۱۳۹۷ خرداد ۶, یکشنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی –یکشنبه ششم خرداد ۹۷




مروری بر رسانه‌های حکومتی –یکشنبه ششم خرداد ۹۷


روزنامه‌های حکومتی در روز یکشنبه ششم خرداد برای دور زدن بحرانهای گریبانگیر نظام اغلب تیترهای اصلی و مهم خود را به مسائل فرعی و حاشیه‌یی اختصاص داده‌اند. روزنامه‌های باند حسن روحانی تیترهای یک و دو و سه را به مرگ ناصر ملکمطیعی و ممنوع التصویری او اختصاص داده‌اند. و روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع به کره شمالی، انتخابات عراق و یا وضعیت ولیعهد عربستان پرداخته‌اند. در روزنامه‌های باند روحانی تیترهای فرعی‌تر به ابراز خوشبینی ظریف و عراقچی در مورد مذاکرات برجامی با اروپا اختصاص یافته و روزنامه‌های باند خامنه‌ای در این مورد به نعل و به میخ زده‌اند:
آفتاب یزد: یوسف مولایی: به نتایج مذاکره با اروپا امیدواریم
ابرار: عراقچی: برای حفظ برجام اطمینان بیشتری حاصل شده است
افکار: ظریف: مذاکره‌یی نه سیاه و نه سفید
رسالت: عراقچی: نسبت به حفظ برجام مطمئن شدیم
سیاست روز: آزادسازی پول‌های ایران پیش‌شرط فکر مذاکره با اروپا؛‌ اروپا به جای وام اموالمان را آزاد کند
عصر ایرانیان: دولت خیال رفع تحریمها با تعهداتی مانند FATF را از ذهن خود دور کند
کیهان: ظرفیت اقتصادی عظیم کشور گروگان برجام زدگی دولت
وطن امروز: چرا به برجام اروپایی اطمینان نداریم

دعواهای جناحی در عرصه‌های مختلف که در تیترهای فرعی‌تر منعکس شده به‌رغم روضه وحدتی است که خامنه‌ای خوانده و حاکی از آتش زیر خاکستر مخاصمات رژیم است:
آرمان: روحانی: ورود روحانیت به جناح بندیهای سیاسی اشتباه است
ایران: روحانی در دیدار صمیمی با جمعی از علما و روحانیان:‌ نمی‌توان دور کشور دیوار کشید
جوان: پرونده دو تابعیتیها سرگردان در پیچ و خم سیاست زدگی
سیاست روز: عضو پیشین هیأت تطبیق مجلس: برخی فقط ادعا دارند طرفدار حقوق مستضعفان هستند – دولت مصوبه حقوق نجومی می‌دهد و هیأت تطبیق و رئیس مجلس هم مانع نمی‌شوند!
رسالت: محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق‌بشر قوه قضاییه: دولت، خود را از تلگرام بازی فارغ کند
عصر ایرانیان: عضو کمیسیون انرژی مجلس: عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه قابل‌قبول نیست
عصر ایرانیان: تخلف مالی ۱۱۵۴میلیارد تومانی وزارت نفت: دیوان محاسبات برای زنگنه حکم صادر کرد
مجیزگویی‌های باند موسوم به اصلاح‌طلب همراه با غلط کردن گویی نسبت به نیت براندازی موضوع مشترک روزنامه‌های این باند است:
صدای اصلاحات: عطریانفر می‌گوید در سال ۸۸دوم خردادیها قصد براندازی نظام را نداشتند
اعتماد:‌استقبال اصلاح‌طلبان از دعوت شدن به مراسم افطاری رهبری
مجید انصاری: به فال نیک می‌گیریم. آرزوی من این است که همه نیروهای وفادار به انقلاب و نظام از جریانهای مختلف سیاسی به‌خصوص بزرگان جریان بزرگ و فراگیر اصلاح‌طلب در عرصه‌های مختلف نظام و کشور نقش آفرین باشند و حضور داشته باشند و چه جایی مناسب‌تر از خیمه برافراشته رهبری و ولایت»
محمدعلی ابطحی، معاون سابق رئیس دولت اصلاحات که بعد از سال‌ها به مراسم افطاری رهبری دعوت شده بود، نیز از این بابت ابراز خرسندی کرد و در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «بعد از سال‌های طولانی من و جمع دیگری از دوستان به مراسم افطاری رهبری دعوت شدیم و رفتیم. من همیشه معتقد بوده‌ام اختلافات جدی جریانهای سیاسی، در زیر سقف نظام و رهبری باید حل و فصل شود. تقریباً نظر اکثر فعالان سیاسی اصلاح‌طلب غیربدلی هم همین است...».
اعتراض های اجتماعی بهویژه اعتصاب اخیر کامیون‌داران در روزنامه‌های باند روحانی انعکاس یافته و ارگان دولت روحانی وحشت نظام را از این اعتصاب مورد واکاوی قرار داده است:
ایران: اگر به حوادث اخیر و حوادث قبلی دقت کنید، اصل اعتراض و اعتصاب هیچ مشکلی ندارد بلکه این‌که چه نیروهایی اعتصاب را راهبری می‌کنند، مسأله اصلی است. این مسأله در تاریخ معاصر ایران نیز بارها اتفاق افتاده است. تا زمانی که سندیکاها و بخش‌های اقتصادی مستقل را به‌وجود نیاوریم، این اقدامات منجر به هراس خواهد شد؛ چرا که معلوم نیست مدیریت اعتصاب در دست چه کسانی است... در مورد همین ماجرای اخیر و بحثهای کامیونداران، به این خاطر که در طول زمان اتحادیه‌های قدرتمند شکل نگرفته‌اند و به حرکت‌های پراکنده صنفی، نامه‌نگاریها و... نیز تاکنون بی‌توجهی شده بود، اعتصاب سراسری شکل گرفت. در حالی که با وجود مذاکرات چند جانبه قدرتمند، مسائل آنها می‌توانست پیش از این مرتفع شود. علت صورت نگرفتن مذاکره، نبود اتحادیه بود. نبود اتحادیه ما را از هر نوع اعتصاب می‌ترساند. دولتهای گذشته هم که اجازه شکل‌گیری انجمنهای مستقل را نمی‌دادند، باعث می‌شدند که گروه‌های رادیکال‌تر و گروه‌های سیاسی که داخل کارخانه‌ها رفته بودند، به‌عنوان نیروهای پیشگام خودشان را جلو بیندازند و خواسته‌های سیاسی‌شان را به خواسته‌های صنفی تبدیل کنند.

جهان صنعت: کامیون‌داران پیشروی کردند؛‌ا‌متیاز دلار ۴۲۰۰تومانی و اصلاح بیمه و کرایه
رانندگان کامیون در شهرهای مختلف از اوایل خردادماه در اعتراض به شرایط صنفی دست به اعتراض زدند؛ اعتراضی که حالا به‌سرعت فراگیر و باعث کوتاه‌آمدن مسئولان وزارت راه‌ و‌ شهرسازی شده است. اعتراض و اعتصاب کامیون‌داران به گران شدن عوارض و لوازم یدکی باعث اختلال در بخشی از سیستم حمل‌ و‌ نقل بار کشور شد. رانندگان که علت این اقدام خود را ثابت بودن نرخ کرایه‌ها، افزایش قیمت بیمه‌ها، کمیسیون بالای باربریها، هزینه بالای تعمیرات و قیمت بالای لوازم یدکی خودروها بیان کرده‌اند
سازمان راهداری در اولین واکنش به این اعتراضها از افزایش نرخ کرایه‌ها خبر داد و به‌تازگی هم اعلام کرده است که برای تأمین دلار ۴۲۰۰تومانی برای کامیون‌داران تلاش می‌کند.
معاون حمل‌ ونقل سازمان راهداری اظهار کرد با توجه به شرایط زیرساختی و جغرافیایی کشور، بیش از ۹۰درصد جابه‌جایی کالا و مسافر در کشور از طریق جاده‌ها و توسط رانندگان که از تلاشگرترین اقشار جامعه در اقتصاد جامعه هستند، انجام می‌شود.

روزنامه‌های دلواپس خامنه‌ای حرفهای او را بهانه حمله به دولت روحانی و ابراز نگرانی از مذاکرات برجامی با اروپا کرده اما در این حملات زاویه خود را با ولی‌فقیه نشان داده‌اند:
جوان: سفیر آمریکا در برلین: یا ما یا ایران!
واشینگتن گفته که شرکتهای اروپا نمی‌توانند همزمان با آمریکا و ایران تجارت کنند
دیپلوماتهای هسته‌یی کشورمان با خوش‌بینی از حفظ برجام از سوی اروپایی‌‌‌ها حرف می‌زنند اما آمریکایی‌‌‌ها فشارهای خود را بر دولتهای اروپایی افزایش داده‌اند تا از بین ایران و آمریکا یکی را انتخاب کنند و در این میان کمتر کسی شک دارد انتخاب اروپایی‌‌‌ها واشینگتن نخواهد بود.
«ریجارد گرینل»، سفیر آمریکا در برلین جمعه‌شب گفته که شرکت‌‌‌‌ها نمی‌توانند همزمان هم با ایران و هم با آمریکا تجارت کنند و بایستی یکی از این دو را انتخاب کنند.
این اظهارات سفیر آمریکا پس از نشست وین بین ایران و کشورهای اروپایی مطرح شده است. عباس عراقچی از اعضای ارشد تیم هسته‌یی پس از این نشست گفته بود که بیش از هر زمانی نسبت به حفظ برجام مطمئن شده است.

وطن امروز: سرمقاله: آدرسی که بروکسل به واشینگتن می‌دهد
چرا به «برجام اروپایی» اطمینان نداریم؟
فارغ از مردود شدن تروئیکای اروپایی در آزمون «صیانت از برجام» که از سال ۲۰۱۵میلادی تاکنون شاهد آن بوده‌‌‌‌‌‌‌ایم، موضوعات دیگری نیز وجود دارد که مؤید رویکرد سلبی و غیرقابل اعتماد دلسوزان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نسبت به اتحادیه اروپایی [به‌ویژه ۳کشور انگلیس، آلمان و فرانسه] است.
۱«برونو ترترایس» تحلیلگر غربی در مطلبی که اخیراً در «گاردین» به رشته تحریر در آورده، «طلاق درون آتلانتیکی» میان آمریکا و اروپا را ناممکن دانسته است: «اگر چه اتحادیه اروپایی، قوی‌‌‌‌‌ترین قدرت و بلوک تجاری در جهان است اما همان‌طور که صدراعظم آلمان اعتراف کرد، ظرفیت مقابله با چالش‌‌های قرن بیست‌ویکم میلادی را «به تنهایی» ندارد. در این‌باره اروپا باید روابط خود را با ایالات متحده حفظ کند. به هیچ عنوان به جای آمریکا، نمی‌توان قدرتی جایگزین را برای مشارکت بنیادین با اروپا در نظر گرفت. چین و روسیه نیز چنین ظرفیتی را برای شکل دادن اتحادی جدید با اروپا ندارند».
فراتر از آن، طی روزهای اخیر مقامات ارشد اروپایی از جمله «امانوئل مکرون»، «آنگلا مرکل» و «ترزا می» بر لزوم حفظ پیوندهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی در ۲سوی آتلانتیک تأکید کرده‌‌‌اند. رئیس‌جمهور فرانسه در این‌باره تصریح کرده: «برجام» هرگز به «نقطه تقابل استراتژیک» آمریکا و اروپا تبدیل نخواهد شد. حتی مقامات اروپایی برخلاف ادعای خود، حاضر به «تقابل تاکتیکی» با ایالات متحده بر سر خروج از توافق هسته‌یی با ایران نیستند! تروئیکای اروپایی صرفاً درصدد «مدیریت وضع موجود» است!
تروئیکا نه‌تنها از سال ۲۰۰۳میلادی تا سال ۲۰۱۵(زمان به توافق رسیدن بر سر برجام) بلکه از سال ۲۰۱۵تاکنون نیز هرگز «توافق» را به‌عنوان یک «متغیر مستقل حقوقی» در نظام بین‌الملل نپذیرفته و مورد شناسایی قرار نداده‌‌‌ است. اتخاذ مواضع زیگزاگی و رویکرد سینوسی مقامات اروپایی در قبال «نسخه فعلی برجام»، ریشه در همین نگاه کلان و خطرناک دارد.
از دید تروئیکا، برجام یک «ابزار» است نه «هدف»؛ ابزاری که اروپا با آن می‌تواند «وجهه ظاهری مستقل» خود در نظام بین‌الملل را حفظ کند و در پشت پرده، با «ایالات متحده» به معامله بپردازد. یکی از نکاتی که به‌صورت عامدانه(!) از دید بسیاری از تحلیلگران غربی مسائل بین‌الملل مغفول مانده است، طرح همگام و موازی ۲موضوع «خروج ترامپ از برجام» و «اعمال تعرفه‌‌های تجاری علیه اروپا» از سوی سیاستمداران غربی است. کمترین شبهه‌ای وجود ندارد که مقامات اروپایی در خفا و آشکار، آدرس یک «معامله دوطرفه» را به ترامپ داده‌اند؛ این‌که رئیس‌جمهور ایالات متحده در ازای کاهش فشارهای اقتصادی بر اروپا (از جمله حذف تعرفه‌‌های مالیاتی بر فولاد و آلومینیوم)، از حمایت حداکثری تروئیکا و حتی اتحادیه اروپایی در تقابل با «برجام» بهره‌مند شود؛ معامله‌‌یی که ممکن است در آینده نزدیک انجام شود! در این معامله احتمالی، اساساً سران اروپایی اصالت و موضوعیتی برای «حفظ برجام» به‌عنوان یک «تعهد حقوقی» قائل نیستند
حتی اروپا آماده است در مراسم جشن «بازتعریف ایجابی مناسبات ۲سوی آتلانتیک»، «برجام» را پای ترامپ، «جان بولتون» و «مایک پمپئو» قربانی کند! در شرایطی که اروپا رویکرد «معامله‌محور» خود با آمریکا را تغییر نداده، ابراز خوشبینی نسبت به حفظ برجام از سوی طرف اروپایی، چیزی جز حرکت به سوی یک «سراب دیپلوماتیک» نیست؛ سرابی که چشم برخی مسئولان ما به‌ویژه دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی و رئیس‌جمهور محترم فعلی از سال ۸۲خورشیدی/ ۲۰۰۳میلادی تاکنون، بدان دوخته شده است!...با وجود خوش‌بینی این دیپلومات کشورمان، ناظران، فعالان اقتصادی و حتی خود رهبران اروپایی نسبت به این‌که بتوانند در مقابل فشارهای آمریکا مقاومت کنند، تردید دارند. «یان تیلور‌» شرکت «ویتول»، به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت دنیا که در زمینه داد و ستد نفت فعالیت می‌کند، اجتناب از تحریم‌های آمریکا علیه ایران را تقریباً غیرممکن دانسته است. او با بیان این‌که پرسش‌های بدون پاسخ زیادی درباره واکنش اروپا به بازگشت تحریم‌‌‌‌ها علیه ایران و ایستادگی بانک مرکزی اروپا در برابر اقدامات «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا وجود دارد، گفت: «من شخصاً فکر می‌کنم هیچ‌کدام از ما نمی‌توانیم با آن مقابله کنیم.» امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز جمعه در جریان دیدار با همتای روسی خود به خبرنگاران گفت تصمیم‌گیری درباره ادامه فعالیت در ایران و ارزیابی ریسک‌های ناشی از تحریم‌های آمریکا برعهده خود شرکتهای فرانسوی است و او نمی‌تواند شرکتهای کشورش را مجبور کند به همکاری با ایران ادامه دهند.
دوگانه گویی‌های روحانی در دیدار با آخوندهای حکومتی که ضمن آن به سهم‌خواهی بیشتر در قدرت پرداخته است فقط در روزنامه‌های باند خودش اختصاص یافته است:
ایران:: روحانی شامگاه شنبه و در دیدار صمیمی با جمعی از علما و روحانیان گفت به هر حال باید مشخص کنیم که می‌خواهیم نفت و فولاد خود را بفروشیم یا خیر یا قصد آن را داریم که اضافه گندم خود را فروخته و اگر کمبود داشتیم، گندم وارد کنیم. به‌گفته روحانی، زندگی در دنیای امروز بدون ارتباطات سخت، مشکل و غیرممکن است. از سوی دیگر در برابر خواست دنیا تسلیم بودن نیز صحیح نیست
رئیس‌جمهوری انتخاب یک راه میانه، درست و منتج نتیجه را مورد نظر برای رسیدن به اهداف در کشور خواند و گفت: البته ممکن است ساختار حکومت ما به‌گونه‌یی باشد که برای انجام بسیاری از کارها نیاز باشد با دیگران هماهنگی صورت گیرد، چرا که ما در گذشته در یک نظام دیکتاتوری زندگی می‌کردیم و پس از انقلاب در نگارش قانون اساسی به‌گونه‌یی آن را نوشتیم که موجب گره زدن هر نهاد به نهاد دیگر شد. در حالی که از یک بعد، این کار انجام امور را بسیار سخت و دشوار می‌کند
ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد