۱۳۹۷ خرداد ۱۶, چهارشنبه

گزارش کمیته تحقیقات سنای آمریکا: دولت اوباما جواز تبدیل ۶میلیارد دلار را برای رژیم ایران صادر کرد





گزارش کمیته تحقیقات سنای آمریکا: دولت اوباما جواز تبدیل ۶میلیارد دلار را برای رژیم ایران صادر کرد



خبرگزاری آسوشیتدپرس۱۶خرداد۹۷:
کمیته فرعی تحقیقات سنای آمریکا امروز چهارشنبه نتیجه تحقیقات خود را منتشر کرد که نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۶ دولت اوباما برای تبدیل ۶میلیارد دلار ارز «جواز محرمانه» برای رژیم ایران صادر کرده است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت باراک اوباما هم‌چنین قصد داشته است پس از اجرایی شدن برجام، جواز دسترسی رژیم ایران به نظام بانکی آمریکا را بدهد.
این در حالی بود که دولت اوباما «بارها به کنگره آمریکا و مردم گفته بود قصد چنین کاری را ندارد».

جزییات صدور جواز تبدیل ارز برای رژیم ایران
در گزارش کمیته تحقیقات سنای آمریکا آمده است: وزارت خزانه‌داری در دولت اوباما در ماه فوریه ۲۰۱۶ جوازی صادر کرده است که به رژیم ایران اجازه می‌داد حدود شش میلیارد دلار پول خود را در عمان تبدیل کرده و از آن بهره‌برداری کند.
در آن زمان رژیم ایران معادل ۵.۷میلیارد دلار، ریال عمان در بانکی در مسقط داشت و برای این‌که بتواند این مبلغ را به یورو تبدیل کند، لازم بود که ابتدا آن را به دلار آمریکا برگرداند.
وزارت خزانه‌داری اوباما جواز خود را برای این امر صادر کرده است.

خودداری بانکهای آمریکایی از تبدیل ارز برای رژیم ایران
آسوشیتدپرس اعلام کرد رژ‌یم ایران در نهایت نتوانسته است از جواز دولت اوباما برای تبدیل ارز خود استفاده کند، چرا که دو بانک آمریکایی که دولت به آنها رجوع کرده حاضر به انجام این کار نشده‌اند.
طبق گزارش آسوشیتدپرس، ایران در نهایت برای تبدیل ارز خود در بانک مسقط به «راه‌های دیگری» متوسل شده است.

نظر سناتورهای آمریکایی
راب پورتمن، رئیس کمیته فرعی سنا، که جمهوریخواه است گفت: «دولت اوباما مردم و کنگره آمریکا را گمراه کرد، به هر دری می‌زدند که با ایران به توافق برسند.»
در گزارش کمیته تحقیقات سنای آمریکا آمده است:‌ اوباما در سال‌های پس از برجام، بارها صدور مجوز برای دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا را انکار کرده است.
آسوشیتدپرس می‌گوید:
هنوز هیچ مقامی از دولت سابق آمریکا و مقامات رژیم ایران به این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند.
خبر «جواز محرمانه» دولت وقت آمریکا برای تبدیل ارز به دست تهران در روزهایی منتشر می‌شود که صحبت از اعمال تحریم‌هایی تازه علیه رژیم ایران است.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، روز ۱۸اردیبهشت‌ماه، رسماًً خروج دولتش از میان امضا کنندگان برجام، توافق اتمی با ایران، را اعلام کرده و از بازگشت تحریم‌ها علیه تهران خبر داد.
کمتر از دو هفته بعد، وزیر خارجه ایالات متحده نیز در اولین سخنرانی خود در این مقام فشار را بر رژیم ایران تشدید کرده و از وضع «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه تهران خبر داد.


ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد