۱۳۹۷ شهریور ۲۷, سه‌شنبه

آمریکا: به توافقی نیاز داریم که فعالیت‌های ستیزه‌جویانه ایران را متوقف کند



آمریکا: به توافقی نیاز داریم که فعالیت‌های ستیزه‌جویانه ایران را متوقف کند


ریک پری وزیر انرژی آمریکا در سخنانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، به شدت از آن‌چه «ادامه اعمال تروریستی ایران و بر هم‌زدن ثبات در منطقه توسط این کشور» نامید، انتقاد کرد و گفت «به توافقی نیاز داریم که فعالیت‌های ستیزه‌جویانه ایران را متوقف کند».
به گزارش خبرگزاری رویترز، پری دوشنبه ۱۷ سپتامبر، تاکید کرد که توافق هسته‌ای ایران (برجام)، «توافقی معیوب بود که نتوانست بد رفتاری‌های ایران را متوقف کند».
او ادامه داد: «اینجا در وین ماه ژوئیه گذشته ،دیپلماتی ایرانی دستگیر شد که مواد منفجره به تروریست‌ها رسانده بود، این تروریست‌ها قصد داشتند یک تجمع سیاسی را در فرانسه هدف قرار دهند. در آمریکا وزارت دادگستری دو شخص را به اتهام جاسوسی برای ایران دستگیر کرده است».
پری گفت: «به همین دلیل ما تحریم‌های اصلی علیه ایران را از سر گرفته و تلاش می‌کنیم به توافقی دست یابیم که به طور کامل جلوی برنامه هسته‌ای ایران و فعالیت‌های بی ثبات کننده‌اش در منطقه را بگیرد».
او همچنین از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست، نظارت خود را بر برنامه هسته‌ای ایرام تشدید کند.
در این جلسه، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به شدت به آمریکا به خاطر خروج از توافق هسته‌ای تاخت و گفت: «این اقدام تاثیراتی منفی بر صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی خواهد گذاشت».
او همچنین اقدام‌های کشورهای اروپایی برای نجات توافق هسته‌ای (برجام) را «غیر کافی» دانست.
پیش از این، روز جمعه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفته بود در صورت از میان رفتن توافق هسته‌ای (برجام) کشورش غنی سازی اورانیوم را از سر خواهد گرفت.
ظریف در مصاحبه با مجله آلمانی «اشپیگل» از اروپایی‌ها خواست در برابر سیاست‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا برای فشار بر ایران، ایستادگی کنند.
توافق هسته‌ای یا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به توافقی گفته می‌شود که در سال ۲۰۱۵ میان ایران و گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان، منعقد شد. برپایه این توافق، در قبال محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این فعالیت‌ها لغو شد.
ترامپ از ابتدا با این توافق مخالف بود و آن را «بدترین توافق ممکن» توصیف می‌کرد. او بارها تاکید کرد که برجام، جلوی فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران را نمی‌گیرد و همچنین تضمینی همیشگی برای از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیست.

مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ مقاومت   ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات

 سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange