۱۳۹۷ خرداد ۲۵, جمعه

اردن برای ایران سفیر تعیین نمی‌کند

    ایمن الصفدی  وزیر خارجه اردن 

اردن برای ایران سفیر تعیین نمی‌کند


یک مقام بلندپایه اردنی روز جمعه ۱۵ژوئن ۲۰۱۸ بیست و پنجم خرداد ۹۷ در مصاحبه با العربیه گفت، اردن سفیر جدیدی برای ایران تعیین نخواهد کرد.
اردن حدود یک سال و نیم پیش در اعتراض به سیاستهای توسعه‌طلبانه رژیم ایران در منطقه، سفیر خود را از تهران فراخواند و در مقر وزارت‌خارجه در امان مستقر کرد.
در همین حال ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن در گفتگویی با العربیه، گفت: «ما در حال حاضر تصمیمی برای تعیین سفیر در تهران نداریم».
الصفدی در پاسخ به این سؤال العربیه که چرا اردن هاشمی در شرایط کنونی دست به چنین اقدامی زده است گفت: «امنیت، ثبات و استقرار عربستان سعودی، با امنیت، استقرار و ثبات کشور پادشاهی اردن هاشمی برابری می‌کند».

عربستان سعودی عمق استراتژیک اردن است

وزیر خارجه اردن گفت عربستان سعودی عمق استراتژیک اردن است کما این‌که اردن نیز عمق استراتژیک عربستان سعودی است و این دو کشور در کنار هم در برابر هر خطری که امنیت و استقرارشان را تهدید کند، خواهند ایستاد.
وزیر خارجه اردن گفت: «موضع اردن در قبال دخالت‌های رژیم ایران در کشورهای عربی به‌ویژه پادشاهی عربستان سعودی بسیار واضح است. اردن با دخالت‌های تهران در امور کشورهای عربی مخالف است».
وزیر خارجه اردن درباره امنیت کشورهای عربی منطقه به‌ویژه پادشاهی عربستان و کشورهای همکاری خلیج گفت: «امنیت عربستان سعودی امنیت ماست و بر حفظ عمق استراتژیک عربی و خلیجی‌مان تأکید می‌کنیم».
الصفدی گفت: «سفیر اردن در تهران حدود یک‌سال و نیم در اعتراض به سیاستهای ایران به عمان فراخوانده شد و دیگر سفیری به تهران نخواهیم فرستاد چون سیاستهای رژیم ایران باعث بی‌ثباتی منطقه می‌شود».
وی افزود: «سیاستهای رژیم ایران و دخالت این کشور در امور داخلی کشورهای عربی با ارزش‌های انسانی و حسن همجواری مغایرت دارد».

اتحاد عمل کشورهای عرب برای حمایت از اردن

در تاریخ یکشنبه ۲۰خرداد ۹۷ چهار کشور عرب شامل کویت، ابوظبی، عربستان سعودی و اردن در شهر مکه برای کمکهای مالی به اردن و خارج کردن این کشور از بحران اقتصادی که با آن روبه‌رو شده بود نشستی را برگزار کردند که به «نشست مکه» نامگذاری شد.
به گزارش العربیه هدف از «نشست مکه» ارائه کمک مالی به اردن توصیف شده است.
نشست مکه به دعوت ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی و با حضور ملک عبدالله دوم پادشاه اردن، شیخ صباح احمد الصباح، امیر کویت و شیخ محمد بن زاید، ولی‌عهد ابوظبی، برگزار شد و در آن راههای حمایت از اردن برای غلبه بر بحران اقتصادی این کشور مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
دفتر پادشاهی اردن طی بیانیه‌یی اعلام کرد: حسین بن عبدالله ولیعهد اردن نیز در کنار پادشاه این کشور در این نشست که برای بررسی راهکار‌های ارائه حمایت مالی از اردن برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.
عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، در اولین واکنش به ابتکارعمل عربستان سعودی برای حمایت از اردن در صفحه توییتر ش نوشت: «ابتکار خادم حرمین شریفین برای حمایت از اردن، بیانگر تلاش پادشاهی سعودی برای ثبات، امنیت و توسعه کشورهای عربی است.»
کشورهای شرکت کننده در نشست مکه متعهد شدند مبلغ دو ملیارد و پانصد میلیون دلار به اردن کمک مالی کنند که به‌صورت سپرده گزاری در بانک مرکزی اردن، ضمانت‌ به بانک جهانی در رابطه با اردن، حمایت از بودجه‌ٔ سالانه‌ٔ و صندوق توسعه‌ٔ اردن در اختیار این کشور گذاشته شد.
لازم به ذکر است که اتحاد عمل مالی و سیاسی میان کشورهای عرب در منطقه خاورمیانه در حالی تقویت می‌شود که سیاست گذاران آمریکایی در دولت دونالد ترامپ ائتلافی جهانی علیه رژیم ایران را تشکیل داده و قصد دارند که به جنایتهایش در منطقه خاتمه دهند.


    ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد