۱۳۹۷ تیر ۲۴, یکشنبه

گفتگو با اعتمادی كارشناس امور ایران درباره سفر روحانی، پیامدها ونتایج وچشم اندازها





 گفتگو با اعتمادی كارشناس  امور ایران درباره سفر روحانی، پیامدها ونتایج وچشم اندازها 
گفتگو با  اعتمادی كارشناس درباره سفر روحانی به سوئیس و ظریف به عمان (كارشناس به خبر توطئه اشاره می كند)
مجری: آقای اعتمادی تحلیل گر سیاسی میهمان من هستند, آقای اعتمادی سفر آقای ظریف به مسقط با توجه به نقش عمان در توافق هسته ای چه معنی می تونه داشته باشه؟
اعتمادی: به هرحال عمان می دانیم كه در رسیدن به توافق هسته ای و آغاز مذاكرات مستقیم بین جمهوری اسلامی و آمریكا در سال 2012 یعنی فكر می كنم تقریبا همزمان بود با پایان دور اول ریاست جمهوری آقای اوباما , عمان به هرحال نقش مهمی داشته, اون مذاكرات بطور پنهانی بین تیمی كه از طرف آقای خامنه ای اعزام شده بود , آقای ولایتی , علی اكبر صالحی و از طرف آمریكا آقای جان كری رفته بود كه در آن زمان حتی وزیر خارجه هم نبود. به هرحال اون پایه گذاریش در عمان شد, ومی دونیم كه سلطان عمان خلاصه نقش خیلی مهمی داره همیشه حتی پیش از انقلاب اسلامی هم سلطان عمان نقش یك میانجی رو داشته در منطقه بین ایران وعراق و كشورهای مختلف به هرحال این سفر  از این نظره كه یك مقدار جلب توجه كرده , ظاهرا قبلا هم اعلام نشده بوده و این سفر غیر منتظره تعبیر شده ما نمی دانیم كه به هرحال این سفر آیا نشونه ای از مذاكرات پنهانی دوباره یا فراهم كردن مذاكرات مجدد بین جمهوری اسلامی و دولت آمریكاست اما به هرحال فشارهایی كه بر جمهوری اسلامی وارد شده در اثر خروج ایالات متحده از برجام این احتمال رو میده كه جمهوری اسلامی به هرحال و بدنبال راهیه تا مذاكرات دوباره ای رو انجام بده وشاید بتونه فشارها را كم كنه و اون تعبیری رو كه قبلا درباره نرمش قهرمانانه خود آقای خامنه ای یك بار تكرار كنه هرچند من فكر می كنم هنوز خیلی زوده و اگر هم قرار باشه این اتفاق بیفته شاید چندین ماه بعد باشه.

مجری: آقای روحانی هم دراروپا سفر كردند ایشون در پی چی هستند در اروپا؟
اعتمادی: دو كشوری كه آقای روحانی رفته یعنی سوئیس و اتریش كه كمی به هرحال فرق می كنه ماجراش با كشورهای دیگه اروپایی اون سه قدرت اصلی اروپایی برای اینكه سوئیس و اتریش همیشه سعی می كنند از در سیاسی خودشون رو كمی بیرون نگه دارند و بنوعی رابط اقتصادی هستند بین جمهوری اسلامی و غرب , از این نظر اهمیت داره اما می دونیم كه مثلا سفر آقای روحانی به سوئیس به دعوت رئیس سابق شورای فدرال سوئیس انجام شده نه رئیس فعلی و به همین دلیل هم خیلی كوتاه بود. این دعوتی بوده كه تقریبا دو سال و نیم قبل از آقای روحانی صورت گرفته بوده در همان اوایل اجرای برجام. و به همین خاطر من فكر میكنم سفر سوئیس خیلی اهمیت نداشته باشه , سفر اتریش كه اونجا قراره یك مقداری درمورد مسایل اقتصادی واینكه چه راههایی دارند برای اینكه بتونند برجام رو بعضی شركت های اروپایی و شركت های كوچكتر در برجام نگه دارند, فكر میكنم اون سفر مهمتر باشه كه اون هم اتفاقا همزمان شده با این ماجرا دستگیری یك دیپلمات ایرانی از مقامات جمهوری اسلامی دراتریش برسر بمبگذاری در نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس كه امروز همین خبرش منتشر شد , فكر كنم بنوعی این سفر آقای روحانی تحت تاثیر قرار بده ماجرای دستگیری دیپلمات های ایرانی.
مجری: آقای اعتمادی بریم سراغ اینكه آقای بولتون تقریبا میشه گفت اطمینان داره از همراهی روسیه برای اینكه با آمریكا هم نظر بشه كه بتونند ایران را ازسوریه خارج بكنند, یعنی اینقدر ایران داره منزوی میشه ؟

اعتمادی: فكر می كنم بله نشونه هاش هست كه دستكم آمریكا وروسیه قراره معاملاتی با هم بكنند , بر سر یك توافقاتی با هم انجام بدهند كه در سوریه ایران را از سوریه خارج كنند, چون آقای بولتون در همین مصاحبه میگه مسئله ما بشار اسد نیست , خطر استراتژیك مسئله ایران وجمهوری اسلامیه. و از طرفی خب می تونند در جاهای دیگه روسیه امتیاز بدهند مثلا بر سر كریمه كه امروز هم باز در همین مصاحبه آقای بولتون راه را باز گذاشته گفته كه ما این كه كریمه را به رسمیت بشناسیم بعنوان یك جای مستقل و كریمه جدا شدن به رسمیت بشناسیم .

مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ  مقاومت ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد