۱۳۹۷ خرداد ۱۶, چهارشنبه

لودریان وزیر خارجه فرانسه : اقدام ایران برای افزایش غنی‌سازی به خط قرمز نزدیک است





لودریان وزیر خارجه فرانسه : اقدام ایران برای افزایش غنی‌سازی به خط قرمز نزدیک است


وزیر خارجه فرانسه می‌گوید اقدام ایران برای توسعه ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم نزدیک به «خط قرمز» است اما هنوز در چارچوب برجام قرار دارد.
خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۱۴ خرداد در واکنش به خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، دستور داد «در چارچوب برجام» سازمان انرژی اتمی «سریعا آمادگی‌های لازم را برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو» را فراهم کند.
در پی این اقدام ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، روز چهارشنبه ۱۶ خرداد به رادیو «اروپا یک» گفت: «این راه خوبی نیست. این اقدام نشان‌دهنده نوعی تحریک است.»
وزیر خارجه فرانسه افزود: «بازی با خط قرمز همواره خطرناک است، اما تصمیم اتخاذ شده …. کاملاً در چارچوب توافق (اتمی) وین است.»
پس از خروج دولت دونالد ترامپ از برجام و تصمیم این کشور برای بازگرداندن تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، اتحادیه اروپا در تلاش است که جلوی فروپاشی این توافق بین‌المللی را بگیرد.
با این حال به علت در هم تنیدگی نظام بانکی آمریکا با دیگر کشورها و از جمله کشورهای اروپایی، ادامه فعالیت شرکت‌ها با ایران دشوار خواهد شد. از سوی دیگر شرکت‌هایی که با آمریکا کار تجاری‌ می‌کنند، نمی‌خواهند بازار این کشور را از دست بدهند.
از بیم تحریم‌های آمریکا تاکنون شماری از شرکت‌های بزرگ اروپایی اعلام کرده‌اند که فعالیت خود را در ایران متوقف می‌کنند.
رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۴ خرداد بار دیگر بر «بی‌اعتمادی» خود به کشورهای اروپایی اصرار کرد و گفت ;i ایران همزمان «حبس هسته‌ای» و تحریم‌ها را نمی‌پذیرد.
اروپایی‌ها نیز هشدار داده‌اند که اگر ایران از برجام کنار بکشد، همه تحریم‌های هسته‌ای مصوب شورای امنیت دوباره اجرایی می‌شود.
ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در بخشی‌ دیگر از مصاحبه با رادیو اروپا یک گفت: «اگر ایرانی‌ها به سطح بالاتری (از غنی‌سازی) بروند، بله، این توافق نقض می‌شود اما باید بدانند که اگر چنین کنند خود را در معرض تحریم‌‌های تازه قرار خواهند داد و اروپایی‌ها منفعل نخواهند ماند.»
اظهارات وزیر خارجه فرانسه در حالی بیان می‌شود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، که برای به شکست کشاندن برجام در اروپا به سر می‌برد روز سه‌شنبه از فرانسه خواست بر مسئله «سلطه‌جویی منطقه‌ای» ایران تمرکز کند.
نخست‌وزیر اسرائیل گفت دیگر لازم نیست که پاریس را به خروج از برجام ترغیب کند چراکه به گفته او فشار اقتصادی بر ایران باعث فروپاشی این توافق می‌شود.

ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد