۱۳۹۷ شهریور ۲۵, یکشنبه

مروری برروزنامه های حکومتی یکشنبه 25 شهریور 97





مروری برروزنامه های حکومتی یکشنبه 25 شهریور 97

در روزنامه‌های حکومتی در روز یکشنبه ۲۵شهریور بیشترین عنوانها به موضوع ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، بحران آب، اف.ای.تی.اف، اظهارات ظریف در مورد بسته اروپایی و ابراز ناامیدیش از نتیجه مذاکره با اروپا اختصاص یافته است. اما بحرانهای جدی‌تر رژیم را باید در سایر موضوعات روزنامه‌های حکومتی جستجو کرد.

در مورد موقعیت رژیم در سوریه روزنامه ابتکار با اشاره به نشست هفت کشور در ژنو نوشته است« روز جمعه چهار کشور ترکیه، فرانسه، روسیه و آلمان در مذاکرات خود که با محوریت اوضاع ادلب صورت گرفت بار دیگر تأکید کردند که حمله به این استان عواقب خطرناکی را در پیش خواهد داشت و باید برای خاتمه جنگ در سوریه به‌دنبال راه‌کارهای سیاسی بود». این روزنامه سپس افزوده:« پس از این نشست دور مهمی از مذاکرات هفت کشور با عنوان گروه کوچک نیز در ژنو با حضور استفان دی‌میستورا نماینده ویژه سازمان ملل و نمایندگان کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، عربستان، اردن و مصر با محور تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه صورت گرفت». ابتکار در مورد مفاد بیانیه‌این کشورها نوشته است« روند سیاسی صلح به عهده سازمان ملل گذاشته شده که به‌صورت تلویحی اقدامی در مقابل روند آستانه و نشست‌های سوچی، تهران و آنکارا به‌شمار می‌رود». و در ادامه افزوده است« در یکی از مهمترین بندهای این بیانیه یعنی بند سوم از سوی این هفت کشور تصریح شده که دولت سوریه باید تمامی ارتباطات خود را با ایران قطع کند».
روزنامه جمهوری اسلامی هم با این عبارات از انزوای بیشتر رژیم در جریان تحولات سوریه خبر داده است:« مسکو نیز در این میان به‌نظر می‌رسد مواضعش تحت تاثیر القائات سیاسی – تبلیغاتی و فشارهای سیاسی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و مرتباً در نوسان است. مواضع کرملین در مورد سوریه و مسائل مرتبط به قدری تحت‌الشعاع مناسبات مسکو قرار گرفته که حتی نتانیاهو برای کرملین شاخ و شانه می‌کشد و از مسکو باج‌خواهی می‌کند». این روزنامه در ادامه از موضع بالای مقاومت سوریه خبر داده و افزوده است« قابل تامل‌تر از همه، مواضع تروریست‌های در محاصره و معارضینی است که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند ولی با اتخاذ مواضع تحکم آمیز، گویی به‌عنوان پیروز میدان جنگ، مایلند شروط خود را بر همه تحمیل کنند. با مروری به شروط معارضین و تروریستها بهتر می‌توان دریافت که قضیه چیست. سوریه باید روابطش با ایران را قطع کند و نیروهای ایرانی از سوریه خارج شوند. بشار اسد هم از قدرت کناره‌گیری کند و... الباقی فهرست پیش‌شرطها هم دقیقاً در چارچوب خواسته‌هایی است که تروریستها و حامیان آنها با آنهمه شرارت و جنایت جنگی هم قادر به تحمیل آنها نشده‌اند ولی حالا به‌عنوان پیش‌شرط مذاکرات، مایلند آنچه از طریق جنگ نتوانسته‌اند به دست آورند از طریق مذاکره مطالبه کنند».
روزنامه شرق هم تیتر زده:« روس‌ها ایران را دور زدند کشور دوست منفعت خود را ترجیح داد».

اذعان به نفرت اجتماعی از رژیم تحت عنوان بی‌اعتمادی موضوع ثابت روزنامه‌های حکومتی شده است. امروز هم دو مطلب در این مورد دیده می‌شود.
آرمان با عنوان « دولت به بی‌اعتمادی دامن نزند» هشدار داده است:« بیشتر شرایط فعلی را باید از جنبه این‌که دولت به آتش زیر خاکستر دامن می‌زند، نگاه کرد. آتش زیر خاکستر، همان عدم اعتماد مردم به دولت است که ممکن است درد سر ساز برای دولت شود».
و روزنامه اعتماد هم نوشته است« اکنون به جایی رسیده‌ایم که سرمایه اجتماعی یا وجه مهم آن اعتماد اجتماعی در نازل‌ترین ارقام آن است. اعتماد به نهادهای رسمی اعم از حکومت، دولت، رسانه، دستگاه قضایی و نهادهای عمومی چون شهرداریها و نیز اعتماد به اقشار و گروه‌های گوناگون چون پزشکان، روزنامه‌نگاران و... نسبت به گذشته کمتر شده است».

انزوای جهانی و منطقه‌یی رژیم موضوع مطالب روزنامه‌های هر دو باند حاکم است:
ابرار اقتصادی نوشته:« افغانستان واردات ایران را ممنوع کرد!»
آفتاب یزد هم در تیتر مشابهی نوشته: «همراهی افغانستان با تحریمهای ضدایرانی آمریکا!»
وطن امروز هم در واکنش به مواضع ضدرژیمی وزیر امور خارجه فرانسه نوشته است« وزیر خارجه فرانسه در یکی از تازه‌ترین مواضع خود علیه کشور مان، خواستار برگزاری مذاکرات الزامی(!) بر سر موضوعاتی مانند توان موشکی و قدرت منطقه‌یی جمهوری اسلامی ایران شده است».

روزنامه‌های باند روحانی آزادی عمل احمدی‌نژاد را بهانه حمله تلویحی به خود خامنه‌ای و باند او کرده‌اند.
ایران ارگان دولت روحانی نوشته است:« آنچه بیشتر برای افکار عمومی محل سؤال است، فراغت بالی است که او در شکستن چارچوبهای قانونی و عرفی کشور در بیان دیدگاههای خود دارد. چارچوبی که زمینه‌ساز ملاحظات بسیار برای فعالان سیاسی و حتی نمایندگان مجلس هم شده است. چنانکه نطق دو هفته پیش دو نماینده اصلاح‌طلب مجلس از سوی همکاران اصول‌گرایشان در بهارستان و همچنین رسانه‌های اصول‌گرا تحمل نشد». ایران در ادامه نوشته است« چه بسا برخی مواضع ضددولتی که در هفته‌های اخیر به‌خصوص با توصیه‌ها و هشدارهای رهبری به مانع برخورد کرده است، گویی به دوش احمدی‌نژاد انداخته شده است. در حقیقت سکوت رسانه‌های این طیف سیاسی در برابر تحرکات رئیس دولتهای نهم و دهم نشانه‌ای از رضایت خاطر آنها هم می‌تواند باشد».

اعتراف به شکست سیاست‌های انحصار طلبانه از زبان یک مهره باند خامنه‌ای در روزنامه باند روحانی از مطالب قابل‌توجه است. ایران به‌نقل از محبی‌نیا نوشت:« نظارت استصوابی پدر ما را در آورده است؛ بخش اعظم وظایف مجلس را تکه و پاره کرده‌اند. مثلاًًً مجمع تشخیص مصلحت نظام تحت عنوان نظارت در کار مجلس مداخله می‌کند؛ یا شورای انقلاب فرهنگی نهادی نیست که کار تقنینی انجام بدهد اما می‌بینیم این موضوع را گسترش داده‌اند به شورای عالی فضای مجازی».

گرانی و بحرانهای اقتصادی اجتماعی از دیگر موضوعات مشترک روزنامه‌های دو باند است:
آفتاب یزد: افزایش ۱۴۰تا ۳۰۰درصدی لوازم خانگی در بازار!
ابرار:نوبخت: بیش از ۳میلیون و ۲۰۰هزار نفر بیکار داریم
ابرار اقتصادی: پتروشیمی‌ها باز هم عرضه ارز را کم کردند
تجارت: اقتصاد در گرداب بی‌برنامگی؛ نبود برنامه جامع، مقابله با تحریمها را دشوار کرده است
جهان صنعت: باز هم شعار پوپولیستی؛ طرح مبهم کوپن الکترونیکی برای حمایت از اقشار ضعیف کشور

طالب   مارا در وبلاک خط سرخ مقاومت   ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات

 سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange