۱۳۹۷ تیر ۲۸, پنجشنبه

ادامه کشمکش بر سر پیوستن به FATF



ادامه کشمکش بر سر پیوستن به FATF




همان‌طور که لابد در خبرها شنیده‌اید، مجمع تشخیص مصلحت نظام لایحه پالرمو را رد کرد. پالرمو یکی از لوایح الزامی برای پیوستن به FATF است و این موضوع جنگ و دعوای دو باند در مورد FATF را دوباره شعله‌ور کرده است.
برای این‌که بدانیم باند خامنه‌ای چرا با این لایحه مخالف است، خوب است مختصراً اشاره کنیم که این لایحه چیست و چه محتوایی دارد. آنچه که با عنوان پالرمو معروف شده، در واقع کنوانسیون سازمان ملل‌متحد برای مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی است که در سال ۲۰۰۱ در شهر پالرمو ایتالیا به‌تصویب رسید و اسم خود را از آنجا دارد.
۲سال بعد پیوستن به این کنوانسیون برای کشورهای عضو سازمان ملل الزامی شد و ۱۸۰کشور آن را پذیرفتند و تنها تعداد انگشت‌شماری که رژیم آخوندی هم جزو آنهاست آن را نپذیرفته‌اند. کشورهایی که به این کنوانسیون پیوسته‌اند، به ۳چیز ملتزم شده‌اند:
۱- جلوگیری از قاچاق انسان به‌ خصوص زنان و کودکان
۲- جلوگیری از قاچاق زمینی، دریایی و هوایی مهاجران
۳- جلوگیری از ساخت و قاچاق سلاح گرم و اجزای آن
بنابراین روشن است چرا رژیم از پیوستن به این کنوانسیون وحشت دارد و از آن سر باز می‌زند. و آخوند شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه به جنتی آن را خلاف مصالح امنیت ملی ارزیابی کرده است. این لایحه یک قلم مانع از تغذیه تروریست‌های خارجی رژیم مانند حزب‌الله لبنان و حتی نیروی تروریستی برون‌مرزی سپاه موسوم به نیروی قدس می‌شود.
حرفها و استدلالهای مخالفان این کنوانسیون به‌وضوح حاکی از خط رژیم برای ادامه صدور تروریسم و بنیادگرایی است.

اسدالله عباسی، عضو مجلس ارتجاع، در روز ۲۷تیر در دفاع از اقدام مجمع تشخیص مصلحت آخوندها که پالرمو را رد کرده گفت: «در شرایطی که غرب بسیاری از شخصیت‌های حقوقی و حقیقی ما را به جرم حمایت از تروریسم در لیست تحریم قرار داده و جریان مقاومت را نیز جریانی تروریستی می‌داند، نمی‌توانیم خواسته‌های آنها را در بخشی از زمینه‌ها تأمین کنیم چرا که این مورد تناقض با خط‌مشی و اهدافی است که جمهوری اسلامی دارد».
ابوالفضل حسن‌بیگی، عضو مجلس ارتجاع هم در روز۲۷تیر دم خروس تروریسم را از زیر عبای نظام ناخواسته «رونمایی» کرد و گفت: «زمانی که ما درگیر جنگ اقتصادی با دشمن هستیم، با الحاق به این کنوانسیون همه اجزای نظام مالی کشور و تراکنش‌های آن در معرض دید کشور‌های بیگانه قرار می‌گیرد... پیوستن به FATF به منزله ضربه زدن اقتصاد و امنیت ملی است».
حالا هر چه امسال علی خرم، دیپلومات سابق رژیم، یاسین به گوش نظام بخوانند که در شرایط خفگی ناشی از تحریم‌ها «اروپا در وهله اول انتظار دارد که ایران هم‌چنان به تعهدات خود در برجام پایبند باشد و از سوی دیگر، اروپایی‌ها برای همکاری با ایران نیاز دارند شفافیت بیشتری از سوی ایران در سیستم مالی‌اش حاکم باشد»، مرغ تروریسم و بنیادگرایی رژیم یک پا دارد و کیهان خامنه‌ای از قضا این خواسته اتحادیه اروپا «زیاده‌خواهی همراه با نیرنگ» برای نظام ارزیابی کرده و می‌نویسد: «آنچه از این مبحث به ذهن می‌رسد این است که گویا ۳کشور اروپایی قدم‌به‌قدم در حال اجرای سناریویی هستند که در نهایت به ایران بگویند ببینید ما تلاش خویش را انجام دادیم اما نشد و تنها چاره کار این است که ایران FATF را بپذیرد! و اروپا در این میان سعی دارد تا کنوانسیون مالی-بانکی(FATF) دیگری را به کشور مان تحمیل کند».
همین جدیت نظام برای حمایت از نیروهای نیابتی‌اش در منطقه است که برخی از محافل درون نظام را در فکر چاره و جستجوی «کلیدی دیگر» انداخته و نوشته‌اند: «مخالفت با پیوستن به پیمان‌های مرتبط با مبارزه با تروریسم و شفافیت مالی از پالرمو گرفته تا AFTF، کمک اروپا در راستای همکاری با ایران را نقش‌برآب خواهد کرد که در این صورت به‌نظر می‌رسد‌ باید در جستجوی کلیدی دیگر بود».(روزنامه حکومتی جهان صنعت – ۲۸تیر ۹۷)

مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ  مقاومت ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد