۱۳۹۷ مرداد ۵, جمعه

اعتصاب رانندگان کامیون در پنجمین روز به ۱۱۲شهر در ۳۰استان گسترش یافت




اعتصاب رانندگان کامیون در پنجمین روز به ۱۱۲شهر در ۳۰استان گسترش یافت


در پنجمین روز اعتصاب کامیونداران؛ شهرهای اراک؛ چابکسر؛ پلدختر؛‌ یاسوج؛ کوار؛ کاشمر؛ نیشابور؛ ساوه؛ اسلامشهر؛ فرخشهر؛ تهران؛ اردبیل و مرند نیز به اعتصاب خود ادامه دادند.
روز جمعه ۵مرداد ۹۷ ساعت ۱۱صبح؛ در پنجمین روز از اعتصاب کامیونداران، پمپ بنزینهای جاده ساوه، نرسیده به اسلامشهر تعطیل شدند.
همچنین رانندگان ماشین‌های سنگین در خرم‌آباد پنجمین روز اعتصاب خود را ادامه دادند.
کامیونداران طی پنج روز گذشته در ۱۱۲شهر از ۳۰استان کشور؛ به اعتصاب پیوسته و دست از کار کشیده‌اند.

درود مریم رجوی به رانندگان کامیون
خانم مریم رجوی گفت:‌ با درود به اعتصاب_سراسری رانندگان کامیون، عموم مردم به‌ویژه جوانان غیرتمند را به همبستگی با اعتصابگران فرا می‌خوانم و از ارگانهای ذیربط بین‌المللی و اتحادیه‌های کارگران و کامیون‌داران در کشورهای مختلف می‌خواهم به حمایت از رانندگان زحمتکش در ایران برخیزند.

شکست تلاشهای فریبکارانه رژیم

رژیم آخوندی طی روزهای اخیر به هر تلاشی برای درهم شکستن این اعتصاب متوسل شده است. در مشهد کارگزاران رژیم برای فریب دادن راننده‌ها و شکستن اعتصاب اقدام به فروش لاستیک ارزان در پایانه و تبلیغات برای آن کردند. با این‌حال پایانه مشهد خالی بود و هیچ کامیونی برای بارگیری حاضر نشد.
در سربندر (استان خوزستان) مقامات رژیم برای مقابله با اعتصابگران کامیونهای وزارت راه و ترابری را برای بارگیری به کار گرفتند. در شهر کرد نیز رژیم با وارد کردن کامیونهای ارگانهای حکومتی تلاش کرد اعتصاب رانندگان را خنثی کند.
در کرمانشاه مأموران اطلاعاتی و انتظامی رژیم با کندن پلاک کامیونهای اعتصابگران درصدد بودند آنها را از ادامه اعتصاب بازدارند که با اعتراض خانواده‌های اعتصابگران روبه‌رو شدند.
در بندرعباس رژیم عده‌یی از عناصر نفوذی در بین رانندگان را برای بارگیری بسیج کرد و مذبوحانه تلاش کرد که وضعیت را عادی نشان دهد.
تلاش رژیم آخوندی به‌منظور جلوگیری از شروع مجدد اعتصاب رانندگان کامیون، به‌جایی نرسید. محمد خانبلوکی، رئیس اتحادیه حمل‌‌ و نقل بار رژیم، در آستانه شروع مجدد اعتصاب رانندگان مدعی شد که بیش از ۷۰درصد مطالبات کامیون‌داران حل شده و مشکلات عمده آنان برطرف شده است و همه رانندگان هوشیار شده‌اند که نباید اجازه بدهند مطالبات صنفی آنها ابزاری برای دشمنان و معاندین کشور باشد... عمده کسانی که تجمعات کامیون‌داران را به آشوب کشیدند، از سازمان مجاهدین بودند که بین این قشر نفوذ کرده... به همه کامیون‌داران سوء‌استفاده مجاهدین از این فضا اطلاع داده شده است... مسیر تردد کامیون‌داران در جاده‌های کشور فراهم است و ۹۰درصد کامیون‌داران بارنامه گرفته‌اند (سایتهای حکومتی- اول مرداد).

پیشینه اعتصاب رانندگان کامیون

دور اول اعتصاب رانندگان کامیون و کامیونداران که از اول خردادماه آغاز گشت و به‌مدت ۱۲روز ادامه داشت با خودداری کامیون‌داران از حمل بار در ۷استان کشور آغاز گشت اما به سرعت به ۲۷۴شهر دیگر گسترش یافت و به یک اعتصاب سراسری تبدیل شد که ارکان نظام فاسد آخوندی را به‌لرزه در آورد چرا که عملاً با توقف بخش عظیمی از شبکه حمل‌‌‌ونقل کشوری تاثیرات بسیار منفی در اقتصاد درهم‌شکسته رژیم از خود به‌جا گذاشت.
ابعاد گسترده و عظیم این اعتراض سراسری تا آنجا رژیم ولایت آخوندی را در تنگنا قرار داد که به‌ر‌غم بکارگیری تمامی ترفندها برای سرکوب، ناگزیر به قبول برخی خواسته‌های آنان از جمله افزایش ۲۰درصدی قیمت حمل بار، تعدیل نرخ کمیسیون بار بین ۱۲تا ۱۴درصد و متوقف کردن طرح ردیابی «سپهتن» در کامیون‌ها شدند.
خواسته‌های اصلی رانندگان در این اعتصاب سراسری علاوه بر تعدیل و بهبود وضعیت دستمزدها که هیچ تناسبی با تورم و گرانی سرسام‌آور روزانه ندارد، افزایش نرخ حمل بار، حق بازنشستگی با ۲۵سال سابقه کار، احتساب سختی کار برای رانندگان، کاهش هزینه بیمه، کاهش هزینه‌های لوازم یدکی به‌ویژه لاستیک و روغن در پی نوسانات بازار ارز، کمبود سهمیه روزانه گازوئیل، کاهش اخاذی‌های رژیم از جمله عوارض جاده و حق کمیسیون و تحویل بار در بندرها و پایانه‌ها به شرکتهای با نفوذ و توقف برخوردهای سرکوبگرانه پلیس راه با رانندگان را دربرمی‌گرفت.
خبرگزاری حکومتی ایلنا ۶خرداد ۹۷ به غارت و چپاول دسترنج رانندگان شریف و زحمتکش تحت عنوان حق کمیسیون توسط شرکتهایی که عموماً وابسته به سپاه پاسداران ضدمردمی می‌باشند این‌چنین اعتراف می‌کند: «نرخ مصوب حمل بار از داخل پایانه ۸درصد، بیرون پایانه ۱۰درصد و حمل بار سیمانی ۶درصد است اما برخی از شرکتها حتی تا ۴۰درصد هم حق کمیسیون از رانندگان دریافت می‌کنند که این عادلانه نیست«.

بیشتر بخوانید
مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ  مقاومت ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد