۱۳۹۷ خرداد ۴, جمعه

تهاجم موشکی به مواضع حزب‌الله لبنان در سوریه








رسانه‌های رژیم اسد شامگاه پنجشنبه سوم خرداد ۹۷ از هدف قرار گرفتن فرودگاه الضبعه در نزدیکی شهر حمص خبر دادند ولی هنوز تلفات یا خسارتهای ناشی از این تهاجم مشخص نشده است.
در همین رابطه، دیدبان حقوق‌بشر سوریه در لندن اعلام کرد به احتمال قوی جنگنده‌های اسراییل انبارهای اسلحه و مهمات حزب‌الله لبنان در منطقه حمص الخمیس در نزدیکی فرودگاه الضبعه را هدف قرار داند. این فرودگاه در غرب شهر حمص قرار دارد.
به نوشته رسانه‌های عربی انبارهای تسلیحات بمباران شده در نزدیکی فرودگاه نظامی الضبعه در ۲۰کیلومتری جنوب غرب شهر حمص و در ۱۰کیلومتری مرز لبنان واقع شده است. فرودگاه نظامی الضعبه در نزدیکی روستای الضعبه در شمال شرق شهر القصیر واقع در ۳۰کیلومتری حمص قرار دارد. ۱۶آشیانه و یک باند به طول ۳کیلومتر بخشهای این فرودگاه را تشکیل می‌دهند.
دیدبان حقوق‌بشر سوریه افزود، "6موشک به سوی فرودگاه نظامی الضبعه و محیط اطراف آن در ناحیه غربی استان حمص، جایی که انبارهای اسلحه حزب‌الله قرار دارد، پرتاب شد"، این گزارش گفت به احتمال قوی اسراییل دست به این حمله زده است. رسانه‌های وابسته به رژیم ایران نیز اعتراف کردند که انبارهای تسلیحاتشان در فرودگاه نظامی الضعبه منفجر شده است.
رسانه‌های لبنانی اعلام کردند پرواز جنگنده‌های اسراییلی در آسمان لبنان را مشاهده کرده‌اند. معمولاً اسراییل از آسمان لبنان برای تهاجم هوایی به مواضع نظامی اسد و حزب‌الله استفاده می‌کند.
وزارت دفاع آمریکا ولی شرکت نیروهای ائتلاف بین‌المللی در تهاجم پنجشنبه‌شب به فرودگاه الضبعه را رد کرد.
سخنگوی پنتاگون به خبرگزاری "تاس" گفت تهاجم یاد شده توسط آمریکا یا نیروهای ائتلاف انجام نشده است.
لازم به ذکر است منطقه القصیر در استان حمص سوریه که در نزدیکی مرز لبنان قرار دارد، یکی از مراکز اصلی شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان و عناصر سپاه پاسداران ایران است و انبارهای تسلیحات این گروه نیز در همین منطقه وجود دارد. شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان پادگانهای آموزشی‌اش را نیز در همین منطقه تأسیس کرده و عوامل سپاه قدس نیروی برون مرزی سپاه پاسداران نیز در این پادگانها حضور دارند.
رسانه‌های اسد و حزب‌الله
به گزارش العربیه رسانه‌های رژیم اسد و سایتهای وابسته به شبه‌نظامیان حزب‌الله، پس از تهاجم پنجشنبه‌شب به فرودگاه الضعبه، نوشتند مواضع ارتش سوریه توسط ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا بمباران شده است ولی مقامهای نظامی از این تهاجم اظهار بی‌اطلاعی کردند.
از سوی دیگر، بخش اطلاع‌رسانی جنگ وابسته به حزب‌الله اعلام کرد که حمله نزدیکی پایگاهی به نام ایستگاه دوم (تی2) را هدف قرار داد که مرز عراق واقع است.این پایگاه در 100کیلومتری غرب رود فرات قرار دارد جایی که ائتلاف بین‌المللی از جنگجویان ائتلاف سوریه دموکراتیک علیه داعش حمایت می‌کند.
در همین حال، بیل اوربان، سخنگوی فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا گفته که هیچ اطلاعی از حمله ائتلاف بین‌المللی به اهداف و نیروهای هم‌پیمان رژیم سوریه ندارد.
تهاجمهای موشکی در گذشته
شامگاه یکشنبه ۹اردیبهشت، ۲۹آوریل در تهاجم مشابهی چند پایگاه نظامی در دو منطقه حومه حلب و حومه استان حما هدف قرار گرفته شدند که طی آن دهها کشته به‌جا گذاشته شد. رسانه‌های عربی نوشتند اکثر کشته‌ها عناصر سپاه پاسداران ایرانی هستندکه برای جنگ به سوریه اعزام شده بودند. به گزارش دیدبان حقوق‌بشر سوریه، علاوه بر کشته‌های رژیم ایران تعدادی شبه‌نظامی خارجی وابسته به ایران نیز در میان کشته‌ها دیده شده است.
برخی از گزارش‎‌ها در مورد تهاجم یکشنبه شب ۹اردیبهشت ۹۷حکایت از آن داشت که انفجارها ی حومه حماه، ناشی از آتش گرفتن انبار مهمات نیروهای دولتی بود ولی منابع دیگر گفتند به مواضع نیروهای دولتی سوریه و عوامل سپاه پاسداران ایران در فرودگاه نظامی حما حمله موشکی صورت گرفته است.
از سویی دیدبان حقوق‌بشر سوریه با تأکید بر این‌که عامل انفجارها «حمله موشکی» بود، افزود: «نیروهای ایرانی در دو پایگاه‌ نظامی بمباران شده حضور داشتند».
دیدبان حقوق‌بشر سوریه اما طرفی که دست به این حملات موشکی زده را نتوانست مشخص کند.
گفتنی است بعد از بیرون رفتن آمریکا از توافق اتمی با رژیم ایران موج تهاجمات نظامی علیه مواضع نظامی اسد و عناصر سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان در سوریه شدت یافته است.

ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد