۱۳۹۷ تیر ۲۸, پنجشنبه

گزیده ای از روزنامه های رژیم پنجشنبه 28تیر ماه 97




گزیده ای از روزنامه های رژیم پنجشنبه 28تیر ماه 97


در روزنامه‌های حکومتی روز پنجشنبه ۲۸تیرماه، اذعان آخوند منتظری دادستان کل کشور به شکست سرکوب در موضوع آخوند‌ساخته بدحجابی تیتر مشترک اغلب روزنامه‌ها شده است. « به خدا قسم برخورد قضایی با موضوع حجاب جواب نمی‌دهد از جمله این تتیرهاست. دود و دمهای واعظی در مورد تغییر وزرای روحانی هم تیتر مشترک روزنامه است که بیشتر فضا سازی و حدس و گمان است. بحرانهای خارجی رژیم به‌خصوص در زمینه بسته اروپا از دیگر موضوعات مشترک روزنامه‌های پنجشنبه است که عنوانهای مختلف را به خود اختصاص داده:
ابرار: ظریف: اروپا به حرف بسنده نکند
ابتکار: دو گام از اروپا یک گام از ایران
تجارت: تقلای اروپا نمایش یا واقعیت
جوان: ظریف: اروپا به جای بیانیه دادن اقدام عملی کند
فرهیختگان: ولایتی: اروپا باید خسارتهای آمریکا را جبران کند
کیهان: دروغ ۸۰میلیارد دلاری طرح تازه فریب – بانک سرمایه‌گذاری اروپا: بانکهای اروپایی نمی‌توانند با ایران کار کنند... روزنامه‌های حامی دولت و طیف موسوم به اصلاح‌طلب دیروز درباره تسهیلات ۸۰میلیارد یورویی(بعضی از منابع یورو و بعضی دلار عنوان کرده‌اند) اروپا به ایران نوشتند این در حالی است که رقم ۸۰میلیارد یورو کل سرمایه این بانک است و دیگر این‌که دیروز رئیس‌ این بانک همکاری با کشور مان را منتفی دانست... آیا واقعاً این تشکل اقتصادی مهربان ۸۰میلیارد یورو تسهیلات به ایران اختصاص داده است؟! به راستی اروپا این‌قدر تغییر رویه داده؟ همان اروپایی که در دهه ۱۳۸۰وقتی بدون آمریکا با ایران به مذاکره پرداخت و ایران نیز تمام تعهدات را عمل کرد باز به وعده‌هایش جامه عمل نپوشید!... خبرگزاری تسنیم به‌نقل از رویترز در این رابطه نوشت: «رئیس‌بانک سرمایه‌گذاری اروپا می‌گوید که از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌یی سال ۲۰۱۵با ایران (برجام) حمایت می‌کند، اما هشدار داد که وام‌دهی به ایران می‌تواند این بانک را تضعیف کند.»
«وِرنِر هویر»، رئیس‌بانک سرمایه‌گذاری اروپا در جریان یک کنفرانس خبری گفت:‌ «هیچ بانک اروپایی وجود ندارد که در حال حاضر بتواند در ایران و با ایران تجارت کند.»
رئیس‌بانک سرمایه‌گذاری اروپا که بازوی سرمایه‌گذاریهای بلندمدت غیرانتفاعی اتحادیه اروپا است در ادامه افزود:‌ «ما باید به این واقعیت توجه کنیم اگر در ایران فعال می‌بودیم، مدل کسب‌ و کار بانک را در معرض خطر قرار می‌دادیم.»
این سخنان در شرایطی بیان می‌شود که اتحادیه اروپا برای کمک به حفظ ارتباطات اقتصادی با ایران در مقابل تصمیم آمریکا برای خروج از برجام و اعمال دوباره تحریم‌‌ها علیه ایران، از این بانک خواسته بود تا با ایران تجارت کند.

در کنار خبرهای مربوط به بسته اروپا، دعواهای باندی حول اف.ای.تی.اف و ضرورت مذاکره با آمریکا بیشترین مطالب روزنامه‌های هر دو باند را به خود اختصاص داده است:
آرمان: مذاکره با آمریکا؛ از حرف تا واقعیت ـ واعظی خبر داد؛ ۸بار تماس ترامپ برای ملاقات با روحانی
آرمان: علی خرم: چندی است دونالد ترامپ با لحنی طعنه‌آمیز اعلام می‌دارد در انتظار تماس مقامات ایرانی برای مذاکره بر روی برجام می‌باشد. روز گذشته هم رئیس دفتر رئیس‌جمهور ایران اظهار می‌دارد دونالد ترامپ هشت بار درخواست ملاقات با دکتر روحانی نموده است. ایشان روشن نساخته چرا در آن هنگام چنین موضوعی را اعلام ننموده و نحوه تماس چگونه بوده است؟ بر فرض که دونالد ترامپ هشت بار درخواست ملاقات نموده باشد، این‌که نشانه قدرت و هنر ما نیست بلکه موضع طرف مقابل را می‌رساند... آنچه که ادعا شد که روسیه قرار بوده سخنگوی ما در ملاقات پوتین با ترامپ باشد، امید دارم که صحت ندارد. شایسته است خودمان سرنوشت خود را رقم بزنیم و اجازه ندهیم دیگران با فرصت‌طلبی سرنوشت ما را در دست گیرند.
آرمان:‌قاسم محب علی: ترامپ در کل به‌دنبال مذاکرات دوجانبه است و قصد دارد با افزایش فشارها ایران را به پای میز مذاکره بکشاند. باید دانست که موضوعاتی از این قبیل می‌تواند با مسائل منطقه گره بخورد... مسائل ایران و آمریکا به وضعیتی رسیده که بازگشت به عقب عملاً ممکن نیست و چه ترامپ باشد و چه شخص دیگری در جایی باید پایانی به این مسائل داده شود.
کیهان: درباره این زیاده‌خواهی همراه با نیرنگ اروپا باید به این نکته توجه کرد که اکنون ایران و اروپا در حال مذاکره در مورد اجرای تعهدات برجامی غرب هستند اما اروپا در این میان سعی دارد تا کنوانسیون مالی- بانکی (FATF) دیگری را به کشور مان تحمیل کند.
جهان صنعت: در حالی که بیش از چند روز به آغاز دور‌ اول تحریم‌های آمریکا نمانده، فراز و نشیب در رابطه با حفظ برجام ادامه دارد. از یک سو اتحادیه اروپا... برای مقابله با تحریم‌ها اما تلاش می‌کند تا... در صورت امکان از نظر اقتصادی، پشت سر بر جام بایستد... که البته گشودن همین دریچه نیز با توجه به مخالفت نهادهای ارشد تصمیم‌گیری در ایران با پیوستن به پیمان پالرمو و FATF با ابهام و حتی خطر روبه‌رو شده است... با توجه به عزم جدی اتحادیه اروپا به‌ویژه با توجه به تیره شدن رابطه‌اش با آمریکا‌ و این‌که تجربه نشان می‌دهد که نمی‌توان روی حمایت هم‌پیمانانی چون مسکو و پکن حساب جداگانه باز کرد و آنان در شرایط حساس، می‌توانند دست ما را در پوست گردو بگذارند، مخالفت با پیوستن به پیمانهای مرتبط با مبارزه با تروریسم و شفافیت مالی از پالرمو گرفته تا AFTF، کمک اروپا در راستای همکاری با ایران را نقش بر آب خواهد کرد که در این صورت به‌نظر می‌رسد‌ باید در جست‌و‌جوی کلیدی دیگر بود.
جهان صنعت: از منظر اصلاح‌طلبان و شهروندان ایرانی، چالش دائمی و همه‌جانبه با دنیا صلاح نیست به همین دلیل بود که نه فقط رئیس‌جمهور خواستار تصویب لوایح دولت درباره موضوع‌های ضدپولشویی و ضد‌تروریسم و تأیید آن از سوی مقامات ارشدتر شده بود‌ بلکه همکاران دولت و دیپلمات‌های وزارت امور خارجه که سربازان سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران هستند توضیح دادند که از چه رو پیوستن به این کنوانسیون‌ها برای نظام ضروری و حیاتی است. از جانب بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که این لوایح را تأیید و آن را تصویب کرده‌اند نیز عاقلانه آن است که ریسک‌ دیگری به نظام تحمیل نشود
احتمال دارد که تا نشست بعدی اعضای FATF، ایران به‌عنوان کشوری که اراده‌ای برای مقابله با تروریسم و پولشویی ندارد وارد فهرست سیاه این نهاد بین‌المللی شود. در آن صورت عمده همکاریهای پولی و بانکی کشور قطع یا معلق می‌شود و امکان پرداخت پول واردات یا دریافت ارز حاصل از صادرات به صفر کاهش پیدا می‌کند. در این صورت واکنش محافظه‌کاران چه خواهد بود؟ آیا آنان با چشم‌ بستن بر مشکلاتی که خود به دولت و کشور تحمیل کرده‌اند، می‌گویند بالاخره باید دولت راهی را پیدا کند و ضمن ایستادگی در مقابل غرب، منافع کشور را نیز تمام و کمال تحصیل کند؟
ایران:تا زمانی که گشایش دیپلماتیک شکل نگیرد، موضوع پالرمو، پولشویی و غیره در ایران با نوسان جدی مواجه خواهد بود؛ این نظر صریح رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره آینده لوایح چهارگانه مرتبط با FATF در ایران است.

یک روزنامه همسو با باند روحانی به باند رقیب عواقب ممنوع کردن مذاکره علنی و انجام مذاکرات پنهانی را گوشزد کرده است
ابتکار: اگر رهبران کشورها نتوانند در موقعیتی مناسب مذاکره یا رودررویی را برگزینند در ادبیات سیاسی می‌گویند دچار STUPID POWER شدند یعنی قدرت احمقانه یا سردرگم.
مخالفان و دلواپسان هر گونه مذاکره را عقب‌نشینی یا باج دادن به کدخدا می‌خوانند و با توجه به نفوذشان در ارکان حکومت به تنهایی مانع مذاکرات می‌شوند.
ابتکار: حالا اصل مذاکره کردن زیر سؤال قرار گرفته است... با این حال باید این هشدار را داد که در آینده، انتشار هر گونه خبری از دیدارهای پنهانی یا واسطه‌گری کشورهایی مثل عمان و روسیه یا بازی روس‌ها بر سر ایران با آمریکا نیز می‌تواند این وجهه ایران را به همان اندازه نشستن پای میز مذاکره رسمی با آمریکا تحت تاثیر قرار دهد.

روزنامه‌های باند ولی‌فقیه به‌رغم روضه‌های وحدت در عرصه‌های مختلف به روحانی و باندش حمله کرده و شدت بحرانهای نظام را به نمایش گذاشته‌اند:
کیهان: روحانی به‌جای سفر بی‌دستاورد به اتریش و سوئیس که نه حجم قابل ملاحظه تجاری–اقتصادی و نه روابط سیاسی قابل تاملی با ایران دارند، بهتر بود سفر به روسیه و چین و هند و کشورهای آسیایی را در دستور کار قرار می‌داد.
جوان: اکنون متأسفانه دچار یک گرفتاری دیگر در همین زمینه با اروپایی‌ها شده‌ایم. اروپایی‌ها که در سال‌های ۱۳۸۲تا ۱۳۸۴نشان دادند که به تعهدات خود پایبند نیستند، اکنون با طولانی کردن مذاکرات در باب تداوم برجام دوباره سعی در وارد کردن اقتصاد ایران به دوران تعلیق دارند.
مسئولان کشور باید اقتصاد را از حالت تعلیق درآورده و از گره زدن اقتصاد ایران به بسته‌های تو خالی اروپا خودداری کنند و کشور را معطل تصمیم‌گیریهای طولانی‌مدت ۴+۱نکنند.

رفتن یا نرفتن به سمت روسیه موضوع مخاصمات روزنامه‌های باندهای حاکم است. هر یک علیه دیگری موضعگیری کرده است:
کیهان:‌ مهم‌ترین اتفاقی که در روزهای اخیر در اردوگاه شرق اتفاق افتاده سفر فرستاده ویژه رهبر معظم انقلاب به مسکو و به احتمال قوی سپس به پکن و همچنین سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به پاکستان است. این سفرها، و شواهد و قرائن فراوان دیگر نشان می‌دهد در شرایط کنونی تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران یک «قمار سیاسی» است و گسترش همکاریهای ایران با روسیه، چین، پاکستان، هند، ترکیه، عراق و دیگر کشورهای آسیایی می‌تواند برای آمریکا شکستی قطعی در پی داشته باشد...دولت تدبیر باید بداند آمریکا نه بر اساس حقایق با شما مذاکره کرد و نه بر اساس حقایق زیر میز مذاکره و برجام زد، اما دولت تدبیر بر اساس واقعیتها و حقایق موجود باید از یک طرف در سیاست خارجی با نگاه به شرق هر چه سریع‌تر خود را از دام برجام و اردوگاه غرب رها کند تا بتواند «حفظ عزت ملت عزیز ایران»را در دستور کار خود قرار دهد و از سوی دیگر در سیاست اقتصادی با نگاه به درون، هر چه سریع‌تر خود را از دام نفوذی‌ها رها کند
آرمان: روس‌ها چتر خود را با کسی تقسیم نمی‌کنند
درست در لحظه‌ای که قرار بود فرانسوی‌ها جام را بغل کنند، ولادیمیر پوتین، امانوئل ماکرون و کیتاروویچ کنار هم ایستاده بودند اما با یک تفاوت بزرگ. روس‌ها چتری بزرگ را بالای سر رئیس‌جمهور خود گرفته بودند تا پوتین خیس نشود. ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه زیر باران مانده بود و خانم کیتاروویپچ رئیس‌جمهور کرواسی در حالی که خیس آب بود باز یکنان را در آغوش می‌گرفت. روس‌ها رسم مهمان‌نوازی را به جا نیاوردند
آنها در آن لحظه فقط می‌خواستند پوتین خیس نشود و مهم نبود که دیگران در چه وضعی قرار دارد
رفتار عجیبی بود اما درس بزرگی داشت. روسیه این روزها نقش مهمی در مناقشات بین‌اللملی به‌ویژه برجام بازی می‌کند و مسکو تبدیل به جام جهانی دیپلماتها شده است. همه سعی می‌‌کنند روس‌ها را به سمت خود بکشند و از قدرتهای پنهان و نهان این کشور به نفع خود استفاده کنند. مسکو هم به‌دنبال پیدا کردن بهترین گزینه برای منافع ملی خودش است. آنها در جام جهانی در مسابقاتی که میزبان آن هستند حاضر نیستند خیس شوند و هزینه بدهند، دیگر چه برسد به سیاست خارجی که در آن اصل منافع ملی است. بر همین اساس مسئولان دیپلوماسی ما که در تلاش هستند تخم‌مرغ‌های روسیه را در سبد خود بچینند باید مواظب باشند که اگر باران شدید شود، روس‌ها چتر را بالای سر خود می‌گیرند و حاضر نیستند چتر را با دیگران تقسیم کنند. خیس شدن ماکرون و کیتاروویچ در حالی که پوتین زیر چتر بود یک تصویر واقعی از تصمیمات روسیه در سیاست خارجی است.
روس‌ها به‌دنبال منافع ملی خود هستند و عاشق چشم و ابروی هیچ‌کس نیستند. رفتار جمهوری اسلامی برای یارگیری در عصر دونالد ترامپ یک تصمیم درست و استراتژیک است اما این دوستان نباید در روسیه و چین خلاصه شود. ایران باید دست دوستی خود را به سمت کشورهای مختلف دراز کند و تخم‌مرغ‌های خود را در سبد‌های مختلف بگذارد؛ حالا در چند سبد بیشتر و در چند سبد کمتر. ما نباید فکر کنیم وقتی باران شدید می‌شود و همه در حال خیس شدن هستند روس‌ها چتر بزرگ خود را با ما تقسیم می‌کنند.
جمهوری اسلامی: نخبگان ایرانی مدتها است که از لزوم ایجاد توازن در روابط استراتژیک کشور صحبت می‌کنند. در این مسیر اتکای عمده استدلال‌ها بر سوابق روس‌ها در نادیده گرفتن منافع ایران در پرتو بازیهای بزرگ قدرت بین‌المللی است، اما امروز به‌نظر می‌رسد که نه تنها تعمق در گذشته بلکه تدقیق در آینده نیز همین هشدار را در پی دارد.

سایر بحرانهای داخلی و خارجی رژیم موضوع بقیه تیترها و مطالب روزنامه‌های پنجشنبه است:
اخبار صنعت: نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد؛ واریز ۱۸۰۰تومان از هر دلار دولتی در جیب عده‌یی خاص
آقتاب یزد: ناوگان هوایی ایران نمی‌تواند شرق شود
آفتاب یزد: ۱۰۰هزار تن گندم ناپدید شد
ابرار: تجمع دختران شین آبادی مقابل نهاد ریاست جمهوری
افکار: باجگیری پوتین از ترامپ، در جیب پوتین چیست؟
افکار: خط فقر در کمین ۹/۲۷درصد از خانوارهای ایرانی
بهار: جاروی گرانی بر جیب زحمت کشان
سیاست روز: رخنه فساد در اقتصاد دولتی
سیاست روز: تلاش آمریکا برای حذف تهران از معادلات سوریه
عصر ایرانیان: در دولت روحانی نیروگاه‌های کشور را تعمیر و بازسازی نکردند!
فرهیختگان: ۵۵۰هزار شغل پای واردات خودرو سوخت
مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ  مقاومت ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد