۱۳۹۷ مرداد ۱۴, یکشنبه

مروری به روزنامه های رژیم یکشنبه 14مرداد 97



مروری به روزنامه های رژیم یکشنبه 14مرداد 97

صفحات اول روزنامه‌های حکومتی در روز ۱۴مرداد به جز یکی دو مورد فرعی اساساً ذکری از سالگرد انقلاب مشروطه ندارند و قیام مردم در بیش از ده شهر را هم به سکوت برگزار کرده‌اند. اما تیترهای مهم خود را به موضوع سؤال از روحانی و استیضاح وزیر کار دولتش و مذاکره و عدم مذاکره اختصاص داده‌اند. تحریمها و بحرانهای اجتماعی – اقتصادی هم در میان تیترها جای خود را دارند.
در مورد ضرورت مذاکره با آمریکا روزنامه‌های جهان صنعت، ایران، ابتکار و شرق مقاله دارند. حرف جدید را جهان صنعت نوشته:« در شرایط کنونی دولتمردان ایران باید بدون فوت وقت حتی با علم به بی‌نتیجه بودن هر چه سریع‌تر قطار مذاکرات را راه بیندازند تا لااقل در هیجان دیدن مناظر پیش روی این قطار در حال حرکت، جامعه اندکی از این تعلیق و بلاتکلیفی خارج شده و‌ با شوک حاصل از این مذاکرات مسیر درست دموکراسی‌خواهی و تعالی خویش را جست‌و‌جو و تجربه کند».
در روزنامه شرق هم اظهارات امیر عبداللهیان که مهرهٔ ‌ باند خامنه‌ای در وزارت‌خارجه بود و بعد مشاور سیاسی رئیس مجلس ارتجاع شد قابل‌توجه است که او هم باب مذاکره را باز کرده و گفته:« مذاکره با آمریکا هرگز تابو نبوده ».
ضرورت بازنگری در ارکان نظام آخوندی موضوعی است که در روزنامه‌های باند روحانی دیده می‌شود. روزنامه‌ایران به‌نقل از صفایی فراهانی نوشته است: «بدون اصلاحات ساختاری امید به جامعه بر نمی‌گردد. باید هر چه سریع‌تر در این مسیر قرار گرفت و نباید فرصت را از دست داد». و افزود است:« «مشکلاتی که امروز در کشور می‌بینیم ناشی از عملکرد پنج سال اخیر نیست»، گفته است: این مشکلات به‌دلیل اقدامات پیوسته و طولانی است که امروز آثار خود را نشان داده است». و در ادامه به بی‌برنامگی و ناکارآمدی نظام در برخورد با شرایط فعلی این‌گونه اعتراف کرده که:« کشوری که در تمام ۴۰سال گذشته، سیاست خارجی خود را مقابله با آمریکا قرار داده، باید خیلی بیشتر تدابیر لازم را برای بالا بردن توانایی اقتصادی خود، می‌اندیشید. باید برای خروج اقتصاد کشور از تک‌محصولی برنامه‌ریزی و تلاش می‌شد. اما به‌دلیل ساختار الیگارشی در حاکمیت، به این مسائل نگاه همه‌جانبه نبود».
روزنامه‌های باند خامنه‌ای اما مذاکره را توطئه مشترک آمریکا و باند رقیب توصیف کرده‌اند.
کیهان نوشته:«مذاکره با آمریکا طرح مشترک آمریکا و مفسدان اقتصادی». کیهان در مطلب دیگری به قلم پاسدار حسین شریعتمداری خطاب به مأموران وزارت بدنام اطلاعات نوشته:« آیا برادران عزیز اطلاعات بین سه گزاره، افزایش لجام گسیخته قیمت سکه و ارز، اظهارات هفته قبل ترامپ که گفته بود آماده مذاکره با رئیس‌جمهور ایران است و معرکه‌گیری پادوها و حامیان همان مفسدان اقتصادی برای مذاکره با ترامپ، رابطه‌ای نمی‌بینند؟! و این سه رخداد را جدای از هم تلقی می‌کنند؟!». پاسدار شریعتمداری افزوده است: « آیا مقابله با پادوهای داخلی دشمن و جریان آلوده‌ای که آشکارا برای تحمیل فشار اقتصادی و تنگی معیشت به مردم تلاش می‌کند وظیفه وزارت اطلاعات نیست؟! دشمن سگ‌های هار خود را رها کرده است، چرا باید سنگ‌ها بسته باشند؟! امروز دشمن با همه توان به میدان آمده است و رسالت سربازان گمنام امام زمان(عج) بسیار خطیر و تعیین‌کننده است. اگر کسانی در مسیر حرکت شما عزیزان سنگ‌اندازی می‌کنند، آنها را در هر جایگاه و مقامی که هستند به ملت معرفی کنید. شاید یکی از مصادیق آتش به اختیار معرفی آنان به مردم باشد».
جوان وابسته به سپاه پاسداران نیز نوشته است« ایالات متحده برای «استانداردسازی رفتار ایران» یا «طرح فروپاشی» پنج مرحله را مورد توجه قرار داده است؛ «توسعه فشار اقتصادی-معیشتی به جامعه ایرانی»، «طرح تردید نسبت به سلامت کارگزاران ارشد نظام در مردم»، «دوقطبی سازی مردم-حاکمیت»، «تزریق روحیه ناامیدی و هراس در مردم نسبت به آینده» و مهم‌تر از چهارگزاره فوق «طرح پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌شرط به دولت ایران با هدف برانگیختن احساسات مردمی و ایجاد رغبت در جامعه ایرانی برای مذاکرات جدید» است، که به‌زعم آمریکا چهار گام نخست این طرح پیاده سازی شده و پذیرش پیشنهاد مذاکره مستقیم توسط ایران به‌معنای اجرایی شدن گام پنجم است». این روزنامه در ادامه وحشت خود از قیام مردم را بارز کرده و افزوده است:« «تزریق روحیه ناامیدی و هراس در مردم نسبت به آینده»؛ دستاورد عینی دوقطبی سازی مردم –حاکمیت می‌باشد، زمانی که جامعه فشاراقتصادی ناشی از تحریم و ناکارآمدی دولتمردان را تجربه کرده و ذهن آن با انبوهی از اتهامات (حتی خالی از واقعیت) علیه مقامات داخلی مواجه شد طبیعتاًًً منافع خود را در تناقض با دولت (به‌معنای عام) تلقی کرده، از کارآمدی نظام اسلامی (به‌واسطه ناتوانی دولت و مجلس) ناامید شده و انگیزه‌ای برای رویارویی با توطئه‌های دشمن نخواهند داشت و این احساس خودکوچک بینی و ناامیدی از آینده نظام مهلک‌ترین سم برای آینده کشور به‌شمار می‌رود».
ابراز وحشت از وضعیت انفجاری جامعه موضوع مطالب متنوعی در روزنامه‌های هر دو باند حاکم است.
رسالت اظهار وحشت آخوندهای قم را منعکس کرده و روزنامه تجارت نوشته است: موحدی کرمانی: گرانی، تورم و بی‌ثباتی بلای جان محرومان.
و آفتاب یزد حرفهای مرعشی از باند کارگزاران را انعکاس داده که گفته: «جامعه در حال حاضر به حرف مسئولان اعتماد ندارد و هر چه آنها کمتر صحبت کنند بهتر است‌‌ چرا که مسئولان برحسب وظیفه سعی دارند شرایط را عادی جلوه بدهند اما مردم این موضوع را باور نمی‌کنند و خشمگین‌تر می‌شوند»‌‌.
وضعیت بحران اقتصاد در تیتر ابرار به‌نقل از زیبا کلام آمده: دولت روحانی کاملاًً دولتی ورشکسته است اقتصاد پویا هم نوشته: مرغ ۳هزار تومان بیشتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود.

سوز و گداز از مقاومت ایران تقریباً به موزیک متن رسانه‌های حکومتی تبدیل شده.
وطن امروز در مطلبش با عنوان «پاریس شهر مجاهدین» نوشته: در ادامه حمایت‌های گسترده فرانسه از مجاهدین، شهرداری منطقه یک پاریس در حمایت از این گروه، بنرهای ضدایرانی این گروه را روی نمای بیرونی ساختمان خود نصب کرد». در ادامه سوزوگداز کرده که فرانسه عملاً به پایگاه اصلی مجاهدین در اروپا تبدیل شده و افزوده«تشدید حمایت‌های فرانسه و سایر کشورهای اروپایی از مجاهدین، همزمان با تلاش‌های آمریکا جهت براندازی در ایران و محور قرار دادن گروه رجوی در این راهبرد، همراهی اروپا با سیاست ترامپ در قبال ایران را به اثبات می‌رساند».



مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ  مقاومت ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

قیام سراسری مرداد 97 ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  سرنگونی #  اتحاد