۱۳۹۷ خرداد ۱۵, سه‌شنبه

بیلان وسرجمع اعتراضات شهرهای ایران از دی96 تا اردیبهشت97«تدقیق شده از داخل کشور»









بیلان وسرجمع  اعتراضات شهرهای ایران از دی96 تا اردیبهشت97«تدقیق شده از داخل کشور»

با سلام: آمار جمعبندی  اعتراضات ووتظاهرات و.. درسرتاسر ایران از چند منبع موثق وبدون تحلیل تنظیم گردیده است  طبعا باتوجه به شرایط سرکوب واختناق ووجود دستگاهها مختلف سرکوب وهزارتوی مافیایی آنها خیلی از خبر ها واتفاقات به دست ما نرسیده است که لاجرم جمع آماری بیشتر از این میباشد .

1.آمار كمي اعتراضات دی96 تا اردیبهشت97:
آمار اعتراضات به اين قرار است:
قیام ۵ مورد؛
كارگران 853مورد،
غارت شدگان 156مورد،
بازنشستگان 45مورد،
فرهنگیان 72مورد،
دانشجویان 63مورد،
سایر اقشار ۱۳۴۹ مورد؛
زندانیان 80مورد؛
اعتصاب غذاي زندانيان (انفرادي) 60مورد،
اعتصاب غذاي زندانيان (جمعي) 4مورد،

جمع كل اعتراضات سال 8726 مورد  
میانگین اعتراضات در هر ماه در این پروسه برابر با 536مورد و در هر روز 18اعتراض؛ بوده است.  این در حالی است که میانگین اعتراضات در کل سال ۹۶ در هر ماه ۴۸۰ مورد و روزانه ۱۶ حرکت بوده است.
از قیام دی ماه تاکنون حجم اعتراضات بسیار زیاد بوده است. نکته مهم این است که بدلیل شرایط انفجاری جامعه و نارضایتی مردم از حاکمیت؛ و همچنین ناتوانی رژیم در حل مشکلات اولیه مردم؛ هر مشکل و موضوعی در شهرهای مختلف؛‌ تبدیل به اعتراض گسترده و ادامه دار و یا قیام می شود که خود را در بروز قهر در این حرکتها نشان می دهد.نارضایتی هایی که در شروع ظاهرا صنفی و اجتماعی است؛ اما بلافاصله به شعارهای سیاسی بالغ می شود.گرسنگی؛ بیکاری و فقر پایه اصلی بسیاری از اعتراضات است. به اینها بایستی مجموعه ای از مشکلات حل ناشده مردم مانند سپرده های غارت شدگان را اضافه نمود. مردم بصورت روشنی دیگر امیدی به این حاکمیت و باندهای آن ندارند و سرخورده هستند. به همین دلیل است که در اعتراضات ادامه دار؛ شعارها به مرگ بر خامنه ای و مرگ بر اصل ولایت فقیه بالغ می شود. ترس مردم بوضوح ریخته و رأس رژیم را در شعارهایشان هدف قرار می دهند.
جمعبندي كيفي اعتراضات هر قشر:
۱. قیام:
قیام دی96 در 142شهر؛ به وقوع پیوست. جرقه اصلی قیام در اعتراض به گرانی تخم مرغ در مشهد در روز 7دی زده شد و به فاصله یکساعت پس از شکل گیری تجمع؛ به شعار«مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه ای»؛ «مرگ بر اصل ولایت فقیه» و «مرگ بر روحانی» بالغ شد.آنچه در قیام دی ماه برجسته بود؛ گسترش سریع آن به سایر شهرهای ایران بود. در تهران دانشجویان در مقابل دانشگاه تهران شعار اصلاح طلب اصولگرا دیگه تموم ماجرا را سر دادند.در شهرهای مختلف؛ مردم بسرعت به درهم کوبیدن مراکز سرکوب رژیم روی آوردند و طی شب و روز و در درگیریها؛ به مراکز انتظامی؛ مراکز بسیج؛ حوزه های علمیه تهاجم کرده و آنها را به آتش می کشیدند.
تصاویر و بنرهای بزرگ خامنه ای و خمینی بصورت گسترده ای پایین و به آتش کشیده شدند.
مردم در شعارهایشان؛ دخالتهای تروریستی رژیم در کشورهای منطقه را هدف قرار داده و از جمله شعار می دادند:
«نه غزه؛ نه لبنان؛ جانم فدای ایران» ؛ «فلسطینو رها کن؛‌ فکری به حال ما کن»
دیوارنویسی بسرعت در سطح شهرها رایج شد و عموم جوانان شعار مرگ بر خامنه ای و مرگ بر دیکتاتور را بر در و دیوار شهرها می نوشتند.رژیم طی چند روز اول این قیام گسترش یابنده؛ هنوز به ابعاد آن پی نبرده بود اما پس از چند روز رژیم اقدام به دستگیریهای کور و گسترده در سطح شهرها نمود. آمار حکایت از ۸ هزار بازداشتی داشت. آمار شهیدان به ۵۰ تن رسید که از این میان ۱۶ تن را در شهرهای مختلف زیر شکنجه به شهادت رسیدند که رژیم بعدا یا اجساد آنها را در بیابانها و یا در مقابل منازلشان رها کرد و یا اعلام کرد که در زندان خودکشی کرده اند. ادعایی که البته هیچکس را فریب نداد و همه مردم فهمیدند که این یک دروغ محض است.
تشییع جنازه برخی از این شهیدان از جمله در دزفول و دورود به یک مراسم بزرگ علیه رژیم تبدیل شد.
در تهران نیز تجمع بزرگی در برابر زندان اوین شکل گرفت که خانواده ها و دوستان افراد بازداشت شده؛ خواستار آزادی فرزندان و دوستانشان بودند. تجمع در برابر اوین هم به درگیری با رژیم منتهی شد اما نهایتا رژیم مجبور شد عده ای از دستگیرشدگان را آزاد کند.
۲. اعتراضات کارگران:
اعتراضات کارگران 853مورد ثبت شده است. در این پروسه زمانی مشخص؛ کارگران؛ قسمت اعظم اعتراضات اقشار را تشکیل میدهند و جلودار حرکتهای اعتراضی هستند. متوسط اعتراضات کارگری در هر ماه 171 و روزانه ۶ مورد بوده است. این اعتراضات در 137 شهر؛ منطقه تجاری و شهرک صنعتی صورت گرفته است. ویژگیهای اعتراضات کارگری در بسیاری از موارد سازمانیافتگی و بعد هم استمرار آن بوده است. در این میان باید به برنامه ها و اعتراضات امسال کارگران در روز جهانی کارگر در شهرهای مختلف اشاره نمود. کارگران به این مناسبت در ۲۱ شهر با ۲۴ حرکت اعتراضی روز جهانی کارگر را متفاوت از سالهای گذشته؛‌ گرامی داشتند. این حرکتها در شهرهای تهران(۴ نقطه)؛ اصفهان؛ یزد؛ کرج (۲نقطه)؛ سنندج (۳نقطه)؛ بندرعباس؛ کامیاران؛ سقز؛ بانه؛ ‌مریوان؛ ‌هفت تپه؛ ‌قزوین؛ ماهشهر؛ ارومیه؛ دورود؛ اراک؛ رامهرمز؛ مشهد؛ صورت گرفته است.در میان حرکتهای اعتراضی کارگری؛ باید به حرکتهای اعتراضی بلاوقفه کارگران نیشکر هفت تپه؛ اعتراضات کارگران و بازنشستگان فولاد اهواز؛ اعتراضات کارگران خط ریلی در قریب به ۱۵ شهر اشاره کرد. کارگران بصورت یکپارچه در برابر رژیم و توطئه هایش برای خاموش کردن آنان می ایستادند و حتی وقتی که از میان همکارانشان دستگیری هم می دادند؛ برای آزادی آنان به میدان آمده و آنقدر پافشاری می کردند تا زمانی که کارگران بازداشتی آزاد می شدند.
اصلی ترین خواسته های کارگران در اعتراضاتشان از این قرار بوده است:
عدم دریافت حقوق از چند ماه تا ۲ سال
عدم دریافت عیدی؛ پاداش و حق بیمه تا ۳ سال
واگذاری شرکت یا کارخانه به بخش خصوصی
نداشتن امنیت شغلی و اخراجهای ناگهانی از کار
استخدام کارگران غیربومی که منجر به کارگران بومی می شود
اعمال تبعیض بین کارکنان قراردادی و رسمی
محروم بودن از حق تشکیل سندیکا و انجمن های کارگری
نمونه هایی از اعتراضات دنباله دار کارگران:
-تجمع چند روزه 220نفر از کارگران کارخانه ماشین آلات تراکتورسازی ایران در تبریز (هفته اول؛ دوم و سوم دی96)
-تجمع مدد کارگران کارخانه هپکو اراک که 7روز متوالی طول کشید در اعتراض به وعده‌های توخالی مبنی بر تأمین امنیت شغلی و دریافت مطالباتشان (دی96)
-تجمع کارگران سد شفارود در رضوانشهر در اعتراض به عدم دریافت ماهها حقوق؛ حق بیمه و شرایط کاری (هفته دوم؛ سوم و چهارم دی96)
-تجمع چندین روزه کارگران یکی از واحدهای پتروشیمی تندگویان واحد نساجی در بندر ماهشهر (هفته چهارم دی و هفته اول بهمن96)
- تجمع یکماهه کارگران کارخانه کیان کرد در ملایر در اعتراض به خلف وعده کارفرما (دی و بهمن96)
- اعتصاب کارگران فازهای 22 و 24 حوزه نفت و گاز پارس جنوبی (هفته سوم و چهارم دی96)
- 3500کارگر گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز چندین روز در اعتراضات به عدم مطالبات معوقه خود اعتصاب کردند (بهمن96)
- اعتصاب 3هفته ای کارگران راه آهن ناحیه دورود (هفته اول؛ دوم و سوم بهمن96)
- تجمع چندین روزه کارگران شرکت تراورس در تهران؛ اسلامشهر؛ کرج؛ شاهرود؛ مراغه؛ دامغان؛ ‌اندیمشک؛ اصفهان؛ سلماس؛ سمنان(بهمن و اسفند96)
- تجمع یکماهه رانندگان شرکت واحد عضو پروژه سپیدار 2 و 3 در تهران (بهمن و اسفند96)
- تجمع چندین روزه کارگران شرکت فرآوردههای روغنی ایران فریکو سیرجان (اسفند96)
- اعتصاب؛ تجمع و راهپیمایی 27روزه کارگران گروه صنعتی ملی فولاد اهواز (اسفند96)
- تجمع چند روزه کارگران نیشکر هفت تپه در شوش با چند روز تجمع؛ راهپیمایی به سمت جاده ترانزیتی اندیمشک؛ اهواز (سه راه خوانساری)؛ درگیری با گارد ویژه و آتش زدن نبر تبریک سال نو کارفرما(فروردین97)
-تجمع 1000نفر از کارکنان و کارگران نیروگاه و سد چم شیر در گچساران (اردیبهشت97)
- تجمع 1000نفر از کارگران کارخانه ایران چوکا در استان گیلان (اردیبهشت97)
شعارها:
اصلی ترین شعارهای اعتراضات کارگران از این قرار بوده است:
«حساباتون عالیه؛ سفره ما خالیه»؛ «عزا عزاست امروز؛ روز عزاست امروز؛ زندگی کارگر؛ روی هواست امروز»؛ «مرگ بر  ستمگر؛ درود بر کارگر»؛ «نیروی انتظامی بهوش باش؛ ما کارگریم؛ نه اوباش»؛ «حسین حسین شعارشون، دزدیها افتخارشون»؛ «یا حجت ابن الحسن؛ ریشه ظلمو بکن»؛‌ «هیهات من الذله»؛ «دشمن ما همین جاست؛ میگن فقط آمریکاس»؛ «این همه بی‌ عدالتی؛ هرگز ندیده ملتی»؛ «میمیریم؛ میمیریم؛ حقمونو میگیریم»؛ «می ایستیم؛ میمیریم؛ حقمونو میگیریم»؛ «سفره ما خالیه؛ ظلم و ستم کافیه»؛ «کارگر میمیرد؛‌ ذلت نمیپذیرد»؛ «کارگر زندانی؛ آزاد باید گردد»؛ «کارگر بیدار است؛ از استثمار بیزار است»
۳. اعتراضات غارت شدگان:
در این فاصله زمانی؛ اعتراضات غارت شدگان 156مورد بوده که در 23شهر صورت گرفته است. این قشر بطور متوسط در هر ماه 31تجمع برگزار کرده است.
بحران موسسات مالی غیرمجاز تحت عنوان موسسات مالی کاسپین؛ آرمان (البرز ایرانیان)؛ پدیده شاندیز؛ افضل توس؛ ثامن الحجج و .. که عموما توسط بانک مرکزی تأیید شده اند از اواخر سال95 باعث تجمعات گسترده؛ سراسری و منسجم غارت شدگان شده است. این تجمعات هر چه جلو میرود؛ متحدتر؛ سیاسی تر و رادیکال تر میشود.
این تجمعات در شهرهای مختلف از جمله در تهران؛ رشت؛ مشهد؛ خرم آباد؛ ملایر؛ ابهر؛ کرمانشاه؛ گچساران؛ اهواز؛ الیگودرز؛ کرج شکل گرفته و برگزار شده است.
ویژگی ها: ویژگی های اعتراضات غارت شدگان به این قرار است:
- تجمعات سازمانیافته و اغلب با دادن فراخوان قبلی در فضای اینترنت؛‌ شکل میگیرد.
- همه اقشار در هر سن و سال در این تجمعات حضور دارند.
- زنان در برخی شهرها موتور محرک و اولیه شکل گیری این اعتراضات هستند.
- در این تجمعات غارت شدگان؛‌ به غیر از تجمع در مقابل موسسه مربوطه و دادن شعار و بلند کردن پلاکارد؛‌ اقدامات دیگری از جمله به اشغال درآوردن ساختمان موسسه؛ اخراج کارمندان موسسه؛ بستن درب موسسه؛ گل گرفتن درب موسسه؛ نوشتن شعار روی دیوار و شیشه های موسسه؛ پرتاب رنگ؛ تخم مرغ و گوجه گندیده و آشغال سبزی به درب و شیشه های موسسه؛ به دار کشیدن عروسک سیف رئیس بانک مرکزی و ... انجام داده‌اند.
شعارها:
اصلی ترین شعارهایی که غارت شدگان در اعتراضات خود می دادند؛ از این قرار بوده است:
«مرگ بر روحانی»؛ «خاک بر سرت روحانی»؛ «مرگ بر علی لاریجانی»؛ «مرگ بر سیف»؛ «نصر من الله و فتحا قریب؛ مرگ بر این دولت مردم فریب»؛ «بیشرف مرد باش؛ پای مجوزت باش»؛ «شعار هر ایرانی؛ استیضاح روحانی»؛ «سیف فراری بشه؛ ایران قیامت می شه»؛‌ «سیف اگر در بره؛ صبر ما هم سر میره»؛ «با این همه اختلاس؛ ایران خودش کربلاست»؛ «‌می میریم می میریم؛ پولامونو پس می گیریم»؛ «ننگ ما؛ ننگ ما؛ صدا و سیمای ما»؛ «دولت تدبیر و امید بسه دیگه وعده وعید»؛ «روحانی دروغگو؛ ۹۸درصدت کو»؛ «عزا عزاست؛ امروز روز  عزاست؛ امروز پولهای ما مردم؛ زیر عباست امروز»؛ «حروم خورا جمع شدن؛ پول ما رو دزدیدن»؛ «نگردید نگردید؛ دشمن ما همین جاست»؛ «میگن آمریکا دزده؛ ایران خودش شاه دزده»
۴. اعتراضات بازنشستگان:
در این پروسه زمانی بازنشستگان کشوری و لشکری 45مورد تجمع و اعتراض داشتند. این اعتراضات در 12شهر از جمله تهران؛ سنندج؛ مشهد؛ اهواز؛ اراک؛ یاسوج و هفت تپه برگزار شده است. بازنشستگان شامل؛ بازنشستگان کارخانه های مختلف و یا صنعت فولاد؛ بانکهای دولتی؛ معادن؛ پتروشیمی؛ فرهنگیان می شوند.
اعتراضات بازنشستگان بدلیل عدم دریافت مطالبات معوقه خود پس از بازنشستگی؛ عدم دریافت پاداش بازنشستگی؛ عدم اجازه ساخت و ساز خانه به آنها از چندین سال قبل؛ عدم دریافت بیمه؛ عدم دریافت سنوات ایام خدمت و بازنشستگی و عدم همسان سازی حقوق و ... صورت گرفته است.
اعتراضات عموما در تهران در مقابل مجلس ارتجاع و یا سازمان تامین اجتماعی و مقابل دفتر روحانی برگزار شده است. بازنشستگان کشوری و لشگری بزرگترین اعتراض خود را که ۱۰ هزار نفر را شامل می شد در اسفند ۹۶ در مقابل دفتر روحانی برگزار کردند.
اصلی ترین شعارهایی که بازنشستگان در اعتراضات خود می دادند از این قرار بوده است:
«نوبت ما که میشه؛ خزانه خالی میشه»؛ «تا حق خود نگیریم از پا نمینشینیم»؛ «شعار بازنشسته؛ نان؛ مسکن؛ آزادی»؛ «وزیر بی لیاقت؛‌ استعفاء استعفاء»؛ «نوبت ما کی میشه»؛ «به پا خیز؛ به پا خیز برای رفع تبعیض»؛ «حقوق ما 1میلیون؛ خط فقر 4میلیون»
ه. اعتراضات فرهنگیان:
اعتراضات فرهنگیان 72مورد بوده است. این اعتراضات در 75شهر انجام شده است. آمار اعتراضات بطور متوسط هر ماه؛‌۱۴ مورد بوده است.
این اعتراضات در از جمله در شهرهای تهران؛ یزد؛ ماهشهر؛ ایذه؛‌ سنندج؛ اندیمشک؛ جزیره خارک؛ اصفهان؛ سقز؛ ممسنی؛ بهبهان؛ قزوین؛ خرم آباد؛ زیویه برگزار شده است.
اعتراضات فرهنگیان؛ در اعتراض به عدم دریافت حقوق معوقه؛ حق بیمه و سایر مزایا؛ عدم تبدیل وضعیت استخدامی؛ پایین بودن سطح حقوق؛ عدم  دریافت اضافه کار ساعتی؛ تبعیض در حوزه کار؛ بکارگیری نیروهای بدون سابقه و با پارتی بازی وارد کار شدند؛ اخراج معلمان؛ استعفای دستجمعی در پی شایعه برکناری مدیرکل آموزش و پرورش؛ حمایت از محمد حبیبی فعال فرهنگی زندانی و ... بوده است.
ویژگی ها:
در تجمع فرهنگیان؛ حضور و شرکت زنان و اعتراضات آنها؛ برجسته است.
کانون صنفی فرهنگیان که فراخوان می دهد؛ تجمعات فرهنگیان خوب شکل می گیرد و پیش میرود.
نمونه های اعتراضات: چند نمونه از اعتراضات فرهنگیان به این قرار است:
یکم. تجمع فرهنگیان بندر ماهشهر در اعتراض به انتصاب رئیس غیربومی اداره آموزش و پرورش (دی96)
دوم. معلمان خرید خدمات آموزشی در یزد 4روز در اعتراض به عدم دریافت 10ماه حقوق خود در مقابل استانداری یزد تجمع کردند. آنها دست نوشته هایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «باور کنید ما هم معلم هستیم»؛ «به این تبعیض و بی عدالتی پایان دهید. مگر ما معلم نیستیم»؛ «حقوق همسان با معلمان»؛ «تجمع کنندگان شعار میدادند»؛ «آموزش پرورش خجالت خجالت» (بهمن96)
سوم. تجمع نیروهای پیش دبستانی عشایر شهرستان ایذه در اعتراض به بکارگیری نیروهای بدون سابقه و با پارتی بازی و واسطه (بهمن96)
چهارم. تجمع شماری از معلمان اخراجی سالهای 58 و 59 و 60 سنندج در هوای بارانی در اعتراض به بی توجهی مقامات به خواسته هایشان (بهمن96)
پنجم. اعتراض معلمان حق التدریس سراسر کشور به عدم پرداخت حقوقهای معوقه خود با حاضر نشدن سر کلاسهای درس (اسفند96)
ششم. معلمان حق التدریسی اندیمشک؛ بندرماهشهر یک هفته ه در اعتراض به عدم احتساب ساعتهای تدریس؛ از رفتن به کلاسهای درس خودداری کردند (اسفند96)
هفتم. تحصن معلمان و خانواده محمد حبیبی عضو کانون صنفی معلمان استان تهران بعد از دستگیری همراه با ضرب و شتم وی (اسفند96)
هشتم. تحصن معلمان با پوشیدن تی شریتهایی که روی آن نوشته بود «محمد حبیبی را آزاد کنید» بر تن کرده بودند در حمایت از محمد حبیبی عضو کانون صنفی معلمان استان تهران (فروردین97)
نهم. تجمع 400نفر از فرهنگیان خرید خدمات آموزش یزد در اعتراض به تبعیض میان دانش ‌‌آموزان (فروردین97)
دهم. تجمع معلمان و فرهنگیان جزیره خارک در اعتراض به قطع برخی خدمات از سوی شرکت نفت نظیر تردد رایگان به بوشهر (فروردین97)
یازدهم. براساس فراخوان قبلی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان؛ در تهران فرهنگیان در مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند. همچنین همزمان در 32شهر؛ فرهنگیان در مقابل ادارات آموزش و پرورش تجمع کردند. فرهنگیان خواستار احقاق حقوق خود و دانش آموزان شدند. این تجمع بمناسبت روز پایانی هفته معلم بود که خود فرهنگیان آن را اعلام کرده بودند. بطور کلی اعتراضات و تجمعات فرهنگیان در شهرهای مختلف در 33شهر (تهران؛ شیراز؛ ساری؛ مشهد؛ کازرون؛ کرمانشاه؛ اصفهان؛ سقز؛ ممسنی؛ بهبهان؛ قزوین؛ خرم آباد؛ زیویه؛ مریوان؛ رشت؛ همایونشهر؛ سنندج؛ تبریز؛ دیواندره؛ بجنورد؛ بوشهر؛ شهرضا؛ زنجان؛ قروه؛ بندرعباس؛ اراک؛ همدان؛ مهاباد؛ شهرکرد؛‌ دهگلان؛ بیرجند؛ جلفا؛ سروآباد) از 21استان شکل گرفت (اردیبهشت97)
دوازدهم. تجمع فرهنگیان سراسر کشور در تهران در مقابل مجلس (اردیبهشت97)
شعارها: شعارهای فرهنگیان در تجمع 20اردریبهشت فرهنگیان به این قرار بود: «ای داد و بیداد؛ از این همه بیداد»؛ «پلیس برو دزد رو بگیر»؛ «حقوق ما ریالیه هزینه ها دلاریه»؛ «وزیر بی لیاقت نمیخوایم نمیخوایم»؛ «مدیر بی لیاقت نمیخوایم نمیخوایم»؛ «اسماعیل عبدی آزاد باید گردد»؛ «معلمان از فرق و فقر بیزارند»؛ «همکاران فرهنگی؛ حمایت؛ حمایت»؛ «معلم زندانی؛ آزاد باید گردد»؛ «فتاحی حیا کن؛ معلم را رها کن»؛ «معلم میمیرد؛ ذلت نمی‌پذیرد».
و. اعتراضات دانشجویان:
اعتراضات دانشجویان در این پروسه 62مورد بوده است. این اعتراضات در 13شهر صورت گرفته است. در هر ماه 12تجمع دانشجویی در سراسر ایران داشته ایم.
اعتراضات دانشجویان در این پروسه از مسائل صنفی شامل؛ اعتراض به کیفیت پایین غذا؛ وضعیت حقوق و اشتغال؛ بدی وضعیت معیشتی؛ احتمال انحلال دانشگاه؛. .. تا مسائل سیاسی مثل اعتراض به سوءمدیریت دانشگاه؛ اعتراض به توهین به شهروندان ترک زبان؛ اعتراض به پرونده سازی و احکام سنگین برای دانشجویان؛ اعتراض به کشتار کولبران؛ حمایت از اعتصاب کسبه و بازاریان بانه و تجمعات و اعتراضات دانشجویان دانشگاههای تهران و سایر شهرها همگام با قیام مردم در دی96 می شده است.
نمونه های اعتراضات: مهمترین اعتراضات این قشر در این پروسه به قرار زیر است:
یکم. تجمعات و اعتراضات دانشجویان دانشگاههای تهران و سایر شهرها همگام با سایر اقشار در قیام دی96 (دی96)
دوم. تجمع دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در اعتراض به کشتار کولبران (دی96)
سوم. تجمع دانشجویان دانشگاه زنجان در اعتراض به بازداشت دانشجویان در قیام دی96 (دی96)
چهارم. تجمع دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در اعتراض به احکام سنگین و بازداشت دانشجویان (اسفند96)
پنجم. تجمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت تهران در اعتراض به احکام سنگین و بازداشت دانشجویان (اسفند96)
ششم. تجمع دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک در اعتراض به احکام سنگین و بازداشت دانشجویان (اسفند96)
هفتم. تجمع دانشجویان دانشگاه سنندج به توهین به مردم کرد زبان (اسفند96)
هشتم. تجمع 3روزه دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس تهران در اعتراض به سوءمدیریت دانشگاه (فروردین97)
نهم. حمایت دانشجویان دانشگاه پیام نور مریوان از اعتصاب کسبه و بازاریان کردستان (فروردین97)
دهم.تجمع دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی به پرونده سازی و احکام سنگین برای دانشجویان (اردیبهشت97)
یازدهم.دانشجویان دانشگاههای مختلف کشور از جمله دانشجویان دانشگاههای محیط زیست کرج، صنعتی شاهرود، صنعتی ارومیه و فرهنگیان گرگان در اعتراض به مشکلات صنفی خود به طور جداگانه دست به تجمع زدند. دانشجویان دانشکده محیط زیست کرج در اعتراض به انتشار خبرهایی مبنی بر انحلال این دانشکده برای چندمین بار دست به تجمع زدند. در همین روز دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود، صنعتی ارومیه و فرهنگیان گرگان در اعتراض به بی‌کیفیتی و نامناسب بودن غذاها، مقابل سلف سرویس این دانشگاهها، دست به اعتراض زدند و ظرفهای غذای خود را جلوی درب و محوطه دانشگاهها بر روی زمین قرار دادند (اردیبهشت97)
شعارها: شعارهای دانشجویان در این پروسه به این قرار است: «روحانی روحانی؛ وعده‌هایت کجاست»؛ «صندلی حیا کن؛ معاون رو رها کن»؛ «دانشجو برپا خیر، فریاد آر، بغض فروخورده را»؛ «آموزش رایگان؛ حق مسلم ماست»؛ «دانشجو بیکاره؛ پول از کجا بیاره»؛ «خواسته زحمتکشان؛ آموزش رایگان»؛ «تلاش مسئولان؛ سرکوب دانشجویان».
ز. اعتراضات سایر اقشار:
در این پروسه اعتراضات سایر اقشار ۱۳۴۹ مورد بوده است. بطور متوسط در هر ماه ۲۷۰ تظاهرات بزرگ و تجمعات اعتراضی و در هر روز بین ۸ تا ۹ اعتراض شکل گرفته است.
در این دسته بندی به بررسی اعتراضات و تجمعاتی که هر کدامشان شعله های قیام دی96 هستند میپردازیم. این دسته بندیها به این قرار هستند:
یکم. قیام کشاورزان در ورزنه و اصفهان
دوم. قیام مردم در استان خوزستان
سوم. قیام مردم در کازرون
چهارم. اعتصاب بازاریان و کسبه شهرهای کردنشین
پنجم. اعتصاب بازاریان تهران و سایر شهرها

ششم. اعتراضات و تجمعات مردم شاهرود


ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد