۱۳۹۷ خرداد ۲۲, سه‌شنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی –سه‌شنبه ۲۲خرداد ۹۷




  مروری بر رسانه‌های حکومتی –سه‌شنبه ۲۲خرداد ۹۷

در روزنامه‌های حکومتی روز سه‌شنبه ۲۲خرداد تناقض‌گویی در مورد مذاکرات برجامی با اروپا، وضعیت خراب اقتصاد و گرانی سکه، نگرانی از مذاکرات آمریکا و کره شمالی، و به سخره گرفتن طرح تعیین محل تجمع برای اعتراضات مردمی موضوع مشترک روزنامه‌های هر دو باند حاکم است. ادعاهای سرکرده نیروی تروریستی قدس در مورد لبنان هم در برخی روزنامه‌ها مشترک شده است. روزنامه‌های حکومتی بدون اشاره به نتیجه دیدار ترامپ و رئیس‌جمهور کره شمالی در یک کر جمعی ابراز نگرانی خود را به‌صورت دلسوزی برای کره بروز داده‌اند:
اطلاعات: قاسمی: به مذاکرات سران کره شمالی و آمریکا خوشبین نیستیم- رهبر کره شبه جزیره کره با هوشیاری کامل در مذاکرات با دونالد ترامپ ورود کند
جوان: هشدار تهران به پیونگ یانگ: سرنوشت برجام برایتان تکرار نشود
قدس: قاسمی: کره شمالی مراقب بدعهدی آمریکا باشد
جهان صنعت: طرفه آن است که ترامپ در شرایطی خواهان این امتیاز است که سابقه درخشانی در قبال تعهدات بین‌المللی ندارد. خروج آمریکا از توافقات آب و هوایی پاریس، خروج از برجام و اخیراً هم اختلاف با برخی از نزدیک‌ترین متحدان خود در اعضای جی۷نمونه‌هایی از سوابق نادرخشان آمریکای عصر ترامپ است که می‌تواند در دادن امتیاز از سوی کیم جونگ اون مانع ایجاد کند.
اعتماد: در حالی که منتقدان ترامپ می‌گویند رفتار ترامپ در برابر برجام، امکان رسیدن به یک توافق سازنده با کره شمالی را از بین می‌برد، حامیان و مشاوران ترامپ ادعا می‌کنند که ترامپ با نقض برجام نشان داده است که برای رسیدن به یک توافق بهتر با کره شمالی کاملاًً جدی است...
مقام‌های پیشین آمریکایی که با پولیتیکو صحبت کرده‌اند معتقدند که اگر ترامپ بتواند به یک توافق دایمی با کره شمالی برسد که تمامی نگرانی‌های آمریکا در آن برطرف شود، عملاً یک معجزه در دنیای دیپلوماتیک رخ داده است. هر چند به اعتقاد آنها، در دنیای واقعی و بدون در نظر گرفتن معجزات، ترامپ حتی اگر بتواند به توافقی با کره شمالی دست پیدا کند که خط به خط مشابه توافق با ایران باشد، عملاً یک دستاورد بسیار عمده برای او محسوب خواهد شد. سوزان دی‌ماجو معتقد است: «اگر چیزی شبیه به برجام از گفتگوهای دولت ترامپ با کیم جونگ اون حاصل شود، می‌توان گفت که دولت بسیار خوش‌شانس بوده است. در واقع توافق با ایران می‌توانست یک الگویی باشد که در مورد کره شمالی آن را شبیه‌سازی کنیم.» ترامپ و تیمش ادعا کرده‌اند که می‌خواهند یک گام فراتر از برجام بروند و برخلاف توافق با ایران که بنا‌ به ادعای وزیر خارجه آمریکا «یک تکه کاغذ بی‌ارزش» بود، می‌خواهند توافق با کره شمالی را به کنگره آمریکا ببرند تا با تأیید سنا و مجلس نمایندگان، آن را به یک پیمان دوجانبه تبدیل کنند.
جمهوری اسلامی: سرمقاله: سایه بدعهدی آمریکا بر مذاکرات سنگاپور
گفته می‌شود اگر حادثه غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، این دیدار و مذاکرات فیمابین می‌تواند گره گشای بحران کره به حساب آید، اما با در نظر گرفتن رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی ترامپ، سیر حوادث ممکن است به پیچیده‌تر شدن اوضاع منجر شود.
ترامپ در ماه‌های اخیر بحران کره را به بن‌بست کشاند و حتی با تهدید به جنگ اتمی طرف مقابل را هم به تهدید و مقابله به مثل وادار ساخت.
سرگیی لاوروف وزیر خارجه روسیه در سفر به پیونگ یانگ از رهبران کره شمالی خواست اجرای تعهدات طرفین مشروط به اقدام متقابل طرف دیگر و قطعاً «مرحله به مرحله» باشد که فرصتی برای تکرار رفتار آمریکا در برجام را به وجود نیاورد. طرح همین موضوع نشان می‌دهد شرکای آمریکا در مذاکرات گذشته هم از رفتار ترامپ برآشفته شده‌اند و به کره شمالی توصیه می‌کنند به آمریکا اعتماد نکند.

FATF و مسکوت ماندنش در مجلس ارتجاع موضوع روزنامه‌های هر دو باند حاکم است، هر یک به دیگری حمله کرده است:
آفتاب یزد: در حالی که تصویب لایحه FATF که می‌توانست روابط بانکی ایران با جهان را ارتقا دهد در مجلس تعلیق شد، برخی وکلا در پارلمان اعلام کرده‌اند دهها پیامک تهدیدآمیز درباره این لایحه دریافت کرده‌اند. ۱۷۰پیامک تهدیدآمیز به یک نماینده مجلس
آرمان: بنیادی عضو مجلس: بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و شورایعالی امنیت ملی چندی پیش در یک جلسه غیرعلنی به نمایندگان گزارش دادند که و به درستی تأکید شد که تصویب این لوایح مورد تأیید شورای‌عالی امنیت ملی هم قرار دارد اما در عین‌حال تأکید شد لایحه مقابله با تأمین مالی تروریسم ارتباطی به FATFندارد که این مسأله درست نبود؛ بنابراین نیاز است جلسه غیرعلنی دیگری برگزار شود تا موضوع بیش از این واکاوی شود.
رسالت: فریدون عباسی: جز تعلیق، تعطیل و تخریب توانمندی کشور راه دیگری بلد نیستند
قانون: رئیس قوه قضاییه: ایران در موضوع برجام عقلانیت نشان داده است

در مورد تضمین برجام توسط اتحادیه اروپا تیترهای ضد و نقیضی در روزنامه‌ها دیده می‌شود:
آرمان: گام اروپا در برابر تحریم‌ها، به روز رسانی بانک سرمایه‌گذاری اروپا
ابرار: گامهای جدید اتحادیه اروپا برای ادامه فعالیت در ایران
جمهوری اسلامی: گامهای جدید اروپا برای محافظت از شرکتهایش در برابر تحریمهای آمریکا علیه ایران
عصر ایرانیان: اعتراف وزارت‌خارجه به عدم پایبندی قاره سبز به برجام؛ اروپایی‌ها هیچ ضمانتی نداده‌اند
کیهان: آیا اروپا می‌تواند ریسمان کاخ سفید را از گردن خود باز کند

روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع و دلواپسانش ضمن ابراز تردید در مورد مذاکرات برجامی با اتحادیه اروپا به باند حسن روحانی حمله کرده‌اند:
وطن امروز: به نظر می‌رسد‌ علاوه بر کارشناسان و تحلیلگران، د‌ولت نیز امید‌ی به سرنوشت مذاکره با اروپا و اخذ تضمین‌‌های لازم برای بی‌اثر کرد‌ن تحریم‌ها ند‌ارد‌. این را می‌شود‌ از اظهارات اسحاق جهانگیری د‌ریافت. معاون اول رئیس‌جمهور د‌یروز هر چند‌ اشاره‌یی به ناامید‌ی از توان اروپا برای ایستاد‌گی د‌ر برابر تحریم‌‌های آمریکا نکرد‌ اما از «مسائل قابل پیش‌بینی» و «شرایط جد‌ید‌» گفت که د‌ر آن کشور با «فشارها» و «تحریم‌‌های جد‌ید‌» مواجه خواهد‌ شد‌. او هم‌چنین از محد‌ود‌یت‌‌های بود‌جه‌ای د‌ولت برای اد‌اره کشور گفت تا رسماًً مشخص شود‌ برای د‌ولت حسن روحانی نتیجه مذاکرات ایران با تروئیکای اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) «تقریبا هیچ» بود‌ه است. جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته د‌ر جلسه ستاد‌ فرماند‌هی اقتصاد‌ مقاومتی با بیان این‌که کشور د‌ر شرایط جد‌ید‌ی قرار گرفته و بروز مسائلی قابل پیش‌بینی است،‌ گفت: کشور با فشارها و تحریم‌‌های جد‌ید‌ی مواجه خواهد‌ شد‌ و موانعی نیز پیش روی صاد‌رات و وارد‌ات کشور بروز می‌کند‌. اظهارات اخیر جهانگیری و مواضع اخیر د‌ولت نشان می‌د‌هد‌ حسن روحانی و تیم مذاکره‌کنند‌ه هسته‌یی او، د‌یگر امید‌ی به برجام اروپایی ند‌ارند‌. د‌لیل اصلی هم ناتوانی اروپا د‌ر تضمین منافع ایران از برجام است. هر چند‌ آنان هنوز حاضر نیستند‌ رسماًً این موضوع را اعلام کنند‌ اما سید‌حسین نقوی‌، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید‌ بر اساس گزارشاتی که از د‌ستگاه د‌یپلماسی گرفته شد‌ه، اروپا تا کنون حاضر به ارائه تضمین به ایران نشد‌ه است.. کمیسیون اروپا د‌ر بیانیه مطبوعاتی خود‌ که ‌به‌تازگی منتشر شد‌ه اعلام کرد‌ه مقررات مسد‌ود‌‌کنند‌ه و وام خارجی بانک سرمایه‌‌گذاری اروپا را به‌روزرسانی کرد‌ه است.
کمیسیون اروپا د‌ر اد‌امه بیانیه خود‌ تصریح کرد‌ه است: این اقد‌امات به‌معنی این نیست که بانک سرمایه‌‌گذاری اروپا ملزم به حمایت از پروژه‌ها د‌ر ایران است و کماکان هیأت‌مد‌یره بانک است که باید‌ د‌رباره انجام فعالیت‌های مالی مطابق با قوانین و رویه‌های مربوط تصمیم‌‌گیری کند‌.

وطن امروز: عشوه جد‌‌ید‌‌ آمانو!
هم‌اکنون آمانو به بازی وقیحانه خود‌‌‌ د‌‌‌ر زمین آمریکا اد‌‌‌امه می‌د‌‌‌هد‌‌‌. طرح موذیانه موضوع «د‌‌‌سترسی به اماکن نظامی ایران» آن هم د‌‌‌ر شرایطی که کلیت توافق هسته‌یی تحت‌الشعاع خروج ایالات متحد‌‌‌ه از آن قرار گرفته، نشان‌د‌‌‌هند‌‌‌ه مأموریت هد‌‌‌فمند‌‌‌ مد‌‌‌یرکل آژانس است.
طی هفته‌های اخیر، مذاکرات مخفیانه و فشرد‌‌ه‌ای میان مقامات آمریکایی و اروپایی بر سر «انعقاد‌‌ توافق جد‌‌ید‌‌» با ایران انجام شد‌‌ه است. تعلل کشورهای اروپایی د‌‌ر پاسخ‌د‌‌هی به خواسته ایران مبنی بر تضمین برجام، معلول همین مذاکرات است. آمانو به‌عنوان فرد‌‌ی که مد‌‌یریت خود‌‌ د‌‌ر آژانس را مرهون حمایت‌های آمریکا و کشورهای غربی است نیز به‌طور طبیعی سعی د‌‌ارد‌‌ با طرح موضوع د‌‌سترسی به همه اماکن کشورمان، ایران را برای پذیرش توافقی جد‌‌ید‌‌ [و ننگین] تحت فشار قرار د‌‌هد‌‌.

یک روزنامه همسو با باند روحانی به باند رقیب نسبت به پیامدهای اجتماعی مخالفت با برجام هشدار داده است:

شرق: پایکوبان شکست برجام
داوود هرمیداس‌باوند
هم‌زمان با تحولات ماه‌های اخیر در فضای بین‌الملل و در بحبوحه تهدیدات ترامپ علیه ایران و برجام، شعارها و مواضع برخی افراد که بعضاً در قوه مقننه یا سایر دستگاهها مسئولیت دارند، هزینه‌هایی را برای ملت ایران ایجاد کرده است.
دنیا به‌خوبی می‌داند این تل‌آویو است که حاضر به پذیرش کشور مستقل فلسطین نیست و به‌دنبال ایجاد فضای تنش‌آلود در منطقه است، اما به‌دلیل لابی فعال این رژیم و البته رفتارهای نادرست برخی از افراد و گروهها در داخل کشور، این ایران است که در تنگنا قرار می‌گیرد. به‌نظر می‌رسد انسجام درونی برای گذر از فشارها و ایجاد هم‌صدایی استراتژیک میان قوا و جریانهای سیاسی بر سر مفاهیم مرتبط با منافع ملی می‌تواند در این مقطع، اثرگذار باشد.
فراموش نکنیم این بار شکست دیپلوماتیک ایران صرفا، تبعات اقتصادی نخواهد داشت و می‌تواند نارضایتی‌هایی را در میان مردم ایجاد کند. باید از سرمایه اجتماعی تا حد ممکن حفاظت کرد.

در روزنامه‌های باند روحانی با انعکاس نظرات یک عضو مجلس ارتجاع، که موضوع رفراندوم برایFATF را به میان کشیده اوجگیری مخاصمات در میان باندهای حاکم دیده می‌شود:
آرمان: بنیادی: طومارنویسی در شأن مکان مقدسی مانند مجلس نیست/ با مسکوت گذاشتن CFT به کشورهای خارجی بهانه‌ دادیم... این اقدامات موج‌سواری و نوعی اقدامات پوپولیستی و سوءاستفاده از احساسات مردم است و ما در هیچ‌جای دنیا چنین مسائلی را نمی‌بینیم. ازطرفی همان‌طور که رئیس‌جمهوری نیز چندی پیش تأکید کردند، ممکن است درباره برخی مسائل به نتیجه نرسیم و در این صورت می‌توانیم به رأی مردم رجوع کنیم و از این ظرفیتی که در قانون اساسی در نظر گرفته شده برای حل مشکلات استفاده کنیم. وقتی واقعاً‌ افرادی اجازه نمی‌دهند تصمیم‌گیری در مسیر خود انجام شود، می‌توانیم از ظرفیتهایی هم‌چون رجوع به رأی مردم که در قانون اساسی وجود دارد، استفاده کنیم اما بحث اصلی، عدم تبیین و شفاف‌سازی مسائل پشت پرده برای نمایندگان است و طبیعتاًًً وقتی چنین اتفاقی نمی‌افتد ممکن است شاهد چنین بازخوردهایی نیز باشیم.
به هر حال وقتی مسائلی در حضور شورای‌عالی امنیت ملی و با حضور نماینده رهبری و دیگر نهادها مورد بحث قرار می‌گیرد، این اقدامات چندان محلی از اعراب ندارد.

روزنامه‌های هر دو باند حاکم در مورد تعیین محل تجمع برای تظاهرات مردمی به اما و اگر و زیر سؤال بردن آن پرداخته اند:
کیهان: وظیفه دولت حل مشکلات مردم است نه تعیین محل تجمع!
خراسان: اما و اگرها درباره مصوبه تعیین محل تجمعات اعتراضی
سیاست روز: نمایش جدید دولت به جای توجه به خواسته‌‌های مردم؛
وعده‌ها پَر، تجمع کنید!
دولت چه سناریویی را برای تعیین این محل‌ها در سر می‌پروراند؟!
سناریو اول این است که او می‌خواهد اقدام نمایشی دیگری مانند آنچه در بند فوق ذکر شد را بیان کند و تنها اسمی را راه بیندازد برای حمایت از مطالبات مردم که اگر واقعاً چنین بود باید وعده‌های خود را عملی می‌کرد که کار به تجمع نرسد.
اما سناریوی دوم ساختن محلی برای حضور طرفداران خود و مقابله با منتقدان است. آن هم در یک سال مانده به انتخابات مجلس برای فشار به نمایندگان جهت تصویب طرح‌هایی مانند اف.ای.تی.اف

یک روزنامه باند علی خامنه‌ای در پاسخ به باند مغلوب حول وحدت نیروهای رژیم، وحدت را منحصر به اطاعت بی‌چون از ولی‌فقیه دانسته است:
رسالت: به منشور برادری امام خمینی (ره) برگردیم!
آقای انصاری به حق می‌گوید باید به منشور برادری برگردیم. باید پرسید مجمع روحانیان مبارز پس از امام در عمل به منشور برادری چه کردند؟! آنها در عمل به توصیه امام در منشور برادری چگونه مردم را در برابر حیله‌های آمریکا هوشیار نگه‌داشتند؟ آنها چگونه حافظ خشم انقلابی خود و مردم علیه آمریکای جهانخوار بودند؟ آنها در فتنه ۱۸تیر ۷۸و فتنه ۸ماهه سال ۸۸کجا بودند؟!
آنها در فتنه آمریکاییها در براندازی نظام در سال ۸۸چه می‌کردند؟! وقتی اشرار، منافقین و سلطنت طلبان فریاد می‌زدند "انتخابات بهانه است اصل نظام نشانه است" و یا وقتی وقیحانه و شریرانه شعار می‌دادند "مرگ بر اصل ولایت فقیه!" کدامین بیانیه و فراخوان را برای مقابله با اشرار برانداز صادر کردند و با کدام بیانیه خود را در کنار کسانی قرار دادند که امام راحل به آنها توصیه برادری کرده بود.
به راستی در این راستا مجمع روحانیان مبارز چند بیانیه و اطلاعیه در محکومیت تجاوزات و شرارتهای آمریکا صادر کرد؟!
امروز روز شماتت و سرزنش نیست. برگردیم به همین سخنان آقای انصاری عضو محترم مجمع روحانیان! می‌گویید برگردیم به منشور برادری! بسم الله برگردیم! آیا با اصرار بر امر فتنه و انشقاق و ماندن روی موضع اپوزیسیون توسط دبیرکل سابق مجمع این کار ممکن است؟! آیا با اصرار بر دروغ تقلب توسط نامزد مورد تأیید مجمع در انتخابات سال ۸۸که هیچ را ه حقوقی و راستی‌آزمایی را برای کشف حقیقت و اثبات ادعای خود نپذیرفت عمل به منشور برادری امکانپذیر است!... امروز آمریکای جهانخوار حلقه محاصره، نظامی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را در همه ابعاد تنگ‌تر کرده است. آنها کور خوانده‌اند با لطف خدای بزرگ و وجود رهبری هوشیار و خردمند و شجاع کاری از پیش نمی‌برند اما نخبگان و احزاب باید به وصیت امام (ره) عمل کنند و دور شمع وجود ولایت فقیه جمع شوند

واکنش باندهای وابسته به خامنه‌ای در مورد عقب‌نشینی رژیم از یمن در روزنامه‌های این باند دیده می‌شود:
رسالت: طالب‌زاده: چرا در مورد مسأله یمن کوتاه می‌آییم
یک کارشناس رسانه گفت: من از دانشجویان و اتحادیه‌های دانشجویی می‌خواهم که در رابطه با موضوع یمن فعال شوند، چون برخلاف برخی‌ها که کوتاه آمده‌اند وابستگی دانشجویان به این دنیا کمتر است.
نادر طالب‌زاده کارشناس رسانه در مراسم اربعین شهید علی الصماد رئیس شورای عالی سیاسی یمن که به همت دبیرخانه جهان اسلام بسیج دانشجویی تهران بزرگ و با همکاری جمعی از دانشجویان انقلابی دانشگاههای تهران و مجاهدین یمنی مقیم ایران در لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار شد، گفت:‌ موضوع یمن یک موضوع کلیدی دانست که عدم توجه به آن موجب بی‌برکتی می‌شود و گفت: صدا و سیما باید در زمینه اطلاع‌رسانی در خصوص موضوع یمن بیشتر تلاش کند.وی در ادامه افزود: موضوع یمن یک موضوع آخرالزمانی است
سیدحسن نصراله رهبر حزب‌الله لبنان نیز بر مسأله یمن بسیار تأکید دارد، اما نمی‌دانم که چرا سخنرانی‌های او در این رابطه در صدا و سیما به‌طور کامل پخش نمی‌شود.
باید سخنان سیدحسن نصراله به‌طور دقیق ترجمه شود در هر حال او نفر دوم جهان اسلام است، اما نمی‌دانم که چرا حرف‌های ایشان به‌صورت بریده بریده منعکس می‌شود و این قدر کم رنگ هستند.

علاوه بر سوز و گدازهای سخنگوی وزارت‌خارجه از مقاومت ایران سایر بحرانهای رژیم نیز در عنوانهای صفحات اول روزنامه‌ها دیده می‌شوند:
جوان: فرانسه نباید استانداردهای دوگانه‌ای در ارتباط با تروریسم داشته باشد

سخنگوی وزارت‌خارجه هم‌چنین در پاسخ به سؤال دیگری در ارتباط با برگزاری گردهمایی از سوی (مجاهدین) در سی‌ام ژوئن در فرانسه و این‌که آیا ایران نسبت به این موضوع به مقامات فرانسوی اعتراضی کرده است یا نه؟ تصریح کرد: آنها سابقه انجام اقدامات خصمانه نسبت به ملت ایران را در کارنامه خود دارند. آنها گه‌گاه این نشستها را در فرانسه برگزار کردند که قطعاً این موضوع مورد اعتراض ایران بوده و است. کشورهایی مثل فرانسه نباید استانداردهای دوگانه‌ای در ارتباط با تروریسم داشته باشند...
وی صدور مجوز برای برگزاری گردهمایی (مجاهدین) را امری ناپسند و غلط عنوان کرد و افزود: فکر می‌کنم که در یک افق مشخص این اقدامات چیزی جز پشیمانی برای این کشورها به همراه نخواهد داشت.

آرمان: جهانگیری: کشور در شرایط جدیدی قرار گرفته است
ابرار: تعلل بانک مرکزی در مدیریت بازار سکه! سکه ۵/۲میلیون تومان شد
ابرار اقتصادی: سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد؛ ضرورت تعیین‌تکلیف میزان بدهیهای دولت
ابتکار: رد پای سیاسیون در زمین بازیهای اقتصادی
افکار: رئیس قوه قضاییه: برجام را عبرت خویش قرار دهیم
جوان: برجام برای IT هم نه نان شد نه آب
عصر ایرانیان: بحران معیشتی در زندگی مردم، سفره‌های خالی مردم و دولتی که قولهایش را فراموش کرده است

اذعان به وضعیت وخیم اجتماعی و اقتصادی در روزنامه‌های هر دو باند دیده می‌شود:
آرمان: آمار تکان‌دهنده از نوزادانی که رها می‌شوند
آمارها حاکی از آن است که به‌دلیل برخی مشکلات از جمله مشکلات مالی، رها کردن فرزندان یا حتی فروختن آنها در مشهد گسترش یافته است. با این همه وجه تلخ معامله را می‌توان چنین در نظر آورد که خانواده‌ای بنا‌ به وضعیت بغرنج مالی و برای سیر کردن فرزندان، یکی از آنها باید قربانی شود و اغلب قرعه به نام کوچکترین می‌افتد.
اگر چنان که در گزارش آمده روزی یک کودک بر سر راه گذاشته می‌شود، آیا می‌توان ده سال آینده را تصور کرد؟
کیهان: شیب صعودی هزینه معیشت مردم
روند قیمتی ۱۲ماه اخیر ۲۴قلم کالای عمده معیشت خانوار نشان می‌دهد، به‌دلیل تحولات قیمت ارز، نوسان اقتصادی و نگرانی از آینده به افزایش قیمتها دامن زده است و قیمتها هر روز تغییر می‌کند.
۱۸قلم کالا از اردیبهشت سال ۹۶تا اردبیهشت سال ۹۷تغییر و افزایش محسوسی داشته است.
در میان اقلام خوراکی، تخم مرغ ماشینی در یک سال با ۵۵.۶درصد بیشترین افزایش قیمت را در یک سال گذشته داشته است. پس از آن برنج خارجی درجه یک با ۳۷.۲درصد، موز ۳۶.۸درصد و گوشت گوسفند با۲۲درصد در رتبه‌های بیشترین افزایش قیمت در یک سال اخیر قرار می‌گیرند... بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، در سال ۱۳۹۶، نرخ بیکاری ۱۲.۱درصد و سهم اشتغال ناقص از اشتغال کشور ۱۰.۴درصد بوده است. در حالی مرکز آمار شمار رسمی بیکاران را ۳.۲میلیون نفر اعلام می‌کند که با احتساب کسانی که اشتغال ناقص دارند، جمعیت واقعی بیکاران به مرز ۶میلیون نفر می‌رسد... از سوی دیگر دولت روحانی آمارهای کم‌سابقه‌ای از واردات به جا گذاشته است
از طرفی با سوءمدیریت اقتصادی، حجم نقدینگی از حدود ۶۰۰هزار میلیارد تومان در ابتدای دولت روحانی به مرز هزار و ۵۰۰هزار میلیارد تومان رسیده، ولی بسیاری مراکز تولیدی با کمبود نقدینگی مواجهند و زیر ظرفیت تولید کرده یا تعطیل می‌شوند که این هم به‌معنی بیکاری جوانان است.
به تازگی هم اخباری شنیده می‌شود که به‌علت پرداخت نشدن بدهی دولت به راه‌آهن، بیش از ۴هزار نفر بیکار شد‌ه‌اند.
متأسفانه دولت روحانی در موج‌سواری بر مطالبات مردم سابقه دارد. روحانی در آستانه انتخابات، در حالی که مردم مشکلات اقتصادی فراوانی داشتند، از منشور حقوق شهروندی رونمایی کرد! در زمان انتخابات هم وعده‌های مختلفی داد از جمله آن که فقر مطلق را ریشه‌کن کند و... امروز مردم با مشکلات معیشتی، نابرابری، حقوق‌های نجومی، نوسانات بازارهای طلا، ارز و مسکن و... دست و پنجه نرم می‌کنند...
وطن امروز: تد‌‌بیر: نخرید‌‌‌، ارزان می‌شود‌‌‌!
همه واکنش مسئولان صغیر و کبیر د‌‌‌ولت اعتد‌‌‌ال به شوک‌های قیمتی که به کالاها د‌‌‌ر معنای عام خود‌‌‌ وارد‌‌‌ می‌شود‌‌‌ این است که با یک ژست عاقل اند‌‌‌ر سفیه خبر از «کشف حباب» د‌‌‌ر بازار این کالا بد‌‌‌هند‌‌‌ و کل بار مسئولیت خود‌‌‌ را با اد‌‌‌ای عبارت «نخرید‌‌‌ که ارزان می‌شود‌‌‌ و ضرر می‌کنید‌‌‌!» به د‌‌‌وش قضا و قد‌‌‌ر روزگار حواله د‌‌‌هند‌‌‌.
این وسط اما زند‌‌‌گی مرد‌‌‌م واقعی است، مرد‌‌‌م واقعاً نان، مرغ و گوشت گران را باید‌‌‌ بخرند‌‌‌، مرد‌‌‌م لاجرم باید‌‌‌ سر ماه اجاره‌خانه «قوطی کبریت»شان را پرد‌‌‌اخت کنند‌‌‌ و این مرد‌‌‌م هستند‌‌‌ که لاجرم تحت این نوسانات قیمت د‌‌‌ر فشارند‌‌‌؛ اگر‌چه این نخبگان تکنوکرات د‌‌‌ر لفاظی همه چیز را حباب و غیرواقعی بد‌‌‌انند‌‌‌!
این نخبگان که اکنون زمام امور کشور د‌‌‌ر د‌‌‌ست‌شان قرار د‌‌‌ارد‌‌‌، برای این شرایط ساخته نشد‌‌‌ه‌اند‌‌‌. اینها د‌‌‌ر شرایطی می‌توانند‌‌‌ مد‌‌‌یریت کنند‌‌‌ که منابع فراوان باشد‌‌‌، بحرانی د‌‌‌ر د‌‌‌اخل کشور وجود‌‌‌ ند‌‌‌اشته باشد‌‌‌، چالشی از خارج از مرزهای کشور بر سر کشور فرود‌‌‌ نیامد‌‌‌ه باشد‌‌‌ و از طرف د‌‌‌یگر سرمایه‌گذاران خارجی با کیسه‌های پر منتظر ورود‌‌‌ و سرمایه‌گذاری د‌‌‌ر کشور باشند‌‌‌!... اتفاقی که د‌‌ر این روزها شاهد‌‌ آن هستیم یک د‌‌ولت آچمز واقعی است به‌ویژه پس از به کابوس تبد‌‌یل شد‌‌ن رویای خام و شیرینی که با برجام پای به آن نهاد‌‌ه بود‌‌ند‌‌. این د‌‌ولتمرد‌‌ان آچمز د‌‌ر مد‌‌یریت یومیه امور جاری کشور هم با مشکل روبه‌رو هستند‌‌؛ کسانی که یک نیمچه برف زمستانی غافلگیر و زمین‌گیرشان می‌کند‌‌ و کارشان را فقط جنگ روانی و تراشید‌‌ن د‌‌شمنان موهوم پشت پرد‌‌ه، پیش می‌برد‌‌.


ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد