۱۳۹۷ مهر ۱۰, سه‌شنبه

مروری بر روزنامه های حکومتی سه شنبه 10 مهر ماه





مروری بر روزنامه های حکومتی سه شنبه 10 مهر ماه 

روزنامه‌های حکومتی در روز سه‌شنبه دهم مهر ماه مهم‌ترین عنوانهای خود را به کاهش نرخ ارز اختصاص داده‌اند. بعد از آن دفاع مشترک روزنامه‌های هر دو باند حاکم از موشک‌پرانی رژیم به احزاب کرد ایرانی و اپوزیسیون سوریه که جنایت علیه بشریت توصیف شده، دیده می‌شود.
دعوای اف.ای.تی.اف و ابراز نگرانیها از ماهیت بسته جدید اروپا که با عنوانهای «مکانیزم جدید اروپایی» یا «سازو کارویژه» از اون اسم می‌برند مضمون سایر مقالات است.
در مورد کاهش نرخ دلار کیهان خامنه‌ای رویکرد انقباضی نظام را برجسته کرده و نوشته است« سقوط نرخ دلار پس از شلیک موشک، حکم اعدام و تعویق اف.ای.تی.اف»

اما در روزنامه‌های باند روحانی ناخواسته به دست نظام و دولت در بالا و پایین کردن نرخ ارز اذعان شده است.
تجارت تیتر زده: « در پی نشست اخیر سران سه قوه درباره مدیریت بازار ارز صورت گرفت؛ دلار از نفس افتاد»
و جهان صنعت در گزارش خود از دعوای اعضای اتاق بازرگانی با نوبخت از جمله نوشته است« زبردست یکی از اعضای اتاق بازرگانی خطاب به نوبخت گفت: دولت می‌خواهد ارز بفروشد و درآمد چندین میلیاردی جور و بدهی‌های خود را به بانکها و تأمین اجتماعی پرداخت کند و فشار به بخش خصوصی وارد کند».
اف.ای.تی.اف موضوع مشترک روزنامه‌های هر دو باند است. روزنامه‌های باند روحانی اظهار اطمینان از تصویب شدن آن کرده‌اند. و دلواپسان خامنه‌ای هم به آنان حمله کرده‌اند.
کیهان خامنه‌ای نوشته است:« پرداختن بهFATF و پالرمو واجب‌تر است یا تصویب قوانین مؤثر برای برون بردن اقتصاد کشور از این وضعیت؟ دلیل این همه عجله چیست؟» و در ادامه نوشته است« فقط باید بهFATF پرداخته شود؟ چرا عده‌یی دائماًً به‌دنبال شفاف سازی برای دشمنان هستند و به مردم مبهم می‌گویند؟».
اعتماد به‌نقل از علی مطهری نایب رئیس مجلس ارتجاع نوشته است« تصویب این چهار لایحه ممکن است ضررهایی داشته باشد ولی منافع آنها بیشتر است و اگر ما به FATF نپیوندیم در مبادلات بانکی با مشکلات بیشتری مواجه می‌شویم».
و ایران به‌نقل از قاسمی سخنگوی دولت روحانی نوشته است« به تصویب لوایح مرتبط با FATF خوشبین هستیم».
ابتکار هم پذیرفتن اف.ای.تی.اف را لازمه تعامل اروپا با رژیم دانسته و نوشته است« در تعامل فعال با جهان، نمی‌توان هم‌چنان بر خصلت دستوری تأکید داشت. تعامل، رابطه‌ای دو سویه است که به ارتباط می‌انجامد. این ارتباط مستلزم قبول قواعدی است که هر عضو جامعه بین‌المللی باید به آن مقید و متعهد باشد. پیوستن به کنوانسیون بین‌المللی FATF یکی از همین الزام‌هاست که برخلاف هوچی‌گری‌ مغرضان، ضمن تقویت دیپلوماسی نفوذ‌گرا، رابطه پولی و بانکی کشور را با بانکهای جهانی حفظ کرده و در این حال، بیانگر تعهدات جهانی ایران است».

در مورد بسته اروپایی نیز در روزنامه‌های هر دو باند ابراز تردید بسیار است.
سیاست روز از باند خامنه‌ای نوشته است:« اروپا درصدد است تا هم از آخور بخورد و هم از توبره، قاره سبز نمی‌تواند از معاملات اقتصادی میلیاردی با آمریکا چشم‌پوشی کند و از آن‌سو، می‌خواهد هم‌چنان از روابط اقتصادی با ایران سود ببرد، اکنون نیز پس از گذشت شش ماه از خروج آمریکا از توافق هسته‌یی یک بسته پیشنهادی به ایران ارائه داده تا با قبول جمهوری اسلامی روبه‌رو شود». سیاست روز در ادامه با تأکید بر این‌که در این طرح «وجهی به ایران پرداخت نخواهد شد» افزوده است« چنین مکانیزمی بسیار شبیه برنامه‌ای است که برای عراق در زمان صدام اعمال شده بود* نفت در برابر غذا».
و جهان صنعت همسو با باند روحانی نوشته است« حتی بدون وجود جزئیات کافی در مورد سیستم مالی جدید اروپایی، کارشناسان تحریم در هر دو سوی توافق ۲۰۱۵ می‌گویند هر گونه مکانیسم جدید در برابر تحریم‌های آمریکا آسیب‌پذیر خواهد بود». این روز در انتها می‌پرسد« کارشناسان این سؤال را مطرح می‌کنند که این مکانیسم چطور می‌تواند از تحریم‌های آمریکا بگریزد».
واکنش به استرداد دیپلمات تروریست رژیم توسط آلمان به بلژیک با یک متن تکراری در روزنامه‌های باند روحانی دیده می‌شود.
ایران، اعتماد و مردم‌سالاری نوشته‌اند« یک دادگاه در آلمان اعلام کرد که با استرداد دیپلمات ایرانی که به اتهام دست داشتن در طرح شکست خورده حمله به تجمع (مجاهدین) در پاریس بازداشت شده بود، موافقت کرده است». این روزنامه‌ها در ادامه به‌نقل از آسوشیتدپرس افزوده‌اند:« دادگاه منطقه‌یی بامبرگ اعلام کرد که حکم بازداشت اروپایی برای اسدالله اسدی را تأیید می‌کند و حکم می‌دهد که وی از مصونیت دیپلماتیک برخوردار نیست. دادگاه بامبرگ تصریح کرد، به این علت که این دیپلمات ایرانی در تعطیلات به‌سر می‌برده و در کشور محل مأموریتش یعنی اتریش حضور نداشته است، بنابراین فاقد مصونیت دیپلماتیک است و می‌توان او را محاکمه کرد».
ایران ارگان دولت روحانی هم واکنش هراس‌آلود بهرام قاسمی را انعکاس داده که از جمله گفته است««این موضوع از ابتدا با توجه به اتهاماتی که نسبت به دیپلمات ایرانی مستقر در وین مطرح شده بود، توسط وزارت‌خارجه و همچنین سفارتخانه‌های ایران در وین، برلین و بروکسل با جدیت تمام دنبال شده و می‌شود.» وی افزود: «امیدواریم دولت آلمان به واقعیتها و آنچه اتفاق افتاده، وقوف کامل پیدا کند و نهایتاً دیپلمات مزبور تبرئه و به ایران عودت داده شود. در این جهت همه تلاش‌های لازم و تلاش‌هایی که امکانپذیر بوده انجام شده و تا نتیجه نهایی ما این تلاش‌ها را دنبال خواهیم کرد»

مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ مقاومت   ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات

سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChangeصور