۱۳۹۷ اردیبهشت ۲۷, پنجشنبه

ایران - تحریم ها - سخن روز : شتاب آمریکا در تحریم بانک مرکزی با تحریم رئیس آن





ایران - تحریم ها - سخن روز :  شتاب آمریکا در تحریم بانک مرکزی با تحریم رئیس آن

وزارت دارایی آمریکا روز سه‌شنبه ۲۵اردیبهشت با گذاشتن نام ولی‌الله سیف در لیست سیاه این وزارتخانه و تحریم ویژه او تحریم بانک مرکزی رژیم را شتاب داده است. وزارت خزانه‌داری اعلام کرده است رئیس بانک مرکزی ایران را به‌خاطر حمایت از تروریسم در لیست تحریم‌های خود قرار داده است. همراه با سیف،‌ مشاور بین‌المللی بانک مرکزی،‌ بانک البلاد عراق و رئیس و مدیرعامل آن نیز تحریم شدند. این نخستین‌بار است که آمریکا یک مؤسسه مالی و کارچرخان رژیم در یک کشور دیگر مانند عراق را به‌خاطر تروریسم رژیم آخوندی مورد تحریم قرار می‌داد.
در بیانیه وزرات خزانه‌داری آمریکا در این‌باره علت این تحریم آمده است: «سیف با نیروی قدس سپاه پاسداران مخفیانه برای جابه‌جایی میلیون‌ها دلار از طریق سیستم مالی بین‌المللی در ارزهای خارجی مختلف طراحی کرده است تا اجازه دهد که نیروی قدس فعالیت‌هایش را در خارج کشور تأمین مالی کند. سیف انتقال منابع مالی مرتبط به نیروی قدس سپاه به بانک البلاد عراق که اکنون لیست‌گذاری می‌شود را نیز پشتیبانی کرده است.
وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز گفت: «رئیس بانک مرکزی (رژیم) ایران به‌صورت مخفیانه میلیون‌ها دلار را به نیابت از نیروی قدس سپاه پاسداران از طریق بانک البلاد اسلامی مستقر در عراق برای تقویت و پشتیبانی از برنامهٔ خشونت‌بار و افراطی حزب‌الله سرازیر می‌کرد». به این ترتیب و بر اساس آنچه وزارت خزانه‌داری آمریکا تأکید کرده است استفاده (رژیم) ایران از یک شبکه بانکی حیاتی قطع می‌شود.

تسریع در تحریم بانک مرکزی
آن‌طور که رسانه‌های خبری منعکس کردند با تحریم رئیس بانک مرکزی رژیم در واقع آمریکا تحریم بانک مرکزی رژیم را شتاب داده است. چرا که بر اساس آنچه پس از خروج آمریکا از برجام اعلام شد تحریم بانک مرکزی رژیم می‌بایست پس از ۱۸۰روز اجرا شود. اما اکنون با تحریم سیف هر گونه معامله‌یی که امضای سیف را به‌همراه داشته باشد، می‌تواند با مانع تحریم‌ها مواجه شود.
به گفته خبرگزاری آسوشیتدپرس «این امر یک عامل بازدارنده را برای دولتها و شرکتهایی ایجاد می‌کند که معاملاتی را مد نظر دارند که به بانک مرکزی (رژیم) ایران هم مرتبط می‌شود»
خبرگزاری آسوشیتدپرس تحریم‌های جدید علیه رژیم آخوندی را «یک ضربه دیگر به امیدهای اروپا برای نجات توافق اتمی بعد از تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا به خروج از آن» دانست.

همراه کردن تحریمهای نفتی با تحریم بانک مرکزی
تقریباً به‌طور همزمان با تحریم رئیس بانک مرکزی رژیم توسط آمریکا،‌ رئیس‌جمهور این کشور روز دوشنبه ۲۴اردیبهشت با یک دستور ریاست‌جمهوری خطاب به وزیران خارجه، خزانه‌داری و انرژی این کشور اعلام کرد، تولید جهانی نفت به اندازه‌یی است که می‌تواند جایگزین کاهش چشم‌گیر خرید نفت از رژیم آخوندی بشود. خبرگزاری رویتر در این خصوص گزارش داد: این دستور راه را برای تلاش‌های ایالات متحده به‌منظور محدود کردن صادرات نفتی (رژیم) ایران بعد از تصمیم واشینگتن برای خروج از توافق اتمی... هموار می‌کند...».

همراه با این ۲تحول روند خروج کمپانیهای اروپایی از معامله با رژیم شتاب گرفت.
    روز ۲۰اردیبهشت مدیر اجرایی کمپانی نفتی ایتالیایی انی اعلام کرد این شرکت تمام طلبهای معوق خود از ایران بابت سرمایه‌گذاریهای سال‌های گذشته در این کشور را از تهران گرفته و قصدی برای اجرای پروژه جدید در ایران ندارد.
    وزیر خارجه آلمان روز ۲۱اردیبهشت گفت: معاف کردن شرکتهای آلمانی از تحریم‌های آمریکا نیز بسیار مشکل خواهد بود ‌و شرکتهای آلمانی برای معامله با رژیم ایران تقریباً هیچ شانسی ندارند.
    مجله ماریان در فرانسه، ۲۲اردیبهشت گزارش داد: «شرکتهای بزرگ فرانسوی هم‌چون رنو، توتال و پ.اس.آ و همچنین شرکتهای کوچک و متوسط، نگران عواقب (خروج آمریکا از برجام) هستند. این بار رفت و برگشتی با کنگره در کار نخواهد بود؛ چرا که دونالد ترامپ با اعلام پاره‌کردن توافق با (رژیم) ایران...، ایالات متحده را از آن خارج کرد...».
    خبرگزاری فرانسه در تاریخ ۲۵اردیبهشت نوشت قراردادهای ایرباس و بوئینگ با حجم ۱۹میلیارد و ۲۰میلیارد دلار زیر‌ سؤال است.
    ۲۵اردیبهشت مدیر اجرایی کمپانی زیمنس آلمان اعلام کرد:‌ ما نمی‌توانیم معاملات جدیدی با ایران داشته باشیم.
    شرکت آلمانی بیمه آلیانس روز ۲۵اردیبهشت اعلام کرد به‌دنبال کاهش فعالیتهای خود در ایران به‌دلیل تحریمهای احتمالی آمریکا علیه رژیم ایران است.
    کمپانی توتال فرانسه روز ۲۶اردیبهشت گفت: قادر به ادامه پروژه پارس جنوبی ایران نیست.
    خبرگزاری رویترز چهارشنبه ۲۶اردیبهشت ۹۷ در گزارش به‌نقل از منابع مطلع نوشت: «به‌دنبال سفر ظریف به چین برای گرفتن تضمین از این کشور و پالایشگاههای آن برای خرید نفت از این کشور، دولت چین و پالایشگاههای آن از دادن تضمین برای خرید نفت از ایران خودداری کردند».

تحریم نفتی رژیم گامی در راستای شناسایی حق مقاومت مردم ایران
این ۲تحول یعنی «تحریم رئیس بانک مرکزی رژیم و وارد کردن نامش در لیست سیاه تروریستی»‌،‌ «دستور رئیس‌جمهور آمریکا برای محدود کردن صادرات نفتی رژیم ایران» خطیربودن شرایط بین‌المللی برای رژیم را نشان می‌دهد. در واقع آمریکا برای اعمال تحریم بانک مرکزی و تحریم نفتی رژیم حتی ۱۸۰روزی را که پیش‌بینی می‌شد،‌ صبر نکرد و این روند را تسریع کرد. امری که بیانگر جدیت شرایط برای رژیم آخوندی است.
حیات این رژیم بر ۲پایه سرکوب داخلی و صدور تروریسم و ایجاد بحران و جنگ‌‌افروزی در خارج از مرزها استوار شده است. بنابراین قطع سیستم پولشویی برای نیروی قدس و حسن نصرالله و بشار اسد، ضربه‌یی به یکی از پایه‌های حفظ حاکمیت آخوندی است. از همین رو بوده است که مقاومت ایران در راستای پیشبرد خواست مردم ایران برای سرنگونی، همواره خواستار تحریم کامل نفتی و توقف معاملات تجاری با فاشیسم مذهبی حاکم بر ایران بوده است و هر گونه کمک تجاری، اقتصادی و سیاسی به آخوندهای خون‌آشام و تقویت آمران و عاملان قتل‌عام فرزندان رشید مردم ایران، فاشیسم دینی را در جنگ‌افروزی و صدور بنیادگرایی و تروریسم از یک سو و سرکوب تظاهرات و قیامهای حق‌طلبانه جوانان و مردم ایران جری‌تر می‌کند.
اکنون که جامعه جهانی در راستای این خواست میهنی مردم ایران گامهایی به جلو برمی‌دارد، باید دانست که اصلی‌ترین عاملی که موجب این تحول شده است پیشرفت جنبش آزای‌خواهانه مردم ایران و استمرار قیامی است که به جهان نشان داده است خواست مردم ایران سرنگونی تمام‌عیار این رژیم جنایتکار است و هر گونه یاری رساندن به این رژیم از نظر مردم ایران محکوم است. مردم ایران خواهان آن هستند که دست آخوندهای دزد و خونریز از منابع غنی طبیعیشان کوتاه باشد و این ثروتهای ملی در دل این «خاک پرگهر»‌ به ودیعه باقی بماند تا هنگامی که با سرنگونی تام و تمام رژیم آخوندی و برقراری حاکمیت مردمی این دارایی‌ها به صاحبان حقیقی آن یعنی مردم ایران برگردد.

ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد