۱۳۹۷ تیر ۷, پنجشنبه

سخ روز :معنی قیام تهران و استمرار اعتصاب بازار




سخ روز :معنی قیام تهران و استمرار اعتصاب بازار





قیام تهران و اعتصاب بازار روز چهارشنبه ۶تیرماه چهارمین روز خود را پشت سر گذاشت. قیام با استمرار اعتصاب گسترده و سراسری بازار تهران و ادامه‌ حرکتهای اعتراضی در گوشه و کنار تهران و شماری از شهرهای کشور ادامه پیدا کرد. در این روزها آن‌چنان‌که مسعود رجوی در اطلاعیه شماره ۹ ارتش آزادیبخش گفت تهران تبدیل به بزرگترین شهر شورشی جهان شد.
قیام تیرماه رژیم را هم سراپا تکان داده و بالاترین مقامهای رژیم را ناگزیر از موضع‌گیری کرده است. روز سه‌شنبه سران سه‌قوه نظام در همایش قوه قضاییه در رابطه با قیام سخن گفتند. در مجلس ارتجاع هم روز سه‌شنبه و هم روز چهارشنبه محور اصلی و جدی سخنرانی اغلب سخنرانها، قیام و ابراز وحشت از آن بود.
برای درک این میزان از سرآسیمگی سران رژیم به‌دست آوردن تصویری از قیام طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، ۵ و ۶تیرماه ضروری است.
رژیم طی این ۲روز به بسیج گسترده نیروهای سرکوبگر خود دست زد و با سرکوب وحشیانه و با روش‌های خاص خود کوشید مردم را مرعوب کند. از یک‌سو در رابطه با جوانان و تظاهرکنندگان خشونت زیادی نشان داد. از گاز اشک‌آور به میزان زیاد استفاده کرد؛ از گلوله جنگی استفاده نکرد اما با تفنگهای ساچمه‌یی به تظاهرکنندگان شلیک کرد. فشنگهای ساچمه‌یی معمولاً کشنده نفر نیستند و زخمهای سطحی ایجاد می‌کنند ولی نفر را از کار می‌اندازد؛ به‌خصوص اگر به نقاط حساس بدن مانند چشم اصابت کند، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. رژیم کشاورزان معترض اصفهانی را سال گذشته با همین سلاح مورد حمله قرار داد که بر اثر آن، ۹نفر چشم خود را از دست دادند.

سرکوب قیام تهران - استفاده از تفنگ ساچمه‌یی
سرکوب قیام تهران - استفاده از تفنگ ساچمه‌یی

همچنین بنا‌ به برخی گزارشها، عوامل سرکوبگر رژیم از تفنگهای رنگ‌پران برای علامت‌گذاری و شناسایی قیام‌کنندگان نیز استفاده کرده‌اند.
رژیم همچنین از اقدامات بازدارنده مانند بستن متروها برای جلوگیری از تحرک جوانان و تجمع در نقاط مختلف استفاده کرد و از جمله خط ۲ مترو ملت تهران را تعطیل کرد.
از سوی دیگر برای شکستن اعتصاب بازاریان و مغازه‌داران و مرعوب کردن آنها، مزدوران سرکوبگر به‌خصوص در روز چهارشنبه به مغازه‌ها حمله می‌کردند، لوازم و اجناس و اموال مغازه‌داران را تخریب می‌کردند و خود آنها را وحشیانه مورد ضرب‌وجرح قرار می‌دادند. گزارشها حاکی از دستگیری دهها نفر(که تا ۶۰نفر هم گفته شده است) می‌باشد. قاعدتاً باید شمار دستگیریها بیشتر باشد. روز چهارشنبه ۶تیر جمعی از خانواده‌های بازداشت‌‌شدگاناعتراض و قیام مردم تهران در مقابل زندان اوین تجمع کردند و خواستار آزادی دستگیرشدگان شدند.
ولی به‌رغم این اقدامات سرکوبگرانه و ارعاب‌آمیز طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه اکثر قریب به‌اتفاق بازاریان به اعتصاب خود ادامه دادند و به‌رغم تهدیدهای رژیم مغازه‌های خود را باز نکردند.
روز سه‌شنبه تظاهرکنندگان که اغلب آنها را جوانان تشکیل می‌دادند، با شجاعتی چشمگیر در نقاط مختلف تهران از جمله خیابان ملت، خیابان لاله‌زار، خیابان اکباتان و خیابان فردوسی به جنگ‌وگریز و رویارویی‌های بزن در رو با مأموران یگان ویژه پرداختند و این درگیری‌ها چند ساعت ادامه یافت. جوانان قیام‌کننده با منابع زباله و آتش زدن آنها راهبندان ایجاد کرده و در خیابان لاله‌زار سنگربندی کرده و ضمن سردادن شعارهای مرگ بر خامنه‌ای و با فریادهای بیا! بیا! نیروهای سرکوبگر را به مصاف می‌طلبیدند. جوانان قیام‌کننده همچنین شعار می‌دادند: «وای به روزی که مسلح شویم»!
ناگفته نماند که تظاهراتها و اعتصاب علاوه بر تهران همزمان در کرمانشاه، شیراز، کرج، تبریز، اصفهان و اراک هم جریان داشت.

نتیجه‌گیری از وقایع ۳روز ۴، ۵ و ۶تیر:

آنچه گفته شد، رویدادهای کم‌اهمیتی نیستند و معنای سیاسی-استراتژیک خاص خود را دارند؛ نخست آن‌که قیام، قیامی که از دی ۹۶ جرقه آن زده شد؛ خاموش نشده و قیام تیر ۹۷ ادامه و تکامل آن است. تشدید سرکوب باعث خاموش شدن آن نشده بلکه موجب عمق‌یافتن و رادیکالیزه شدن بیشتر قیام شده است. به‌خصوصدرگیری‌ها و جنگ‌وگریز جوانان جسور، نشان‌دهنده ظرفیت و پتانسیل بالای جامعه ایران و اثبات‌گر حقانیت استراتژیکانونهای شورشی و هزار اشرف است و همان بستری است که در آن کانونهای شورشی نشو و نما می‌کنند. بیشترین هراس و وحشت سردمداران رژیم هم از همین نیروی جان‌برکفی است که چیزی برای از دست دادن ندارد. همان «ارتش بیکاران جوان» که بی‌ هیچ توهمی نسبت به رژیم و آنچه که مهره‌ها و رسانه‌های رژیم از آن به‌عنوان ناامیدی نسبت به نظام یاد می‌کنند، تنها به براندازی و سرنگون کردن این رژیم چشم دوخته است.
رژیم در برابر قیام جز سرکوب چیزی در چنته ندارد. البته در کنار سرکوب تلاش‌ می‌کند که از شیوه‌های خاص خود نظیر حمله به مغازه‌ها و تخریب آنها و متهم کردن جوانان قیام‌کننده به این اقدام، به خیال خود با دوجایه‌خوری آخوندی هم اعتصاب‌کنندگان را مرعوب کند و هم چهره و تصویر قیام‌کنندگان را مخدوش سازد.

تظاهرات «رضا‌شاه روحت شاد‍!»

یکی دیگر از ترفندهای رژیم برای مخدوش‌کردن قیام و ماهیت آن، راه‌انداختن جمعی از مزدوران و عوامل اطلاعاتی خود با شعار «رضا‌شاه روحت شاد» و انتشار تصویر آن در فضای مجازی است. اما این ترفند نیز در دعواهای باندی توسط روزنامه جمهوری(۵تیرماه) لو رفت، این روزنامه نوشت:‌ «این جماعت آن‌قدر بی‌پروا شده‌اند که عده‌یی را با شعارهای بی‌سابقه رضا‌شاه روحت شاد و مرگ بر مفت‌خور، روانه مجلس می‌کنند و آنها نیز با مشایعت پلیس آزادانه مانور می‌دهند. این جماعت دقیقاً همان دسته و گروهی هستند که در نماز‌جمعه تهران و راهپیمایی‌ها حضور دارند و پایان تکبیرشان مرگ بر غارتگر بیت‌المال است».
آری، این قبل ترفندهای دجالگرانه رنگ باخته است؛ به‌خصوص که در عصر ارتباطات و به‌یمن موبایل و شبکه‌های اجتماعی که تصاویر حملات وحشیانه نیروی انتظامی به فاصله بسیار کوتاهی در معرض دید تمام مردم ایران قرار گرفت، این قبیل اقدامات رژیم، تنها خشم و کینه عموم مردم از رژیم را عمیق‌تر می‌کند و قیام مردم علیه حاکمان فاسد و غارتگر را هر چه پرتوان‌تر و آتشین‌تر می‌سازد.

چرا رژیم به این قبیل ترفندهای لو رفته متوسل می‌شود؟

این که چرا رژیم به‌رغم رسوا شدن این قبیل ترفندها، باز هم آنها را بکار می‌گیرد، یک پاسخ ساده دارد: برای آن که هیچ جوابی برای مطالبات مردم ندارد. مطالباتی که خود خامنه‌ای هم ناگزیر بارها اعتراف کرده که حق است. یکی از نمایندگان رژیم به نام «احد آزادیخواه»‌ در جلسه علنی مجلس ارتجاع در روز چهارشنبه ۶تیر گفت:‌ «وقتی هیأت‌رئیسه اعلام می‌کند هفته حضور در حوزه انتخابیه، به‌خدا تنمان می‌لرزد، برای این‌که پاسخ به ایرادات مردم نداریم؛ برای شبهات مردم جواب نداریم».
این سخن در واقع بیان حال رژیم آخوندی در برابر مردم ایران است.

ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد