۱۳۹۷ اردیبهشت ۹, یکشنبه

بیانیه مشترک چهار تشکل مستقل کارگری به‌مناسبت روز جهانی کارگر




بیانیه مشترک چهار تشکل مستقل کارگری به‌مناسبت روز جهانی کارگر

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، سندیکای کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، گروه اتحاد بازنشستگان و کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری در بیانیه‌یی مشترک ضمنگرامیداشت روز جهانی کارگر بر ضرورت تحقق مطالبات عاجل کارگران در پانزده بند تأکید کردند.
در این بیانیه آمده است:‌ 
گرامی باد اول ماه مه روز جهانی کارگر!
اول ماه مه (١١ اردیبهشت) روزی نمادین برای اتحاد و مبارزه مشترک کارگران در سراسر جهان علیه سرمایه‌داری است. صد و سی و دو سال پیش صدها هزار کارگر در سراسر آمریکا برای انسانی‌تر کردن شرایط طاقتفرسای کار و برقراری هشت ساعت کار روزانه، دست از کار کشیدند. تظاهرات کارگران شیکاگو که از شرکت‌کنندگان مهم این جنبش بودند در یکم ماه مه با سرکوب خشن و خونین پلیس مدافع سرمایه‌داری روبه‌رو شد. به‌رغم دستگیری و اعدام رهبران و کارگران مبارز، جنبش اعتراضی کارگری با رشادت ادامه یافت و از آن پس، یکم ماه مه روز جهانی کارگر نامگذاری گردید.
در کشور ما سالهاست وضع معیشت کارگران و مزدبگیران به نسبت گذشته سقوط می‌کند؛ دستمزد چند برابر زیر خط فقر، پرداخت نشدن مزد کارگران برای ماههای متوالی، اخراج و بیکارسازی گسترده، فساد گسترده دستگاه‌های دولتی، پولی سازی آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها، تورم افسار گسیخته و گرانی، سیاست‌های غلط زیست‌محیطی که زندگی در برخی از نقاط کشور را غيرممکن ساخته، بی‌توجهی به مطالبات به‌حق کارگران، معلمان، پرستاران، بازنشستگان و غیره زندگی را برای کارگران و مزدبگیران و اکثریت عظیم مردم غیرقابل تحمل کرده است. در این میان داراییهای کشور و سپرده‌های اندک مردم نزد مؤسسات مالی نیز غارت می‌شود و فریادرسی نیست.
خیزش گسترده مردم در دیماه گذشته واکنشی طبیعی به فقر عمومی جامعه بود که هر چند با خشونت و زندان از شدت آن کاسته شده ولی هم‌چنان در شهرهای مختلف ادامه دارد.
تشکلیابی کارگران و مزدبگیران و اتحاد سراسری در برابر ظلمی که به آنان تحمیل می‌شود تنها راه تغییر شرایط طاقتفرسای کنونی است.
ما امضاء کنندگان بیانیه مطالبات خود را به شرح زیر اعلام و برای دستیابی به  آن مبارزه خواهیم کرد:
١- تعیین حداقل مزد کارگران بالاتر از خط فقر، که میزان آن برای سال ۹۷بیش از پنج میلیون تومان است.
۲- پرداخت بدون تأخیر حقوق کارگران، بازنشستگان، معلمان، پرستاران و مجازات کسانی که عامل معوق شدن حقوق هستند.
۳- پرداخت مستمری بیکاری مکفی به تمام بیکاران جوینده کار.
۴- تعیین مستمری بازنشستگان حداقل به میزان پنج میلیون تومان در ماه، تأمین بیمه‌های اجتماعی کامل و کارآمد، نظارت نمایندگان منتخب بازنشستگان بر صندوق های بازنشستگی و شرکت در مدیریت آنها.
۵- قراردادهای موقت و سفید امضای کار، فقدان امنیت شغلی و وجود شرکتهای پیمانکاری و واسطه‌ای؛ حوادث، بیماریها و سوانح مرگبار ناشی از فقدان ایمنی و بهداشت کار، به‌ویژه در بخشهای ترابری، معادن و ساختمان سازی، همواره از معضلات و مشکلات توانفرسای کارگران در کشور بوده است. ما کارگران ضمن اعتراض به چنین وضعیت ناگواری، خواهان برچیده شدن قراردادهای موقت و سفید امضا، حذف شرکتهای پیمانکاری و واسطه‌ای، قرار گرفتن کلیه کارگران شاغل از کارگاههای کوچک گرفته تا کارگران مناطق آزاد، تحت پوشش کامل قانون کار و اجرای فوری بیمه کارگران ساختمانی و در یک کلام پایان دادن به شرایط سخت و زجرآور کار در مراکز و محیطهای کار و تولید هستیم.
۶- حق ایجاد سندیکاها و تشکلات مستقل برای کارگران.
۷- اخراج و تعقیب پلیسی - امنیتی - قضایی کارگران، معلمان و دیگر فعالان صنفی متوقف گردد و کارگران و معلمان زندانی بدون قید شرط آزاد باید گردند.
۸- آزادی اعتصاب، راه پیمایی، اعتراض، گردهمایی، عقیده و بیان
۹- در شرایط تورم و گرانی روزافزون اعمال سیاست‌های اقتصادی مخالف عدالت اجتماعی معروف به سیاست‌های ریاضتی هم‌چون رها سازی قیمتها، تعدیل کارکنان و خصوصی‌سازیهای منجر به اخراج کارگران و مقررات زدایی حقوق کار و نابود سازی دستاوردهای چند ده ساله حقوق کارگری و تعرض ضد کارگری به قانون کار را محکوم کرده و خواهان پایان بخشی به این سیاست‌های اقتصادی ضد کارگری و ضد عدالت اجتماعی هستیم.
۱۰- اکثر بازنشستگان کارگری در شرایط وخیم اقتصادی و معیشتی روزگار می‌گذرانند و به‌لحاظ کمکهای غذایی بهداشتی دچار کمبودهای اساسی می‌باشند. ما ضمن اعتراض به این وضعیت اسفناک خواستار برخورداری همه بازنشستگان به‌ویژه بازنشستگان حداقل بگیر از یک زندگی خوب و شایسته هستیم.
۱۱- ممنوعیت کار کودکان و نوجوانان.
۱۲- برابری کامل حقوق زنان و مردان در تمام شئون زندگی از جمله برابری مزد زن و مرد برای کار یکسان.
۱۳- ما به همراه عموم کارگران ایران و جهان، سیاست‌های مداخله گرانه، جنگافروزانه و تجاوزکارانه از جانب هر دولتمتجاوزی را علیه مردم کشورها محکوم نموده و خواهان برقراری صلح، امنیت، رفاه و پیشرفت برای تمامی مردم ایران، منطقه و جهان هستیم.
۱۴- خواهان رفع هر گونه تبعیض و بی‌عدالتی نسبت به کارگران مهاجر به‌ویژه کارگران افغان در ایران و نیز سایر کارگران مهاجر در سراسر جهان می‌باشیم.
۱۵- اول ماه مه، روز جهانی کارگر باید تعطیل رسمی اعلام شده و در تقویم رسمی کشور گنجانده شود. ما خواهان لغو هر گونه محدودیت در برگزاری مراسم این روز جهانی هستیم.
8اردیبهشت 1397

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
سندیکای کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه
گروه اتحاد بازنشستگان
کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری

تهران  #قیام_دیماه#اعتصاب #تظاهرات_سراسری #قیام سراسری  #اتحاد #آزادی#ما براندازیم  #آ#ايران 

مطالب مارا درتو ئیتر بنام @ bahareazady ودر وبلاک خط سرخ مقاومت  دنبال کنید.