۱۳۹۷ خرداد ۳۰, چهارشنبه

آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خارج شد



آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خارج شد



مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده و نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد عصر روز سه‌شنبه به وقت شرق آمریکا تصمیم واشنگتن به خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل را اعلام کردند.
نیکی هیلی در حالی که در محل وزارت خارجه آمریکا در کنار مایک پمپئو ایستاده بود، در سخنانی، عملکرد شورای حقوق بشر را در حد نام آن ندانست و گفت ایالات متحده از عضویت از آن کنار می‌رود.
آمریکا شورای حقوق بشر سازمان ملل را به رویکرد جانبدارانه علیه اسرائیل متهم می‌کند و پیشتر تهدید کرده بود در صورت عدم اعمال اصلاحات مورد نظر واشنگتن، از آن شورای ۴۷ نفره خارج خواهد شد.
خبرگزاری رویترز هفته گذشته در گزارشی از قول منابع آگاه نوشته بود که مذاکرات فعالان حقوق بشر و دیپلمات‌ها با دولت آمریکا برای اعمال اصلاحات مورد نظر واشنگتن در شورا به نتیجه نرسیده است.
نماینده آمریکا در سازمان ملل در سخنان امروز خود بار دیگر از رویکرد «مزمن» ضداسرائیلی اعضای شورای حقوق بشر انتقاد کرد و گفت، ایالات متحده بارها و بارها به این شورا فرصت تغییر داده است.
خانم هیلی تاکید کرد: مدت‌هاست که شورای حقوق بشر سازمان ملل حامی ناقضان حقوق بشر است. ناقضان حقوق بشر همچنان در این شورا حضور دارند و به عضویت آن در می آیند.
وی اضافه کرد: خروج ایالات متحده از این شورا عقب نشینی ما از تعهدمان نسبت به حقوق بشر نیست، بلکه ما این گام را برمیداریم زیرا تعهدمان به ما اجازه نمی دهد بخشی از یک سازمان ریاکار با اهداف منفعت طلبانه باشیم که حقوق بشر را به ریشخند می گیرد.
سفیر آمریکا در سازمان ملل با اشاره به حضور کشورهایی مانند کوبا، ونزوئلا، چین و جمهوری کنگو در شورای حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد: نگاهی به اعضای شورا نشان می‌دهد که آنها ارزشی برای حقوق ابتدایی قائل نیستند.
وی در ادامه به اعتراضات در ایران در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در ماه‌های دسامبر و ژانویه حکومت ایران صدها شهروند را به دلیل بیان عقایدشان کشت و بازداشت کرد، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد واکنشی نشان نداد.
سفیر آمریکا در سازمان ملل اضافه کرد: وقتی شورای به اصطلاح حقوق بشر سازمان ملل متحد به نقض حقوق بشر در ایران و ونزوئلا رسیدگی نمی‌کند و جمهوری کنگو را به عضویت می پذیرد، دیگر این شورا اعتبار نامش را از دست داده است.
خانم هیلی همچنین گفت: تمرکز غیر متعارف بر اسرائیل و خصومت بی پایان نسبت به این کشور ثابت می‌کند که این شورا انگیزه‌های سیاسی جانبدارانه دارد و هدف آن حقوق بشر نیست.
در همین حال، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از تصمیم دولت آمریکا برای خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل تشکر کرده است.
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ۴۷ عضو دارد و حدود یک سال‌ونیم از عضویت سه ساله آمریکا در این نهاد می‌گذرد. تعلیق عضویت و یا خروج کامل آمریکا از این نهاد تازه‌ترین مورد از خروج آن کشور از معاهدات بین‌المللی از جمله توافق اقلیمی پاریس و توافق هسته‌ای با ایران خواهد بود.
دولت آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری جورج دبلیو بوش به مدت سه سال شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را تحریم کرد ولی در سال ۲۰۰۹ و ریاست‌جمهوری باراک اوباما دوباره به این نهاد پیوست.
مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ  مقاومت ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد