۱۳۹۷ فروردین ۱۱, شنبه

سایت سازمان مجاهدین خلق ایران - سخن روز حلقه انزوا برگردن رژیم تنگ‌ترمی ‌شود




حلقه انزوا برگردن رژیم تنگ‌ترمی ‌شود

سیر ومرور اخبار و  تحولات این روزها، نشان از تنگتر شدن حلقه انزوای رژیم آخوندی در عرصه بین‌المللی است.
 در حالی که رژیم در گریز از سرنوشت پایانی  مهلت ۱۲۰روزهٴ آمریکا در رابطه با برجام، به اروپا امید بسته بود، اروپا خود در مسیر هماهنگی با سیاست آمریکا و پاسخ ـ ولو نسبی ـ به‌درخواست دونالد ترامپ مبنی بر هماهنگی در شش زمینه برای وادارکردن رژیم به تغیر رفتار، حرکت می‌کند.
 درهمین رابطه سایت حکومتی «اعتماد آنلاین» روز ۶فروردین نوشت: «اتحادیه اروپا و آمریکا مذاکراتی رادربارهٴ ایران پی گرفته‌اند و در آن، دربارهٴ برجام دو در حوزهسیستم موشکی ایران و نفوذ ایران در کشورهای منطقه به‌خصوص یمن تمرکز کرده‌اند». چند خبردیگر را هم در همین راستا مرور می‌کنیم:
- ۸فروردین ۹۷ سفیران 28کشور عضو اتحادیه اروپا، وضع تحریم‌های جدید احتمالی علیه رژیم ایران را بررسی کردند! این تحریم‌ها از سوی تروئیکای اروپایی – انگلستان، فرانسه و آلمان... ارائه شده. احتمال می‌رود اعمال تحریم‌های جدید در نشست ماه آینده وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا تصویب گردد.
همزمان یورونیوز و خبرگزاری سپاه پاسداران موسوم به فارس هم نوشتند: «اروپا قصد دارد اسامی چند فرد را که به عقیده آنها در برنامه موشکی و حمایت ایران از نظام سوریه ایفای نقش کرده‌اند، در فهرست تحریمها قرار دهد. این افراد از ورود به اتحادیه اروپا منع شده و اگر در کشورهای عضو این اتحادیه دارایی داشته باشند، ایندارایی‌ها هم بلوکه می‌شود».
-روز پنجشنبه 9فروردین همین خبرگزاری فارس، از قول سایت دولت انگلیس خبر داد که دولت انگلیس با انتشار سند تازه‌یی دربارهٴ امنیت ملی این کشور، ایران را تهدید حکومتی و کلیدی علیه امنیت ملی انگلیس معرفی کرد. دولت انگلیس مدعی شده «فعالیت ثبات زدای ایران در کشورهای خاورمیانه» یکی از تهدیدات حکومتی علیه امنیت ملی انگلیس است».
-سایت رادیو فرانسه هم روز پنجشنبه 9فروردین 97 به‌نقل از ژان ایو لودریان وزیرخارجه آن کشور، ایران را به تحویل سلاح به حوثی‌های یمن متهم کرد. این موضعگیری پس از شلیک ۷موشک حوثی‌ها به سوی عربستان صورت گرفت که مقامات عربستانی با نمایش قطعاتی از موشکهای ساقط شده، روی ایرانی بودن موشکها دست گذاشتند.
-روز چهارشنبه 8فروردین«رویتر» به‌نقل از منابع دیپلوماتیک نوشت که نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشستی اعمال تحریمهای موشکی تازه علیه ایران را مورد بررسی قرار داده‌اند. بنابراین گزارش، اعضای اتحادیه اروپا در تلاشند تا این تحریمها تا نشست روز 27فروردین(16آوریل) وزیران خارجه اتحادیه، نهایی شود. در همین حال نمایندهٴ ایتالیا در نشست بروکسل اعلام کرد که اعمال چنین تحریم‌هایی برای اقناع ترامپ جهت خارج نشدن از برجام کافی نیست. ایتالیا و یکی دو کشور دیگرمعتقدند که برای قانع کردن ترامپ به عدم خروج از برجام باید تحریمهای شدیدتری علیه رژیم اعمال کرد!    
خوب این‌گونه خبرها باز هم هست و در حال افزایش است. سؤال اول برای شروع بحث این است که در مورد این خبرها و رویدادها چه فکر می‌کنیم و چه سمت وسوییدارند؟
این خبرها هم‌چنان که در مقدمه بحث اشاره شد، به‌روشنی حاکی از تنگتر شدن حلقه انزوا برگردن رژیم است. نفس تغییر و تحولات در تیم سیاست خارجی آمریکا که به‌طور مشخص حاکی از قاطعترشدن سیاست آمریکا در قبال ایران است، همین سمت و سو را نشان می‌دهد. این روزها بسیاری از سفرها و دیدارهای دیپلوماتیک هم در سمت وسوی همین سیاست انجام می‌گیرد. از جمله سفر ولیعهد عربستان به آمریکا که به گفته ناظران سیاسی موضوع اصلی‌اش آشکارا مقابله با رژیم آخوندی و تهدید امنیت منطقه توسط این رژیم است. این خبرها که البته تنها بخشی از انبوه تحولات موجود است، هم‌چنان ادامه دارد و افزوده می‌شود. متقابلاً رژیم هم سلسله اقداماتی را در روابط خارجی خودش شروع کرده است. سفر روحانی به کشورهای آسیای میانه و تلاش برای تقویت روابط اقتصادی با همسایگان شمالی، سفر کمال خرازی به پاکستان، سفر ظریف به کشورهای حوزه بالکان و سفر وزیر خارجه عمان به ایران هم وجه دیگری از این فضای جوشان سیاست خارجی را نشان می‌دهد.
تحولات دیگری هم هست که برای رژیم ناگوار است مثلموضعگیریهای اخیر کره شمالی که به نظر می‌رسد می‌خواهد با آمریکا و غرب به توافق برسد و این به‌معنی متمرکز شدن بیش‌از‌پیش آمریکا و جامعهٴ بین‌المللی روی رژیم است.
به‌روشنی می‌شود دید که هر چه به موعد پایان مهلت ضرب‌الاجل آمریکا در مورد برجام (22اردیبهشت) نزدیک می‌شویم، این تحولات شتاب بیشتری می‌گیرد و حلقه انزوا بر گردن رژیم تنگتر می‌شود. اروپا که رژیم چشم دوخته بود آن را در برابر آمریکا قرار دهد، آشکارا در کنار آمریکا قرار گرفته و خودش هم مستقل از آمریکا در حال وضع و تصویب تحریمهای جدیدی علیه رژیم است. هدف هم این است که به رژیم فشار بیاورد تا دست از موشکی و دخالتهای تروریستی خودش در منطقه بردارد و نیروهای خودش را از سوریه و... بیرون بکشد. تا آن تاریخ، حتماً فشارها بر رژیم بیشتر خواهدشد، تحریمها افزایش پیدا می‌کند و همه در این جهت که به رژیم تفهیم کنند که راه دیگری جز سرکشیدن جام‌زهر موشکی و منطقه‌یی و به دنبالش جام‌زهر حقوق بشر ندارد.
رژیم هم متقابلاً با تمام توش و توان، تلاش می‌کند از خوردن این جامهای زهر امتناع کند. چون به قول خود خامنه‌ای این روند، تنزل بی‌پایان است و نهایتاً راه  به نفی نظام ولایت فقیه خواهد برد. بنابراین می‌بینیم که موشکپرانیهای زنجیره‌یی به عربستان سعودی را ادامه می‌دهد که البته در مورد آن تفسیرهای مختلفی هست؛ یک تفسیر این است که این ژستهای قدرت نمایانه حاکی از تصمیم رژیم به ایستادن در برابر فشارهای جامعهٴ بین‌المللی است و یک تفسیر دیگر این را دود و دم استتار برای عقب‌نشینی تلقی می‌کند. چون در عین‌ حال شاهد درخواست و التماس ظریف و روحانی برای مذاکره با عربستان هستیم.
به هر حال دو راه بیشتر پیش پای رژیم نیست و رژیم گزینهٴ دیگری ندارد. یا تسلیم و دست برداشتن از موشکی و دخالتهای منطقه‌یی یا ایستادن در برابر جامعهٴ بین‌المللی و پذیرش تبعات مرگبار آن. که مشکل می‌شود گفت کدام یک از این دو برای رژیم خطرناکتر و مرگبارتر است. مهم این است که رژیم دیگر مثل برجام نمی‌تواند تصمیم‌گیری و انتخابش را کش بدهد و باید در روزهای پیش رو تعیین تکلیف کند.


ایران #تهران #قیام_دیماه#اعتصاب #تظاهرات_سراسری #قیام سراسری  #اتحاد #آزادی#ما براندازیم  #آ#ايران    

مطالب مارا درتو ئیتر بنام @ bahareazady ودر وبلاک خط سرخ مقاومت  دنبال کنید