۱۳۹۷ تیر ۶, چهارشنبه

پیامده های برجام -فیگارو: بانک‌های فرانسه برای دانشجویان ایرانی حساب باز نمی‌کنند



پیامده های برجام -فیگارو: بانک‌های فرانسه برای دانشجویان ایرانی حساب باز نمی‌کنند

روزنامه فیگارو از خودداری بیشتر بانک‌های فرانسوی از باز کردن حساب برای دانشجویان ایرانی به دلیل نگرانی از مجازات‌های آمریکا خبر داده‌است.
موسسات بانکی فرانسه که پیش از این شاهد مجازات‌های آمریکا علیه بانک بی‌ان‌پی بودند، حتی پس از امضای توافق هسته‌ای با ایران در سال ۲۰۱۵ نیز از حمایت مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های فرانسوی در ایران خودداری کردند.
این بانک به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا از سوی دستگاه قضایی این کشور به پرداخت جریمه‌ای هشت میلیارد دلاری محکوم شده بود.
آن‌طور که فیگارو نوشته، ۱۸۰۰ دانشجوی ایرانی که در فرانسه مشغول تحصیل هستند، به اندازه‌ای در این زمینه دچار مشکل شده‌اند که وزیر علوم فرانسه خواستار اتخاذ تدابیری در این زمینه از سوی رئیس‌جمهور این کشور شده‌است.
منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران نیز با تأیید این خبر، به روزنامه فیگارو گفته از فردریک ویدال، همتای فرانسوی خود خواسته برای رفع این مشکل اقدام کند.
غلامی که به تازگی همراه شماری از روسای دانشگاه‌های ایران به فرانسه سفر کرده، ابراز امیدواری کرده «دولت فرانسه و به خصوص آقای ماکرون که نگاه مثبتی به روابط با ایران دارد بتوانند در حل این مشکل که یک مسئله انسانی است، به ما کمک کنند.»
یک دیپلمات ایرانی به این روزنامه گفته شماری از دانشجویان ایرانی برای خلاص شدن از این مشکل، «مجبور شده‌اند به آمریکا بروند.»
به گفته وی که به هویت او اشاره‌ای نشده، نکته مورد توجه این است که در آمریکا که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آن است «از مشکلی که دانشجویان ایرانی در فرانسه با آن روبرو هستند خبری نیست.»
دلفین او، نماینده حزب حاکم «جمهوری به پیش» در پارلمان فرانسه نیز گفته دانشگاه‌های آمریکا «این ظرفیت را دارند که برای دانشجویان خود {از جمله دانشجویان ایرانی} در بانک‌ها حساب باز کنند.»
به گفته وی، اما در فرانسه، فدراسیون بانک‌ها این موضوع را به عهده بخش خصوصی گذاشته که «با توجه به هزینه‌ها و منافع آن، ریسک‌پذیری جذب مشتری از میان دانشجویان ایرانی بسیار بالا خواهد بود.»
این گزارش می‌افزاید که برخی دانشجویان ایرانی نیز برای غلبه بر این مشکل، به «ترفندهای خاص خود» که توضیحی دربارهٔ آنها داده نشده، متوسل می‌شوند و شماری دیگر نیز با انصراف از تحصیل در فرانسه، به ایران بازمی‌گردند.
وزیر علوم ایران نسبت به این موضوع ابراز تاسف کرده و مشکلات موجود در زمینه بازکردن حساب بانکی برای دانشجویان ایرانی را موجب «سرخوردگی» آنها دانسته‌است.
نگرانی موسسات خصوصی از مجازت‌های آمریکا به دلیل فعالیت تجاری با ایران، پس از اعلام خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، شدت یافته‌است.
با آنکه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه بارها نسبت به علاقه‌مندی پاریس برای پایبندی به تعهدات خود در توافقنامه برجام خبر داده، اما وزیر دارایی فرانسه گفته بیشتر شرکت‌های فرانسوی، به‌دلیل تحریم‌های آمریکا علی‌رغم میل خود قادر به ادامه فعالیت در ایران نیستند.
برونو لو مِر از آمریکا به دلیل بازی کردن نقش «پلیس اقتصادی جهان» انتقاد کرده و افزوده «بر عهده خود ما اروپایی‌ها است که آزادانه و با قدرت حاکمیتی با هرکه خواستیم تجارت کنیم.»
اظهارات وزیر دارایی فرانسه در حالی بیان می‌شود که حتی با وجود تصمیم اتحادیه اروپا برای اجرایی کردن «مقررات انسداد» جهت مقابله با تحریم‌های آمریکا، روند خروج شرکت‌های اروپایی و غیرآمریکایی از ایران ادامه دارد.
توتال، مِرسک، پژو، جنرال الکتریک، هانی ول، بوئینگ، لوک اویل، ریلاینس، داور کورپوریشن و زیمنس، از جمله شرکت‌هایی هستند که اعلام کرده‌اند همکاری با ایران را محدود یا متوقف می‌کنند.
حتی بانک سرمایه‌گذاری اروپا نیز اعلام کرده که به‌رغم توصیه کمیسیون اروپا برای همکاری با ایران، نمی‌تواند تحریم‌های آمریکا را نادیده بگیرد.

لومِر پنجم تیرماه نیز اعلام کرده بود که هنوز از واشینگتن در مورد درخواستِ مستثنی شدن آلمان، بریتانیا و کشورش از تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران نشانه مثبتی دریافت نکرده‌است.

ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد