۱۳۹۷ شهریور ۲۹, پنجشنبه

چرا سپاه مخالف هرگونه پیوستن نظام به FATF می‌باشد؟



چرا سپاه مخالف هرگونه پیوستن نظام به FATF می‌باشد؟


سپاه مخالف هرگونه پیوستن نظام به FATF است زیرا می‌داند که در این صورت بخش‌های پوششی‌اش در اقتصاد، شناسایی و هدف تحریم‌ها قرار می‌گیرند. با وقوع چنین وضعیتی، تعداد افراد و نهادهای تحریم شده‌ی سپاه از ۲۸۵ فرد و نهاد به چندهزار فرد و نهاد افزایش خواهند یافت.
سپاه مخالف هرگونه پیوستن نظام به FATF می‌باشد. چرا سپاه مخالف این کار است؟ آیا در شرایطی که خلافت اسلامی! از هر سو محاصره شده است و در معرض تحریم‌های روزافزون قرار می‌گیرد برای نظام بهتر نیست که با پیوستن به FATF خیال خودش را دست‌کم از اتهامات مرتبط با پولشویی راحت کند؟
اما به نظر می‌رسد در این میان منافع بسیار کلانی برای سپاه به خطر می‌افتد. سپاه و سایر نهادهای زیر مجموعه‌ی خامنه‌ای بر اقتصاد ایران مسلط هستند. آنها در طول ۴۰ سال گذشته به اسم نهادهای عمومی غیر دولتی و مهم‌تر از آن به اسم خصوصی سازی، در مقاطع مختلف دست به مصادره‌ی اموال شخصی افراد یا دارایی‌ها دولت زده‌اند. اکنون اگر پای FATF در درون نظام باز بشود می‌تواند کل قاعده‌ی بازی را تغییر دهد.
خبرگزاری فارس متعلق به سپاه در روز ۲۶ شهریور ۹۷ ابتدا یک گزارش و سپس یک مصاحبه برای توضیح دلایل مخالفت سپاه برای پیوستن به FATF منتشر کرد. در این نوشته‌ها سپاه هرگونه پرده پوشی را به کناری گذاشت و اعلام کرد که نمی‌خواهد نهادها و اشخاص پوششی‌اش که به اسم بخش خصوصی از آنها استفاده می‌کند آسیب ببینند.
جریمه پولشویی یا جریمه تحریم؟
سپاه در ابتدا به این پرسش پاسخ می‌دهد که «تحریم‌های آمریکا مهم‌تر هستند یا لیست سیاه FATF »؟ در ادامه یادآوری می‌شود که «مهم‌ترین مسئله‌ای که برای بانک‌ها در زمینه همکاری یا عدم همکاری تعیین کننده است، مسئله هزینه-فایده است.»
اما چه چیزی برای بانک‌ها پرسودتر و کم ضررتر است؟ آیا برای یک بانک پذیرفتنی‌تر است که هزینه‌های ناشی از تحریم‌های آمریکا را بپردازد یا جریمه‌های مرتبط با نقض استانداردهای FATF را متقبل شود؟ سپاه می‌گوید: «جرائم ناشی از نقض تحریم‌های آمریکا به مراتب بیشتر از جرائمی است که بانک‌ها به دلیل پولشویی پرداخته‌اند.»
در همین رابطه اشاره می‌شود که ظرف «دو سال گذشته بیشترین جریمه‌ای که ۵ بانک مهم در جهان به دلیل پولشویی پرداخت کرده‌اند، بین دو عدد ۴ میلیون دلار و ۶۲۹ میلیون دلار است.» در حالی‌که «بیشترین جریمه‌ای که ۵ بانک مهم در جهان به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا پرداخت کرده‌اند، بین دو عدد ۱.۹ میلیارد و ۸.۹ میلیارد دلار است.»
به این ترتیب سپاه نتیجه می‌گیرد که برخی بانک‌ها حاضر هستند جرائم ناشی از پولشویی را تقبل کنند اما پذیرای جرایم ناشی از تحریم‌های آمریکا نیستند. اما استدلال سپاه در همین نقطه پایان پیدا نمی‌کند.
بخش تحریمی اقتصاد و نیروهای پوششی
سپاه می‌نویسد که «بعد از برجام، فضای اقتصادی ایران به دو بخش تحریمی و غیرتحریمی تقسیم شده است». در این تقسیم بندی به طور طبیعی بخش تحریمی اقتصاد هدف شناسایی آمریکا قرار می‌گیرد؛ چرا که از همان روزی که بازگشت تحریم‌ها از طرف وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام شد، همچنین تصریح شد که هدف از بازگشت تحریم‌ها قطع شریان مالی سپاه است. [کاهش قیمت نفت برای عبور از تحریم‌ها؟! و دشمنی که در کمین است]
در چنین شرایطی «آمریکا برای اینکه بخش تحریمی از جمله نیروهای مسلح، وزارت دفاع و صنایع نظامی از جمله صنعت موشکی، صدا و سیما و امثال آن را تضعیف کند، به دنبال شناسایی دقیق‌تر نهادها، شرکت‌ها و افرادی است که به صورت پوششی و نامحسوس برای این بخش تحریمی کار می‌کنند.»
اگر نظام حاضر به پیوستن به FATF بشود به این معنی خواهد بود که بخش‌های پوششی سپاه در پهنه‌ی اقتصاد را در معرض خطر قرار خواهد داد. در این رابطه سپاه تصریح می‌کند: «به واسطه اجرای استانداردهای FATF در ایران، اطلاعات اقتصادی کشور به خارج منتقل خواهد شد و نتیجه این روند، شناسایی راحت‌تر شرکت‌ها و نهادها برای آمریکا و تحریم آسان‌تر آنان خواهد بود. بنابراین امکان دارد تعداد افراد، نهادها و شرکت‌های ایرانی داخل لیست تحریمی آمریکا (SDN)، از ۲۸۵ فرد و نهاد کنونی به چند هزار فرد و نهاد برسد.»
تا اینجای کار سپاه می‌پذیرد که دارای بخش‌های پوششی در اقتصاد است. کار این بخش‌های پوششی پولشویی، و نقل و انتقال‌های غیر قانونی ارز است. تعداد این افراد و نهادها آنچنان که در گزارش سپاه مورد تایید قرار می‌گیرد چندهزار می‌باشد. به عبارت دیگر تاکنون تنها درصد محدودی از بخش اقتصادی سپاه در لیست تحریم‌ها قرار گرفته است اما اگر اطلاعات سایر بخش‌های اقتصادی سپاه در اختیار FATF قرار بگیرد سایر بخش‌های آن نیز به زیر ضرب خواهند رفت.
از سوی دیگر سپاه می‌پذیرد که همه‌ی بخش‌های اقتصاد کشور مورد تحریم قرار نگرفته است. در نتیجه نظام نمی‌تواند شرایط سخت اقتصادی مردم را به تحریم‌ها نسبت دهد. در عالم فرض و مثل؛ سپاه مانند سارق مسلحی‌ست که وارد بانک شده است و پس از آنکه پول‌ها برداشته، مشتریان حاضر در بانک را به گروگان گرفته است تا با سپر کردن آنها بتواند از محاصره‌ی پلیس خارج شده و از معرکه فرار کند. تحریم‌های صورت گرفته در حقیقت این سارق بانک را هدف گرفته و مردم حاضر در بانک که مثالی از شهروندان ایران هستند توسط این سارق یعنی سپاه به گروگان گرفته شده‌اند.
سپاه؛ «بخش خصوصی»
سپاه تصریح می‌کند که «اجرای استانداردهای FATF باعث افزایش لیست تحریمی آمریکا» خواهد شد. زیرا مشخص می‌شود چه کسانی برای سپاه پولشویی، قاچاق ارز و فعالیت‌های غیرقانونی اقتصادی انجام می‌دهند. وقتی هویت سازمانی این افراد آشکار شد در لیست تحریم‌های آمریکا قرار خواهند گرفت.
در چنین شرایطی «ریسک همکاری» با نظام ایران افزایش و «همکارهای‌ بانکی» با آن کاهش خواهد یافت. اما منظور سپاه از «همکاری» چیست؟
«همکاری بانک‌های خارجی به این معنا است که آنها حاضر هستند در برابر دریافت کارمزد مشخص، پول‌های دولت یا بخش خصوصی ایران را منتقل کنند.»
در اینجا سپاه علاوه بر ارائه تعریف خود از «همکاری» از یکی از اسامی مستعار خود نیز رمزگشایی می‌کند؛ «بخش خصوصی». اما این تنها حرف مهم سپاه در این بخش از گزارش آن نیست. در پس آن یک تهدید هم نهفته است: «اگر بانک‌های خارجی کمتری حاضر باشند که پول‌های ایران را انتقال دهند، دسترسی دولت به منابع ارزی محدودتر خواهد شد و در نتیجه، شاهد افزایش نرخ دلار خواهیم بود.»
در این نقطه سپاه تهدید خود علیه گروگانش یعنی مردم ایران را اعلام می‌کند: هرگونه پیامد تحریم سپاه بر سر مردم ایران خراب خواهد شد.
صرافی‌های سپاه
بانک‌ها، تنها ظرف کار مالی سپاه نیستند. صرافی‌ها یکی دیگر از ابزار پوششی سپاه محسوب می‌شوند. این بخش از گزارش سپاه با این عبارت کلیدی آغاز می‌شود: «بخش زیادی از مبادلات مالی ایران در شرایط تحریمی، به واسطه صرافی‌ها انجام می‌گیرد».
اما بخش صرافی‌های سپاه در ماه‌های گذشته در دبی و ترکیه ضرباتی دریافت کرده است. سپاه این ضربات را به طور تلویحی متوجه رقبای خود در درون نظام می‌داند. در این رابطه سپاه می‌نویسد: «برخی از اخبار گویای این است که ارائه اطلاعات مبادلات مالی خارجی ایران به کشورهای دیگر در قالب همکاری با FATF، نقش موثری در اختلال فعالیت صرافی‌های ایران در دبی و ترکیه از زمستان گذشته تا به امروز و در نتیجه افزایش قیمت ارز داشته است.»
در ادامه سپاه برای بار دیگر سلاح را بر سر گروگان خود می‌گذارد و برای آنکه نشان دهد هر ضربه به او به جامعه منتقل خواهد شد، با اشاره به احتمال «ارائه اطلاعات مبادلات مالی خارجی ایران به کشورهای دیگر در قالب همکاری با FATF» می‌نویسد: «اگر این خبر صحت داشته باشد به صراحت می‌توان گفت بخش مهمی از افزایش نرخ ارز و در نتیجه افزایش قیمت‌های اخیر به دلیل همکاری ایران با FATF بوده است.»
آخرین نتیجه‌گیری سپاه در این گزارش با این جملات اعلام می‌شود: «تصویب کنوانسیون‌های مربوط به FATF در مجلس، نه تنها به بهبود نرخ ارز کمکی نخواهد کرد، بلکه به دلیل دقیق‌تر شدن تحریم‌های آمریکا و اختلال در مبادلات صرافی‌ها، منجر به افزایش نرخ ارز خواهد شد.» [فارس ۲۶ شهریور ۹۷]
یک ساعت و چهل دقیقه بعد
یک ساعت و چهل دقیقه بعد، فارس دومین شلیک خود را انجام می‌دهد. مصاحبه‌ای با یکی از کادرهای اقتصادی سپاه منتشر می‌شود تا محورهای اصلی مورد نظر سپاه در گزارش قبلی توسط یک «اقتصاددان» نیز مورد تایید قرار بگیرد.
عبدالمجید شیخی دو بخش از گزارش سپاه را به طور خاص تقویت می‌کند؛ آن قسمت از گزارش که به تهدید جامعه اختصاص داشت. در این رابطه عبدالمجید شیخی می‌گوید: «دادن اطلاعات صرافی‌ها باعث می‌شود نقل و انتقال دلار و ارزهای نقد به کشور کاهش شدیدی یافته و به صفر برسد و با توجه به آنچه بخشی از نیاز بازار به صورت نقد است عملا با کاهش عرضه با افزایش تقاضا روبرو هستیم که منجر به افزایش قیمت در بازار می‌شود.»
بخش دوم که مورد تاکید عبدالمجید شیخی قرار می‌گیرد حمله به جناح رقیب در درون نظام است. این اقتصاددان سپاه می‌گوید: «از دولت و بانک‌ها بعید نیست که اطلاعات ذینفعان عملیات انتقال ارز صرافی‌ها را در قالب مبارزه با پولشویی داده باشند». [فارس ۲۶ شهریور ۹۷]
چند اعتراف ساده
سپاه طی یک گزارش و یک مصاحبه که به فاصله یکساعت و چهل دقیقه منتشر می‌کند موضوعاتی را مورد تایید قرار می‌دهد که همواره به آنها متهم بوده است:
۱.خصوصی‌سازی اسم مستعار انتقال مالکیت به سپاه است
۲.سپاه مشغول پولشویی، نقل و انتقال غیر قانونی پول، و فعالیت‌های غیرقانونی اقتصادی‌ست
۳.سپاه از جمله با استفاده از صرافی‌ها تحریم‌ها را دور می‌زند
۴.سپاه هزاران فرد و نهاد پوششی دارد که برای سپاه و پیشبرد اهداف آن کار می‌کنند
۵.در تحریم‌ها بخش هدف قرار گرفته در اقتصاد ایران؛ سپاه و سایر نهادهای زیر مجموعه خامنه‌ای‌ست
۶.سپاه به سایر بخش‌های نظام می‌گوید که جلوی آن نپیچند و از اطلاعات کادرهای اقتصادی او را حفاظت کنند
۷.سپاه اعلام می‌کند هرگونه فشار بر خود را به مردم منتقل خواهد کرد.