۱۳۹۷ اردیبهشت ۲۰, پنجشنبه

سایت وزارت خارجه امریکا : بریفینگ ویژه در مورد تصمیم رئیس جمهور ترامپ برای بیرون كشیدن از برجام





سایت وزارت خارجه امریکا : بریفینگ ویژه در مورد تصمیم رئیس جمهور ترامپ برای بیرون كشیدن از برجام

خوب اعمال مجدد تحریمها كه رئیس جمهور درباره آن صحبت كرد در دو فاز انجام خواهد شد. یك مدت پریود زمانی برای قطع تدریجی وجود خواهد داشت كه 90 روز طول میكشد و یك پریود زمانی قطع تدریجی كه شش ماه طول میكشد. این قطع تدریجی شش ماهه ضمنا چیز كاملا استانداردی در كل برنامه های تحریمها هستند. بنابراین این خاص ایران نیست, بلكه اغلب اوقات وقتی كه ما یا تحریم اعمال میكنیم یا تحریمهایی را دوباره اعمال میكنیم ما یك زمان قطع تدریجی فراهم میكنیم تا اجازه دهیم كه هم شركتهای آمریكایی و همچنین شركتهای خارجی قراردادها را پایان دهند, معامله را خاتمه دهند, پول خودشان را از هر جایی كه هدف تحریمهاست در این مورد ایران, بیرون بكشند. بدلیل اینكه آنچه ما نمیخواهیم بكنیم این است كه نمیخواهیم متحدین و شركایمان را زیر فشار قرار دهیم یا عواقب ناخواسته بر آنها داشته باشیم. ما میخواهیم هزینه و درد را بر هدف متمركز كنیم. و در این مورد هدف رژیم ایران است.
بنابراین زمان قطع تدریجی كاملا طبیعی است. در این مورد ما یك زمان قطع تدریجی شش ماهه برای تحریمهای مرتبط به انرژی فراهم میكنیم. خوب این مواد نفتی, نفت خام, مواد پتروشیمی و بعد همه آن تحریمهای جانبی كه به این مرتبط است. بنابراین مثلا بانكداری: تحریمها بطور مشخص بر علیه بانك مركزی ایران زیرا بانك مركزی ایران در صدور نفت ایران و دریافت درآمدها دست دارد. كشتی رانی, كشتی سازی, بنادر – همه آن تحریمها كه مربوط است هم به بخش انرژی و هم بانكداری و كشتی رانی یا حمل و نقل آن انرژی همه یك مدت زمان قطع تدریجی شش ماهه خواهند داشت. هر چیز دیگری زمان قطع تدریجی 90 روزه خواهد داشت. خوب این ساختار برنامه تحریمهای ایران خیلی پیچیده بود ولی هر چیزی دیگری شامل چیزهایی مانند معامله با ریال, تأمین فلزات گرانبها و طلا برای رژیم ایران, ارائه چك تضمین شده آمریكا می شود.
بنابراین مجموعه كاملی از تحریمهای دیگر وجود دارد كه همه مدت زمان قطع تدریجی 90 روزه خواهند داشت. علاوه بر این در 90 روز اول وزارت خزانه داری كار خواهد كرد تا مجوزهای مشخص كه مطابق بیانیه سیاست مجوز دادن در زمینه هوانوردی كشوری صادر شده بودند را فسخ كند. بنابراین خزانه داری با آن شركتهای بخش خصوصی كه مجوزهایی دارند, ارتباط برقرار خواهد كرد تا آن مجوزها را به روش منظم كه به تأثیر غیر ضروری برای شركتها منجر نشود, فسخ كند.
اقدام بزرگ دیگر كه باید انجام شود لیست گذاری مجدد همه افرادی كه مطابق برجام از لیست خارج شدند, می باشد. فكر كنم بیش از 400 نفر بود كه مشخصا بخاطر رفتار لیست گذاری شده بودند و 200 نفر دیگر بعنوان بخشی از دولت ایران شناسایی شدند. این طبعا كار زیادی برای وزارت خزانه داری است. هدف آنها این است كه همه آن افراد و نهادها را تا پایان مدت زمان قطع تدریجی شش ماهه دوباره لیست گذاری كنند. آنها قرار نیست همه آن افراد و نهادها را یك شبه لیست گذاری مجدد بكنند هم به دلایل عملی و هم بدلایل سیاسی. اگر برخی از آن افراد و نهادها بلافاصله لیست گذاری مجدد میشدند, این كار به مدت زمان قطع تدریجی ضربه میزد, درست است؟ بنابراین اگر ما یك مدت زمان قطع تدریجی شش ماهه برای تجارت مربوط به انرژی یا مربوط به نفت خام را مجاز می كنیم و بعد شما فردا یك نهاد نفتی مرتبط به ایران را لیست گذاری مجدد میكنید این كار مدت زمان قطع تدریجی شش ماهه كه شما فراهم كردید را از درجه اعتبار ساقط میكند. بنابراین همه این كار قرار است به یك شیوه منطقی و منسجم انجام شود تا یك مدت زمان قطع تدریجی واقعی فراهم كند.


سوال: شما گفتید كه منظور این است كه عواقب نا خواسته نداشته باشد ولی دارد. هیچ كس به ایران دست نخواهد زد و فورا فكر كنم سفیر آمریكا در آلمان به تازگی به شركتهای آلمانی گفت كه سریعا خارج شوند, بنابراین این عواقب ناخواسته دارد.
مقام ارشد وزارت خارجه شماره یك: خوب آنچه ما انجام خواهیم داد و آنچه ما تاكنون از دسامبر گذشته انجام دادیم وقتی كه ما شروع به كار با متحدین اروپایی در مورد هم پرونده هسته ای و هم طیف گسترده تری از تهدیدات ایران كردیم, ما به كار تنگاتنگ با آنها ادامه خواهیم داد. ما قرار است این تعامل را گسترده تر كنیم. و مانند آنچه هم رئیس جمهور گفت و فكر كنم وزیر در بیانیه اش گفت وی یك تلاش برای ساختن یك تلاش جهانی را هدایت خواهد كرد تا هم در مورد زمینه هسته ای و همچنین در مورد زمینه موشك بالستیك, حمایت از تروریسم و شش یا هفته زمینه ای كه رئیس جمهور بعنوان طیف گسترده ای از تهدیدات ایران بیان كرد, ایران را محدود كند و از كار آن جلوگیری كند. ما یك ائتلاف جهانی خواهیم ساخت تا به ایران فشار بیاوریم تا این رفتار را متوقف كند.
مقام ارشد وزارت خارجه شماره دو: من فقط میخواستم بگویم كه اینها عملا عواقب در نظر گرفته شده هستند. ما فكر میكنیم كه با توجه به نفوذ سپاه پاسداران در اقتصاد ایران و رفتار ایران در منطقه و همچنین فعالیتهای شریرانه دیگر آن, شركتها نباید در ایران تجارت بكنند. این یك پیامد در نظر گرفته شده است. و ما از سفیرمان آنجا بخاطر تأكید مجدد بر این پیام تشكر میكنیم.
سوال: بنابراین آیا همه آن شركتها كه وارد آنجا شدند دارند خارج میشوند؟  
مقام ارشد وزارت خارجه شماره دو: ما قطعا آنها را تشویق به این كار میكنیم.
سوال: وقتی كه شما میگویید كه تلاشی كه شما در مذاكرات با سه كشور اروپایی داشتید, به هدر نخواهد رفت, آیا شما آن تلاشها را اجرا خواهید كرد؟ بدلیل اینكه منظور من این است كه ان فرض بود كه آمریكا در توافقنامه باقی می ماند اگر كه به این زمینه ها توسط سه كشور اروپایی پرداخته شود. آمریكا در توافقنامه باقی نماند, ---
مقام ارشد وزارت خارجه شماره یك: خوب ما پیشرفت عظیمی در مورد موشكهای بالستیك قاره پیما, در مورد دسترسی, در مورد موشكهای برد بلند, در مورد مسائل منطقه ای داشتیم و بعد ما در مورد بند غروب گیر كردیم, درست؟ ما آن را حل نكردیم. ما آن گفتگوها را با سه كشور اروپایی امروز, فردا شروع میكنیم, ما نمیتوانیم دقیقا به شما بگوییم كه آن تلاشها چطور قرار است استفاده شود ولی من میتوانم به شما بگویم كه مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این كار هدر نخواهد رفت.
سوال: شما به توافق یا نزدیك به توافق در مورد همه چیز غیر از یك بند غروب رسیدید بنابراین نكته بیرون كشیدن از كل توافقنامه فقط بخاطر گریز یك ساله چیست؟

مقام ارشد وزارت خارجه شماره یك: گریز یك ساله موضوع كلیدی كل توافقنامه بود.
سوال: بحثی بود در رابطه با اقدامات ایران در سوریه, اقدامات ایران در جاهای دیگر؟ منظورم ریسكهای این, ریسكهای تحریك ایران در مكانهایی كه شما نمیخواهید آنها تحریك شوند؟

مقام ارشد وزارت خارجه شماره دو: من فكر میكنم كه كل مسأله این است كه ما از سال 2015 شاهد بدتر شدن رفتار ایران در منطقه و رفتاری كه ریسك آنچه آنها میكنند را كاملا درونی نمیكند. بله من فكر میكنم دقیقا آنچه شما اشاره كردید یكی از عناصر محرك اصلی پشت این تصمیم بود. ما از این رفتار احساس خطر كردیم. فرانسویها احساس خطر كردند.
سوال: آیا شما به وارد كردن نیروهای بیشتر در سوریه فكر میكنید بدلیل آن چیزی كه مسلما مانند نگرانیهای اسرائیل و نگرانیهای افراد دیگر در رابطه با رفتار تهاجمیتر ایران به نظر می آید كه آنها میگویند یك نتیجه این تصمیم است – چه این هست یا نه آیا شما تصمیم اخیر رئیس جمهور كه وی نیروها را بیرون خواهد كشید را معكوس میكنید یا شما متعهد به نیروهای بیشتری میشوید؟ استراتژی سوریه شما در پی این تصمیم چیست؟

مقام ارشد وزارت خارجه شماره دو: خوب تمركز رئیس جمهور در سوریه روی داعش است. من میدانم كه برت مك گرك با شما احتمالا بی پایان درباره این صحبت كرد اما این نوعی بحث موازی است.
سوال: بنابراین اگر شما فكر میكنید كه برجام به آنها فضا داده تا این نوع رفتار عاری از حس مسئولیت را انجام دهند, آیا شما الان بر این باورید كه بعنوان یك نتیجه از خلاص شدن از برجام, ایران از سوریه خارج خواهد شد و دست از رفتار عاری از حس مسئؤلیت خود بر خواهد داشت؟

مقام ارشد وزارت خارجه شماره یك: ما معتقدیم كه با خلاص شدن از برجام ما میتوانیم یك توافقنامه جامعتری را بوجود بیاوریم, یك رویكرد جامعتر كه فقط روی پرونده هسته ای تمركز نمیكند. تمركز روی همه تهدیدات با هم است – برجام تلاش كرد تا فقط با پرونده هسته ای برخورد كند و همه چیزهای دیگر را خارج از میز مذاكره گذاشت با این امید كه آن مسائل به خودی خود بهتر میشوند یا اینكه ما درباره آن به این میزان نباید نگران باشیم. این استراتژی كار نكرد. بنابراین آنچه ما امید داریم انجام دهیم یك توافقنامه خیلی جامعتر است. 

ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد