۱۳۹۷ تیر ۷, پنجشنبه

داعش یک پروژه ایرانی است نه آمریکایی




داعش یک پروژه ایرانی است نه آمریکایی



محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان در پنجاه و سومین نشست امنیتی مونیخ آلمان رسماً تایید کرد که افغانستان در حال حاضر با ۲۰ گروه “تروریستی” جنگ می کند.
یکی از این گروه های یاد شده گروه داعش است که در ماه ژانویه ۲۰۱۵ شاخه جدیدش را بنام “شعبه خراسان” در افغانستان رسماً تأسیس کرد و به فعالیت اش آغاز نمود.
گروه داعش با انجام خونین ترین و مرگبارترین حملات انتحاری بالای مساجد، عبادتگاها، تظاهرات و ساحاتی به شدت محافظت شده شهر کابل قدرت اش را نشان داد و بیشتر در محراق توجه دولت افغانستان و نیروهای خارجی مستقر در این کشور قرار گرفت.
اما سوالات زیادی در مورد ظهور گروه داعش در افغانستان وجود دارد که این گروه چگونه و به کمک مالی و تسلیحاتی کدام کشور در افغانستان جنگ می کند؟ حامی اصلی این گروه کدام کشور است؟
داعش یک پروژه ایرانی است نه آمریکایی
براساس گزارش طلوع نیوز، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان اخیراً در یک نشست خبری در شهر کابل مدعی شد، جنگجویان گروه داعش از کشورهای سوریه و عراق از طریق راه ایران وارد افغانستان می شوند.
گلبدین حکمتیار ادعا کرد: «اگر من بگویم که اکنون داعش از راه سوریه و عراق به ایران صادر می شوند، مبالغه نکرده‌ام».
از سوی دیگر، گلبدین حکمتیار رهبری حزب اسلامی افغانستان بتاریخ ۱۰ فوریه ۲۰۱۸ در یک گفتگوی ویژه با تلویزیون آریانانیوز مدعی شد، داعش یک پروژه ایرانی است و توسط دولت ایران این گروه در افغانستان بوجود آمده است.
حکمتیار ادعا کرد، داعش یک پروژه ایرانی است نه آمریکایی. دولت ایران می خواهد بازی که در کشورهای سوریه وعراق انجام دادند در افغانستان هم توسط گروه داعش تکرار کند.
رهبر حزب اسلامی افغانستان در این گفتگوی تلویزیونی مدعی شد:«می خواهم واضع بگویم که داعش یک پروژه ایرانی است و این قطعاً دروغ است که داعش توسط آمریکا ایجاد شده است. داعش در افغانستان از آسمان نیامده از کشورهای سوریه و عراق وارد این کشور شده است».
اما مقام‌های ایرانی همواره از فعالیت جنگجویان داعش در افغانستان شدیداً ابراز نگرانی کرده و آمریکا را به ایجاد گروه داعش در افغانستان متهم کرده‌اند.
براساس گزارش خبرگزاری «ایرنا»، امیر حاتمی وزیر دفاع ایران در تاریخ چهارم فوریه ۲۰۱۸ در تماس تلفنی با طارق شاه بهرامی وزیر دفاع افغانستان مدعی شد، آمریکا تلاش دارد که نیروهای داعش را از کشورهای عراق و سوریه به افغانستان انتقال دهد و این گروه توسط آمریکایی‌ها بوجود آمده است.
گروه داعش زنان و کودکان افغان را آموزش نظامی می دهد
به گزارش خبرگزاری پژواک، امان الله سرپرست فرماندهی پولیس ولسوالی درزاب ولایت جوزجان در شمال افغانستان اخیراً تایید کرد، افراد خارجی وابسته به گروه داعش در ولسوالی درزاب این ولایت شماری از زنان و کودکان افغان را آموزش نظامی و دینی می‌دهند.
او افزود، تعداد افراد خارجی که در ترکيب گروه داعش برای زنان و کودکان افغان آموزش نظامی و دینی مى دهند، حداقل به ۲۰ نفر مى ‌رسند .
امان الله علاوه کرد، قرار اطلاعات واصله، هرگروه شامل ۶۰ تن از زنان است که در ساحه “قرای مُغل و سردره” ولسوالی درزاب این ولایت مصروف فراگيری دروس نظامی و دینی می باشند.
در همین حال، عبدالحفيظ خاشی آمر امنيت فرماندهی پولیس ولایت جوزجان گفت، افراد وابسته به گروه داعش در ولسوالی‌های قوش تپه و درزاب این ولایت فعاليت دارند و برخی اساتيد خارجی نيز آنها را همراهی مى‌کنند.
قابل ذکر است که مرکز گروه داعش در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان قرار دارد و از سه سال به این طرف پایگاه های امن گروه داعش در محور حملات هوایی و زمینی نیروهای امنیتی افغان و خارجی قرار گرفته است.
برای اولین بار نیروهای آمریکایی در ماه آوریل سال ۲۰۱۷ بزرگترین بمب غیر اتمی موسوم به “مادر بمب ها” را علیه گروه داعش در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان استفاده کرد.
وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) تایید کرد، این بمب غارها و تونل‌هایی گروه داعش را در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار در شرق افغانستان آماج قرار داد که جنگجویان داعش در آنجا پنهان شده بودند.
ایران از تمام توانایی استخباراتی اش برای افغانستان استفاده می کند
شماری از فعالان سیاسی و امنیتی افغانستان می گویند، حکومت افغانستان باید با مقام های ایرانی جدی صحبت کنند که از خاک افغانستان علیه هیچ کشور خارجی استفاده نمی شود تا ایران با گروه داعش ارتباط نزدیک برقرار نکند.
براساس گزارش منابع خبری افغانستان، جاوید کوهستانی کارشناس سیاسی و امنیتی افغان می‌گوید، هم اکنون ایران برای دفاع از منافع خودش، از تمامی حرکات سیاسی، نظامی و استخباراتی در ولایت‌های سرحدی افغانستان کار می‌گیرد.
براساس گزارش روزنامه هشت صبح، رحمت الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان تایید کرده است، دولت ایران گروه طالبان را در افغانستان بخصوص در ولایت های غربی این کشور کمک مالی و تسلیحاتی می کند.
مقام های ولایات غربی افغانستان هم تایید کرده اند، دولت ایران گروه طالبان را در این ولایت ها حمایت مالی و نظامی می کند.
اما مقام های ایران هرگونه همکاری مالی و نظامی با طالبان را رد کرده و گفته اند، با گروه طالبان تماس دارند اما رابطه ندارند. دولت ایران گفته است، تماس آنها بخاطر بهبود امنیت و تقویت روند صلح افغانستان صورت گرفته است.
ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد