۱۳۹۷ خرداد ۱۶, چهارشنبه

بر ملا شدن تلاش دولت اوباما برای دور زدن تحریم‌های ایران




بر ملا شدن تلاش دولت اوباما برای دور زدن تحریم‌های ایران








دولت باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، تلاش کرد از راه صدور «مجوزی محرمانه» بر خلاف تحریم‌های وضع شده علیه تهران پس از سال ۲۰۱۵ امکان دسترسی ایران را به نظام مالی ایالات متحده فراهم کند.
پس از امضای توافق هسته‌ای (برجام) آمریکا تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرد که شامل دسترسی ایران به نظام مالی ایالات متحده می‌شود.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بر پایه تحقیقی که یک کمیته فرعی در مجلس سنای آمریکا انجام داده و نتایج آن چهارشنبه ۶ ژوئن صادر شد، وزارت خزانه‌داری آمریکا، فوریه ۲۰۱۶، «مجوزی محرمانه» صادر کرد که به ایران، اجازه تبدیل ۵٫۷ میلیارد دلار از اموالش را می‌دهد. برپایه این مجوز، ایران می‌توانست این مقدار پول را که در یکی از بانک‌های عمان به ودیعه گذاشته بود، از ریال عمانی به دلار آمریکا و پس از آن به یورو تبدیل کند.
البته این تلاش موفقیت آمیز نبود و مجوز صادره از سوی دولت اوباما، قانونی نبود، با این وجود این گزارش نشان از تلاش‌های دولت اوباما برای دادن امتیاز هرچه بیشتر به ایران پس از توافق هسته‌ای (برجام) دارد.
بر پایه تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده علیه ایران حتی پس از توافق هسته‌ای (برجام)، تهران قادر نیست به بخشی از اموال خود در خارج از کشور دست یابد.
بنا بر این گزارش، در حالی که چند مقام در دولت اوباما حاضر نشده‌اند در این باره اظهار نظر کنند، راب پورتمن، رئیس کمیته فرعی سنا، که جمهوری‌خواه است در این باره چنین گفت: «دولت اوباما مردم و کنگره آمریکا را گمراه کرد، به هر دری می‌زدند که با ایران به توافق برسند».
توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، میان ایران و گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، به علاوه آلمان، منعقد شد. برپایه این توفق که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، در قبال محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این برنامه، لغو یا تعلیق شد.


ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد