۱۳۹۷ شهریور ۲۷, سه‌شنبه

چرا خبری از ارائه کالاهای مکشوفه احتکارشده نیست؟



چرا خبری از ارائه کالاهای مکشوفه احتکارشده نیست؟



ایران بریفینگ / این روزها مدام از سوی فرماندهان سپاه و نیروهای امنیتی خبر کشف کالاهای احتکار شده اعلام می‌شود.
حجم کالاهای احتکار شده گاه از صدها تن هم بالاتر می‌رود و ارزش آنها به میلیاردها تومان می‌رسد، آن طور که اخبارها اعلام می‌شود و به گفته فرمانده سازمان بسیج سپاه پاسداران: «از اقلام خوراکی تا لوازم یدکی خودرو و اقلام پزشکی کشف شده است و اینکه کشف کالای احتکاری در کشور ساعتی شده است، بیان کرد: با توجه به حجم بالای کالاهای کشف شده حجم ریالی آن برآورد نشده است» به نظر می‌رسد ارائه همین کالاها به مردم در بازار کفاف حداقل ماهها آرامش بازار را بدهد، اما هنوز هیچ گزارشی از ارائه آنها به مردم داده نشده.
محمد شریعتمداری درخصوص کالاهای احتکار شده و زمان توزیع آن‌ها اظهارداشت: در این زمینه ستادی برای مبارزه با احتکار ایجاد شده است، اما باید مراقب بود این ستاد به ناامنی در اقتصاد کشور بدل نشود.
وی ادامه داد: ستاد یاد شده به ریاست استانداران در استان‌ها تشکیل شده و از نظر تخصصی، همه فعالیت‌های مربوط به واحدهای تجاری که مسئولیت تأمین کالا برای مردم را برعهده دارند از طریق «نظام ساماندهی انبارهای وزارت صنعت» اجرایی می‌شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین یادآورشد: نمی‌توان به ظن قاچاق جلوی فعالیت اقتصادی افرادی را گرفت که کالاهای خود را در انبارهای قانونی نگهداری می‌کنند؛ درواقع این کالاها را نمی‌توان قاچاق محسوب کرد.
با توجه به گفته‌های وزیر صمت بیشتر به نظر می‌رسد فعلاً کالاهای مکشوفه درگیر ایجاد ساختار جدید و یک بروکراسی جدید در دل سیستم و دولتی است که اگر در آن فساد سیستماتیک وجود نداشت هرگز شاهد این وضعیت رقت بار اقتصادی در کشور نبودیم.
درواقع کشف این کالاها و تصاحب آن توسط دولت در یک دور باطل خواهد افتاد و قطعاً به‌زودی شاهد بروز یک مافیای جدید اقتصادی خواهیم بود که هم وجاهت قانونی در پشت خود دارد و هم ابزار امنیتی و سپر حفاظتی – قضایی لازم چراکه هم‌اکنون در کشور هم سازمان تعزیرات حکومتی وجود دارد و هم‌ده‌ها فروشگاه‌های زنجیره‌ای دولتی و اگر بنا به رساندن این کالاها به مردم باشد سازمان و ستاد جدید دیگری لازم نیست!