاح به حوثی‌ها را ممنوع کرده است. کارشناسان مستقل سازمان ملل ژانویه سال جاری به شورای امنیت گزارش دادند که ایران تحریم تسلیحاتی سازمان ملل را با ارسال سلاح به یمن نقض کرده است. به گفته آن‌ها ایران در به انجام رساندن اقدامات لازم برای جلوگیری از ارسال موشک‌های بالستیک و سلاح‌های دیگر به یمن کوتاهی کرده.
ماه گذشته روسیه قطع‌نامه پیشنهادی شورای امنیت که ایران را به خاطر ارسال سلاح برای انصارالله یمن محکوم می‌کرد وتو کرده بود.‎
روز چهارشنبه همچنین سفیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا به پیشنهاد بریتانیا، آلمان و فرانسه تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران را به بحث گذاشتند. چنانچه این تحریم‌ها به تصویب برسد، اشخاص و شرکت‌ها و نهادهایی که با برنامه موشکی سپاه همکاری می‌کنند و یا در جنگ داخلی سوریه نقش دارند، شامل تحریم‌های اقتصادی می‌شوند. حمله موشکی حوثی‌های یمن به عربستان سبب شد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا مجدداً تحریم ایران را در دستور کار قرار دهند.
در همان حال سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران سه‌شنبه ۷ فروردین ارسال سلاح از سوی ایران به شیعیان یمن را رد کرد و گفت حوثی‌ها خود به قدرت موشکی دست یافته‌اند.
جوانی تأکید کرد که عربستان سعودی با گفتن اینکه موشک‌های حوثی‌های یمن ایرانی است می‌خواهد افکار عمومی را از «جنایاتی که در یمن مرتکب می‌شوند» منحرف کند.
ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی از ماه مارس ۲۰۱۵ در یمن مداخله نظامی کرده است. در این جنگ ایران از شیعیان حوثی حمایت می‌کند و عربستان سعودی در مقابل به نیروهای عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور این کشور کمک می‌کند. در جنگ یمن تاکنون حدود ۱۰ هزار نفر کشته شده‌اند.
ژان ایو لودریان در پاسخ به انتقاد از فروش سلاح‌های فرانسه به عربستان سعودی، اطمینان داد که این اقدام منطبق بر قوانین بین‌المللی است. او گفت: «ما قوانین بین‌المللی برای فروش هرگونه سلاحی را اعمال می‌کنیم، ما نظام صادراتی بسیار دقیقی داریم و با احتیاط بسیار به آن عمل می‌کنیم.»
بر اساس یک نظرسنجی که نتایج آن دوشنبه ۲۶ مارس/ ۶ فروردین منتشر شده، ۷۵ درصد شهروندان فرانسه از دولت این کشور انتظار دارند که صدور اسلحه به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را متوقف کند.
سازمان عفو بین‌الملل چندین کشور غربی، از جمله آمریکا، فرانسه و بریتانیا را متهم کرده که سلاح در اختیار عربستان سعودی و متحدانش قرار می‌دهند در حالی‌که ائتلاف سعودی در «جنایات جنگی بالقوه» در یمن دست دارد.
سازمان ملل وضعیت مردم یمن را فاجعه‌بار خوانده و گفته است که ۸,۴ میلیون نفردر آستانه قحطی و گرشنگی قرار دارند.


ایران #تهران #قیام_دیماه#اعتصاب #تظاهرات_سراسری #قیام سراسری  #اتحاد #آزادی#ما براندازیم #نوروز مبارک #آ#ايران    


مطالب مارا درتو ئیتر بنام @ bahareazady ودر وبلاک خط سرخ مقاومت  دنبال کنید