۱۳۹۷ تیر ۲۲, جمعه

برجام اروپایی؛ «‌امتیاز دادن نقد و امتیاز نگرفتن نسیه»!




برجام اروپایی؛ «‌امتیاز دادن نقد و امتیاز نگرفتن نسیه»!


برجام اروپایی و بسته سیاسی اقتصادی اروپا به رژیم، هم‌چنان موجب بحث و جدل و جنگ و دعوای باندهای درونی‌ آن است. باند خامنه‌ای و دلواپسان، برجام اروپایی را ادامهٔ برجام اصلی و توطئه آمریکا می‌دانند و بسته اروپا را هم پر از خالی، پوچ و حاوی تعهدات نقد برای رژیم و قولهای کلی و صوری برای رژیم توصیف می‌کنند.
حملات باند خامنه‌ای نسبت به بسته‌ٔ برجام اروپایی طبیعی است و تعجبی برنمی‌انگیزد، اما شگفت‌آور این است که مهر‌ها و عناصر باند روحانی هم برجام اروپایی را تخطئه می‌کنند و ابراز تردید می‌کنند که از اروپا آبی برای رژیم گرم شود.
حتی عناصری مانند سخنگوی دوران اصلاحات هم ابراز اطمینان می‌کنند که اروپا کار جدی انجام نخواهد داد.
یا مشاور روحانی هم می‌گوید هنوز هیچ‌کس، حتی خود ظریف هم نمی‌داند که انتهای این گفتگوها با اروپا به کجا خواهد رسید.
حمیدرضا آصفی، سخنگوی دولت آخوند شیاد محمد خاتمی، بیانیه پایانی کمیسیون مشترک برجام را «یک سری بایدها و نبایدهای کلی» می‌داند و اذعان می‌کند «از بسته پیشنهادی طرف اروپایی ما به جایی نمی‌رسیم، چرا که در جایی گفته شده تداوم فروش نفت ایران باید تضمین شود، اما در خصوص زمان و میزان آن هیچ جزئیاتی مطرح نشده است».(سایت باشگاه خبرنگاران ۲۱تیر ۹۷)
دیاکو حسینی، مشاور آخوند حسن روحانی نیز هیچ چشم‌اندازی برای موفقیت برجام نمی‌بیند و می‌گوید: «‌این توافق می‌تواند به‌طور کامل اجرا شود و می‌تواند در‌ آن اختلال ایجاد شود و یا به‌طور کلی لغو شود».
او در زمینه گفتگوهای ظریف با اروپا و چسبیدن دولت روحانی به برجام اروپایی هم اظهار شک و بدبینی می‌کند و اضافه می‌کند: «هنوز هیچ‌کس به‌نظر من، حتی خود آقای ظریف هم نمی‌داند که انتهای این گفتگوها با اروپا به کجا خواهد رسید».(تلویزیون رژیم ۲۰تیر ۹۷)
فؤاد ایزدی، از باند خامنه‌ای هم بیانیه کمیسیون برجام را فاقد هر گونه دست‌آوردی برای نظام می‌داند و می‌گوید این به‌مثابه «‌امتیاز دادن نقد و امتیاز نگرفتن نسیه» است، زیرا «این بیانیه هیچ بازه زمانی مشخصی ندارد و مشخص نیست چه چیزی قرار است در چه زمانی اجرا شود».(خبرگزاری مهر۲۰تیر ۹۷)
خبرگزاری نیروی تروریستی قدس(تسنیم) هم می‌نویسد: «در جریان مذاکرات ایران و اروپایی‌ها پس از خروج آمریکا از برجام، شاید برخی برخوردهای اروپایی‌ها بتواند این تلقی را ایجاد کند که اروپا آن چنان که باید در ارائه تضمین به ایران و تعامل با این کشور جدیت از خود نشان نمی‌دهد».(خبرگزاری تسنیم ۲۱تیر ۹۷)
واقعیت هم این است با توجه به این‌که در نیمه مردادماه اولین دور تحریم‌های آمریکا علیه رژیم به جریان می‌افتد، بیانیه کمیسیون برجام و بسته اروپایی هیچ کار جدی برای رژیم انجام نخواهد داد.
البته بعد از آن نیز کار چندانی از اروپا برای مقابله با اقدامات آمریکا برنمی‌آید، زیرا نه می‌تواند مقابله جدی با تحریم‌های آمریکا بکند و نه می‌تواند شرکتهای اروپایی را وادار به معامله با رژیم و دور زدن تحریم‌های آمریکایی بکند.
عناصری از هر دو باند رژیم که چسبیدن به برجام اروپایی و یا بیانیه کمیسیون برجام را زیرضرب می‌گیرند و پیش‌بینی‌شان این است که آبی از آن برای رژیم گرم نمی‌شود، با در نظر گرفتن همین واقعیتها است.
ملاحظه می‌شود؛ هر چه زمان بیشتری از خروج آمریکا از برجام می‌‌گذرد، در درون نظام آخوندی هم بیش‌‌از‌پیش نسبت به برجام اروپایی و بسته اروپایی توهم‌زدایی‌ می‌شود. بدین مفهوم که برجام اروپایی، همان‌طور که آن مهره حکومتی(حمیدرضا آصفی) به صراحت اذعان کرد رژیم «از بسته پیشنهادی طرف اروپایی» به جایی نمی‌رسد. یعنی برجام بدون آمریکا، سرابی بیش نیست.

مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ  مقاومت ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد