۱۳۹۷ خرداد ۱۵, سه‌شنبه

بیلان وکارنامه سرکوب واعدام وسربه نیست کردن ونقض حقوق بشر در ماه می2018در حکومت ولایت فقیه ایران







بیلان وکارنامه  سرکوب واعدام وسربه نیست کردن ونقض حقوق بشر در ماه می2018در حکومت ولایت فقیه ایران
این جمعبندی برا ساس گزارشات فعالین مدنی وخانواده زندانیان وانجمن های حقوق بشری وروزنامه نگاران ومقاله نویسان وفعالین فضای مجازی تنظیم وبا منابع موثق درداخل تدقیق شده توضیح اینکه بخاطر اختناق وسرکوب ومخفی کاری ووجود دستگاههای عریض طویل وهزار توی ارگانهای سرکوب ولایت فقیه ، حتما خیلی  از مواردی که اتفاق افتاد قابل حصول ودسترسی نبود وبه یقین آمار سرکوب واعدام ودستگیری ها ومفقودین بیشتر از  این میباشد .

1. اعدام
آمار کلی اعدام:
در ماه می2018؛ براساس اخبار دریافتی؛ 16 حکم اعدام در شهرهای مختلف؛ به اجرا درآمده است.
از آنجایی که این ماه؛ مصادف با ماه رمضان میباشد و عموما در ماه رمضان اعدام صورت نمیگیرد؛ یا در صورت انجام حکم اعدام؛ خبر آن علنی نمیشود؛ احتمال اجرای مخفیانه احکام اعدام در این ماه؛ وجود دارد.
امسال غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری تهران اعلام کرد «منع قانونی برای اجرای احکام اعدام در ماه رمضان وجود ندارد؛ اما بعضا مصالحی در نظر گرفته میشود».
از این 16 اعدام؛ 13 اعدام در زندان و 3 اعدام در ملاءعام صورت گرفته است.
طیف سنی اعدام شدگان:
با توجه به اینکه مشخصات زندانیان اعدام شده؛ کامل در اخبار منعکس نمیشود و تا آنجایی که مشخص شده؛ در ماه می طیف سنی اعدام شدگان بین 25 تا 45 سال است.
علت اعدام:
رژیم علت عموم اعدامها را جرايم اجتماعي مثل قتل و تجاوز اعلام کرده است. اتهام 2 زندانی که بعلت سرقت مسلحانه اعدام شده اند؛ محاربه اعلام شده است.
محل اعدام:
بيشترين اعدامها در زندان مرکزی زاهدان صورت گرفته است. اعدامها در زندان مرکزی اصفهان؛ مرکزی اردبیل؛ مرکزی ایلام؛ مرکزی ارومیه؛ مرکزی زاهدان؛ گرگان؛ گوهردشت و بابل صورت گرفته است.
اعدام در ملاءعام در خیابان کوشش32 در مشهد  و در بلوار خلیج فارس در بندرعباس صورت گرفته است.


زندانیان زیر حکم اعدام
زندان مرکزی اردبیل:
در بند ۱ و بند جوانان زندان مرکزی اردبیل حداقل ۴۰ زندانی محکوم به اعدام در انتظار اجرای حکم به سر میبرند. در بند ۱ حداقل ۱۵ زندانی محکوم به اعدام در انتظار اجرای حکم هستند. ۱۳ تن از این زندانیان به اتهام قتل و 2 تن دیگر به اتهام تجاوز و لواط به اعدام محکوم شده اند. میانگین سنی زندانیان محکوم به اعدام بین ۲۸ تا ۳۵ سال است.
 همچنین در بند جوانان این زندان با میانگین سنی ۲۰ سال تقریبا از هر 6 نفر یک نفر محکوم به اعدام است. در بند جوانان این زندان هم اکنون حدود ۱۷۰ زندانی محبوس هستند که از بین آنان حداقل ۲۵ نفر محکوم و در انتظار اجرای حکم اعدام هستند. حکم اعدام بعضی از این زندانیان به تایید رسیده و بعضی دیگر در انتظار نتیجه از دیوانعالی کشور هستند. سن زندانیان محکوم به اعدام حداکثر ۲۶ سال و حداقل ۱۷ سال است. 3 تن از این جوانان در زمانی که کمتر از ۱۸ سال داشتند؛ دستگیر و به
2. دستگیریها
طبق اخبار خبرگزاریها و رسانه های رسمی و اخباری که به دستمان رسیده؛ تعداد دستگیریها در ماه می ۳۲۶ نفر میباشد. طبق این آمار روزانه به طور متوسط 11نفر دستگیر و تحت عناوین آخوند ساخته روانه زندانها شده اند. شایان ذکر است که این عدد نبایستی آمار واقعی باشد. در همین ماه انبوهی تجمعات و اعتراضات در شهرهای مختلف از کازرون؛ شاهرود؛ بازار شهرهای مختلف و سایر تجمعات بوده که طی آن تعدادی دستگیر شده اند. عدد 236 نفر آماری است که در اخبار خبرگزاریها منعکس شده و ما توانسته ایم جمع آوری کنیم.
دستگیریهای خودسرانه:
در ماه می ۸۳ مورد دستگیری خودسرانه ثبت شده است. از آنجایی که این ماه مصادف با ماه رمضان بوده و هر سال تعدادی زیادی تحت عنوان آخوند ساخته روزه خواری دستگیر میشوند؛ بایستی آمار این دسته از دستگیریها بالاتر باشد. اما در این خصوص آماری نداشتیم. این دستگیریها شامل: ۶ نفر تحت عنوان شرور خیابانی که از جوانانی بودند که بی جهت دستگیر شدند؛ ۳۰ نفر شرکت در میهمانی مختلط؛ ۴۵ نفر در کار مبادله و خرید و فروش ارز؛ ۱ نفر با آرایش مردانه و ۱ نفر همراه آن خانم برای ورود به ورزشگاه بوده است.
این دستگیریها توسط نیروی انتظامی و مأموران اطلاعاتی صورت گرفته است.
دستگیریهای ادیان:
در این ماه ۷ شهروند بهایی توسط مأموران امنیتی دستگیر شده اند.
دستگیریهای سیاسی:
در این ماه ۱۹۶ نفر دستگیری سیاسی داشتیم.
آمار این ماه به این قرار است: ۱ نفر ارتباط با سازمان مجاهدین؛ ۱۲ نفر شرکت در تجمعات روز کارگر؛ ۱۵ نفر شرکت در تجمعات فرهنگیان؛ ۱۱ نفر شرکت در اعتصابات بازاریان بانه؛ ۳۰ نفر شرکت در اعتراضات کازرون؛ ۹ نفر شرکت در تجمعات غارت شدگان؛ ۱۵ نفر شرکت در تجمعات کشاورزان؛ ۱۰ نفر شرکت در مراسم بزرگداشت برای کشته شدگان سال۸۸؛ ۲۳ نفر از جوانان مردم خوزستان؛ ۴ نفر همکاری با احزاب کردی؛ ۱ نفر اعتراض به بستن مرزهای استانهای کردنشین؛ ۵ نفر فعال مدنی؛ ۲ نفر فعال دانشجویی؛ ۲ نفر فعال کارگری؛ ۲ نفر دیدار با خانواده زندانی سیاسی زیر حکم اعدام؛ ۱ نفر زندانی سیاسی سابق؛ ۲ نفر برادر زندانی سیاسی سابق که دستگیر شد؛ ۴۰ نفر در بندر لنگه؛ ۱ نفر استاد دانشگاه؛ ۱۰ نفر جهت اجرای حکم زندان.
این دستگیریها توسط نیروی انتظامی؛ پلیس امنیت اخلاقی و مأموران امنیتی صورت گرفته است.
دستگیریهای اجتماعی:
در ماه می ۴۰ نفر تحت عناوین اجتماعی دستگیر شده اند.
این دستگیرها شامل: ۵ نفر تحت عنوان ارازل و اوباش و ۳۵ نفر در طرح ارتقای امنیت اجتماعی و تحت عناوین آخوند ساخته دستگیر شده اند.  این دستگیریها توسط نیروی انتظامی صورت گرفته است.
3. شکنجه
در ماه آوریل؛ طبق گزارشات خبرگزاریها و رسانه ها مواردی از شکنجه جسمانی و شکنجه روحی و روانی وجود داشته است.
شکنجه جسمانی:
5مورد شکنجه در زندانها علنی و مخفی رژیم ثبت کرده ایم که گوشه کوچکی از شکنجه جسمی زندانیان است. طبق اخبار تعدادی که جمع آوری شده؛ به این قرار است:
- مرتضی چاله کش اضافی از زندانیان جوان در تیپ ۲ زندان تهران بزرگ؛ قصد فرار از زندان داشته که  مامورین زندان وی را  به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند  بطوری که از ناحیه کتف و زانو بشدت آسیب دید و کتف و زانوی وی شکست.
- یک زندانی ۲۰ ساله در بند ۱ زندان مرکزی زاهدان در پی ضرب و شتم توسط مسئولین بند، دچار شکستگی و آسیب در ناحیه دندان و صورت شد.
- داوود قاسم زاده در زندان مرکزی ارومیه به انفرادی منتقل شد و توسط رئیس زندان تهدید به اعدام شد و به صدها سیلی و لگد زده شد.
- مائده شعبان نژاد دختر دانش آموز 15 ساله در زندان سپیدار اهواز به علت شکنجه و فشارهای روحی؛ روانی از درد و خونریزی معده رنج میبرد.
- سعید نوری در زندان مرکزی ارومیه توسط مأموران زندان به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
شکنجه روحی و روانی:
شکنجه روحی و روانی جزء لاینفک سیستم زندانهای رژیم آخوندی است. در زندانها؛ از هر وسیله ای شامل دارو؛ غذا؛ هواخوری؛ وسایل استراحت و ... زندانبانان برای فشار آوردن مضاعف روی زندانی استفاده میکنند.
طبق اخبار که جمع آوری کردیم 15مورد شکنجه روحی و روانی داشتیم که به این قرار است:
- ایوب اسدی از دراویش گنابادی در زندان تهران بزرگ از ام اس نخایی و ام اس چشمی رنج میبرد و از خدمات درمانی محروم است.
- مطلب احمدیان در زندان سنندج با اینکه بایستی سریع عمل شود؛ ولی از رفتن وی به بیمارستان ممانعت به عمل آمده است.
- نبی محمدی در زندان کرمانشاه با دو بار سکته کردن؛ فشار خون بالا؛ قند خون بالا و کهولت سن؛ از ارائه خدمات درمانی محروم است.
- شهناز کیان اصل از دروایش زندانی در زندان قرچک از دسترسی به داروهایش با توجه به بیماریهایی که دارد؛ محروم است.
- حمزه درویش در زندان گوهردشت با پابند و دستبند به پزشکی قانونی برده شد و علیرغم بیماریهای جدی؛ او را ساعتها در اتاقی کوچک و تاریک حبس کرده و او را تهدید کردند که نبایستی مشکلاتی که برایش پیش آمده را به پزشکی قانونی بگوید.
- زهرا زارع در زندان اوین دچار حملات عصبی و تشنج شده و علیرغم این وضعیت؛ به وی رسیدگی پزشکی نمیشود.
- بهفر لازاری در زندان اوین با ناراحتی قلبی؛ آسم و سردردهای شدید مواجه است و از مرخصی درمانی محروم است.
- علیرضا وارسته در زندان کاشان به دلیل وخامت حالش با کمک همبندان خود میتواند ابتدایی ترین کارهایش را انجام بدهد؛ ولی مسئولین زندان نمیگذارند برای ادامه درمانش به مراکز درمانی منتقل شود.
- داوود قاسم زاده قطع نخاع است و مستمر در بهداری زندان است. وضعیت کلیه هایش خراب است و به جای اینکه به بیمارستان منتقل شود؛ به انفرادی منتقل شده است.
- سیدسامی حسینی زندانی سیاسی زندان مرکزی ارومیه در اعتراض به انتقال به بند زندانیان جرائم عادی؛ به انفرادی منتقل شد.
- سیدجمال محمدی زندانی سیاسی زندان مرکزی ارومیه در اعتراض به انتقال به بند زندانیان جرائم عادی؛ به انفرادی منتقل شد.
- حمیدرضا امینی از زندان تهران بزرگ به بیمارستان منتقل شد؛ ولی بعلت عدم هماهنگی مسئولین زندان با کادر درمانی بیمارستان از درمان وی ممانعت به عمل آمد.
- شاهین (جعفر) اقدامی در زندان گوهردشت به دلیل مشارکت در اعتراض به مسئولان زندان و همراهی با اعتصاب غذای جمعی زندانیان سیاسی؛ از امکان استفاده از مرخصی محروم شده است.
- مسئولین زندان گوهردشت؛ از بستری کردن یک زندانی عادی که بطور اشتباه سوزن خورده است در بیمارستان ممانعت بعمل آورده اند.
- صدها تن از بازداشت شدگان قیام مردم اهواز در زندان شیبان در وضعیت دشواری نگهداری میشوند.
4. قتلهای خودسرانه
در ماه می تعدادی از کولبران؛ کسبه و شهروندان عادی توسط نیروهای مرزی و سایر نیروهای نظامی رژیم کشته و زخمی شدند. 2زندانی در اثر خودکشی؛ 1زندانی در بیماری جانسپرند. 1زندانی هم زیر شکنجه کشته شد.
کشته شدن به سایر روشها: 16نفر که شامل کولبران؛ کاسبکاران و شهروندان عادی بودند؛ در اثر تیراندازی نیروهای انتظامی؛ سپاه و نیروی مرزی کشته شدند.
زخمی شدن به سایر روشها: ۱۹نفر از کولبران؛ کاسبکاران و سایر نفرات در اثر تیراندازی نیروهای انتظامی؛ سپاه و نیروی مرزی  زخمی شدند.
همچنین ۴۸نفر در قیام کازرون در تجمعات در اثر شلیک گارد ضدشورش؛ لباس شخصی و نیروی انتظامی زخمی شدند.
خودکشی (موفق): یک زندانی در زندان مرکزی زاهدان پس از انتقال به بند قرنطیه و یک زندانی در زندان گوهردشت بعد از انتقال به بند دیگری خودکشی کردند و هر دو زندانی جانسپردند.
کشته شدن در اثر بیماری در زندان: یک زندانی در زندان مرکزی زاهدان بعد از تشنج و عدم اعزام وی به بیمارستان بیرون زندان؛ جانسپرد.
کشته شدن زیر شکنجه: مهدی (هادی) جهانتاب در قیام کازرون دستگیر شده و زیر شکنجه به کما میرود و شهید میشود.




ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد