۱۳۹۷ مرداد ۱۸, پنجشنبه

مروری بر روزنامه های حکومتی پنجشنبه 18 مرداد ماه 97





مروری بر روزنامه های  حکومتی پنجشنبه 18 مرداد ماه 97



مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های حکومتی در روز پنچشنبه ۱۸مرداد حول برکناری وزیر کار دولت روحانی، مذاکره با آمریکا و بسته اقتصادی دولت روحانی است. در کنار اینها وحشت از شرایط انفجاری جامعه و تحریمها در عنوانهای مختلف به چشم می‌خورد.
موضوع برکناری ربیعی دژخیم اسبق وزارت اطلاعات و وزیر کار رژیم در روزنامه‌های حکومتی تبدیل به نمایش عمق بحران درونی رژیم شده است.
جوان نوشته: « تقی دژاکام، در توئیتی معنی‌دار، صفحه دیگری از لابی‌های پشت پرده گشود و نوشت: «خب الحمدلله مافیای نهفته در وزارت بهداشت از امروز یک نفس راحتی کشید. موی دماغ حذف شد!».

روزنامه‌های باند روحانی در موضوع برکناری ربیعی وحشت خود را از بازتاب اجتماعی فضاحتهای رو شده در جریان استیضاح ابراز کرده‌اند.
ایران ارگان دولت روحانی نوشت« قطعاً صحبتهای اینچنینی انعکاس خوبی در جامعه نخواهد داشت به‌خصوص با توجه به التهاباتی که در جامعه وجود دارد، چنین مسائلی به مصلحت نیست». ایران در مطلب دیگری با عنوان«اتفاقی که خوب نبود» نوشته است« آنچه در این جلسه اتفاق افتاد نه استیضاح وزیر کار بلکه استیضاح نظام بود».
اعتماد به‌نقل از معصومه آقاپور علیشاهی عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس ارتجاع نوشت« متأسفانه امروز شاهد استیضاح یک وزیر نبودیم. بلکه استیضاح ٣قوه کشور بود. فضای مجلس در جهت تحکیم نظام نبود و صرفاً منجر به افزایش فاصله میان مردم و حاکمیت شد». ابتکار هم نوشت« حداقل پیآمد آشکار این رفتار نه‌چندان به صواب و ثواب، «اعتمادزدایی» از بدنه اجتماعی در کشور است. تکرار چندین باره چنین رویکردی بیش از هر چیز «اعتماد عمومی» و «باورمندی اجتماعی» را نشانه می‌گیرد. مردم در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دیگر اعتمادی به مدیران بالادستی در دولت و مجلس و سایر قوا و نهادها نخواهند داشت. آنها نمی‌دانند که در «هرم قدرت» چه می‌گذرد و «منافع ملی» و «مصالح عمومی» تا کجا مورد معامله صاحبان قدرت قرار می‌گیرد».

وحشت از قیام در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود.
شرق با اشاره به تظاهرات ضدحکومتی نوشته است:« کل حکومت باید این اعتراضات را به خود بگیرد. کل سیستم اجتماعی ما و بزرگ‌ترهای جامعه باید این اعتراضات را به خود بگیرند» و به استمرار قیام تأکید کرده و افزوده:« باید توجه داشت که این اعتراضات، وقفه‌ای است و به اشکال مختلف خودش را نشان می‌دهد و در هر مقطع به شکلی بروز می‌کند».
جوان هم اعتراف خامنه‌ای به زبان معکوس در مور آینده نظام را منعکس کرده و نوشته است:« جمعی از فعالان فرهنگی خارج کشور» دغدغه و نگرانی خودشون نسبت به آینده نظام را» به خامنه‌ای گفتند و خامنه‌ای پاسخ داد « نسبت به اوضاع ما اصلاً نگران نباشند، این را به همه بگویید».
رسالت هم اظهارات مهره امنیتی رژیم در همایشی موسوم به «بحران ۴۰سالگی» را انعکاس داده و نوشته او« با اشاره به اختلافات داخلی و اقتصاد رو به فروپاشی کشور در دهه اول انقلاب گفت: افراد نفوذی درصدد گرفتن پست‌های دولتی بودند. نفوذی‌ها هم‌چنان به‌دنبال دلسرد کردن مردم از انقلاب هستند».

مذاکره با آمریکا موضوع دعوای روزنامه‌های هر دو باند حاکم هست.
کیهان خامنه‌ای با اشاره به حرفهای روحانی به وی حمله کرده و از جمله نوشته:« چهار جمله، آمریکا اگر دارایی‌های ما را آزاد کند، رفراندوم چه ایرادی دارد، آمریکا اول کارد را از شانه ما در بیاورد بعد از مذاکره بگوید و از همه مهم‌تر جمله، پیش‌شرطی برای مذاکره ندارم یعنی، آقای روحانی با احتیاط و تلویح نزدیک به تصریح به ترامپ برای مذاکره چراغ سبز نشان داد!».
روزنامه‌های آرمان، ایران و شرق از ضرورت مذاکره با آمریکا نوشته‌اند. برای نمونه شرق نوشته است: «من اگر جای مسئولان بودم، در یک توییت ترامپ را در سالروز کودتای ۲۸مرداد به تهران دعوت می‌کردم تا در ساختمانی در خیابان فلسطین با او بنشینم و تمام مسائل فی‌مابین را از کودتای ۲۸مرداد تا کنون حل و فصل کنیم».
آرمان در مطلبی به قلم جاوید اوغلی یک مقام سابق وزارت‌خارجه رژیم از جمله نوشته است« نمی‎توان در این مورد که آقای ترامپ با چه انگیزه‎ای می‎خواهد با ایران مذاکره کند، نیت‎خوانی کرد. البته سیاستمداران به‌دنبال مذاکره هستند. به‌نظر بنده زمانی که یک کشور برای مذاکره پیشنهاد می‎دهد، به مصلحت نیست که این پیشنهاد برای مذاکره از سوی طرف مقابل رد شود. اقدامی که ما باید انجام دهیم این است که خود را مشتاق مذاکره نشان ندهیم در عین‌حال قاطعانه هم آن را رد نکنیم و ببینیم که آیا پیشنهادهای خاصی را دارند یا خیر». این مقام سابق حکومتی در ادامه به شکل متناقضی نوشته است: « با توجه به سخنان اخیر آقای حسن روحانی در مصاحبه تلویزیونی که موضوعاتی را در رابطه با مذاکره ایران و آمریکا مطرح کردند، بر اساس آن، با آمریکا وارد مذاکره شویم. در زمینه برگزاری رفراندوم باید گفت که برگزاری رفراندوم زمانی است که دولت نخواهد در زمینه مذاکره با آمریکا اقدام کند».
ایران ارگان دولت حسن روحانی هم در مطلبی با عنوان«پذیرش هوشمند» از جمله نوشته است:« پیشنهاد مذاکره «بدون پیش‌شرط» رئیس‌جمهوری آمریکا دست‌کم دو برداشت در بین تحلیلگران ایجاد کرده است. اولین برداشت این است که آقای ترامپ این پیشنهاد را بدون همآهنگی با تیم سیاست خارجه‌اش - و احیاناً به‌دلایل شخصی و سیاست داخلی - مطرح کرده است
دومین برداشت این است که این پیشنهاد در راستای اجرای یک طرح چندلایه و پیچیده‌ بیان شده که مطابق آن قرار است ایالات متحده - با علم به این‌که «ایران پیشنهاد مذاکره جدید را رد خواهد کرد» - دست مصالحه به سمت تهران دراز کرده تا متعاقباً از امتناع ایران برای فضاسازی و تشدید برخوردها سوءاستفاده کند. حقیقت این است که «پذیرش هوشمندانه» مذاکره در هر دو حالت به نفع ایران است...». این مطلب در ادامه ضمن برشمردن خواص مذاکره برای نظام پاسخ به چگونگی آن را روی میز حاکمیت انداخته و نوشته« حال پرسش اینجاست که «پذیرش هوشمندانه» چگونه باید باشد؟ پاسخ به این سؤال برعهده کارشناسان وزارت امور خارجه و تصمیم‌گیران سیاستهای کلان کشور در شورای عالی امنیت ملی است».

روزنامه‌های هر دو باند حاکم به‌رغم دود و دمهای حکومتی در مورد بسته اقتصادی و ادعای کاهش التهاب بازار به شکست این نمایش حکومتی اذعان کرده‌اند.
روزنامه جهان صنعت نوشته است« تعادل بازار ارز با اهرم بسته ارزی امید واهی بیش نیست چرا که ۸۰درصد بازار ثانویه در انحصار تنها چند درصد کمپانی است و در مقابل ۲۰درصد آن را چند ده‌هزار صادرکننده خرد تشکیل می‌دهد بنابراین با انحصاری که در این بازار حاکم است نباید منتظر سازو کار کشف قیمت و عرضه و تقاضا بود»‌.
جهان صنعت در مطلب دیگری با عنوان« مات شدن مردم در شطرنج مشکلات» از جمله نوشته است« این بسته فقط به بازار ارز و طلا پرداخته است و مشکلات این بازار را به سمت بازار پول و کالا انتقال خواهد داد. این بسته در بهترین حالتِ اجرا، به‌شدت تورم‌زاست و حتی اگر دولت بتواند تا آخر سال هم تورم را کنترل کند، سال آینده فنر تورم رها خواهد شد و به یکباره تورم زیادی ایجاد خواهد شد. این نوع حل مسأله که در آن همه متغیرها نباشند، جز اتلاف وقت و عوض کردن صورت مسأله چیز دیگری نیست».
حمایت وابسته به قضاییه آخوندی ضمن دود و دم در مورد بسته اقتصادی اذعان کرده است که « بحران ارزی چند ماه گذشته نشان داد که زنجیره ارزی از ابتدا تا انتها از اشکالات ساختاری رنج می‌برد» و شرط موفقیت بسته اقتصادی را موکول به اجرای این موارد کرده است: «طول و عرض بسترهای فسادزا از نظام ارزی تا بازار خشکانده شود. ثبت شرکتهای صوری، عدم پالایش مشخصات واردکنندگان، معضل اجاره کارت‌های بازرگانی، ناقص بودن فرایند ارتباطی بین سامانه‌های بانک مرکزی، نهادهای نظارتی، وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌منظور رصد نحوه توزیع و قیمت‌گذاری کالاهای وارداتی از جمله نواقص بزرگی هستند که باید هر چه زودتر مرتفع گردند».


مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ  مقاومت ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

قیام سراسری مرداد 97 ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  سرنگونی #  اتحاد.