۱۳۹۷ مهر ۱۵, یکشنبه

مرورری بر روزنامه های حکومتی یکشنبه 15 مهرماه



مرورری بر روزنامه های حکومتی یکشنبه 15 مهرماه 

روزنامه‌های رژیم امروز یکشنبه ۱۵مهر، مهم‌ترین مطالب خود را به دفاع یا حمله برای تصویب CFT در مجلس ارتجاع اختصاص داده‌اند. موضوع برجام و رویکرد اتحادیه اروپا موضوع دومی است که مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفته. برخی هم سیل در شهرهای شمال را خبر اول کرده‌اند. دعواهای باندی حول مذاکره و نرخ ارز از دیگر مطالب روزنامه‌های امروز است. هشدارها و نگرانیها مقامات حکومتی نسبت به اوضاع اجتماعی هم در صفحات اول برخی روزنامه‌ها دیده می‌شود.

کلمه اف.ای.تی.اف تقریباًً در صفحات اول برخی روزنامه‌ها چندین بار تکرار شده. روزنامه‌های هر دو باند هم زمان با بحث لایحه سی اف تی در مجلس ارتجاع، آتش تهیه برای رد یا تصویب آن‌را بر سر باند رقیب ریخته‌اند.
کیهان خامنه‌ای و جوان تمام صفحه اول خود را به این موضوع اختصاص داده‌اند. در باند رقیب هم اعتماد بیشتر صفحات سیاسی خود را به این موضوع اختصاص داده است. روزنامه‌های دو باند استدلالهای قبلی خود را در مقالات متعددی تکرار کرده‌اند. در روزنامه‌های باند خامنه‌ای نکته جدید تهدید علنی است که پاسدار کوثری در گفتگو با روزنامه سیاست روز کرده و گفته است«برخی از مسئولان سرشان در آخور عربستان، اسراییل و آمریکاست که اینچنین در حال فریب مردم هستند، اما باید بدانند... که مردم یک روزی حساب آن خائنین را خواهند رسید».
سیاست روز در مطلب دیگری در مخالفت با اف.ای.تی.اف نوشته است« آنها که دروغ‌شان را «هوار» می‌زنند، تصمیمات‌شان چه «آوار»ی بر سر مملکت فرود می‌آورد. هنوز جای برجام درد می‌کند و مردم باورشان نمی‌شود به جای یک دلاری و هزار تومانی باید ۱۵-۱۰تا اسکناس هزاری را توی دست می‌گرفتند و به مذاکره‌کنندگان «شاباش» می‌دادند».
روزنامه اعتماد همسو با باند روحانی هم در مورد علت مخالفت باند دلواپسان با اف.ای.تی.اف نوشته است« مسأله FATF نه کمک به گروه‌های انقلابی و مبارز است و نه سایر موارد دیگری که هیچ‌ یک از آنها هیچ‌گاه از طریق مبادلات بانکی بین‌المللی انجام نمی‌شود، چون کشورهای دیگر جزو FATF هستند و به سهولت متوجه می‌شوند. بنابراین مسأله بیشتر مربوط به پولشویی در داخل کشور است. کسانی که پول‌های بادآورده و سیاه را از طریق قاچاق، رشوه، اختلاس و... جمع‌آوری می‌کنند باید آنها را در بانکهای داخلی شست‌وشو دهند و با پذیرش FATF این کار شدنی نیست یا سخت است».

روزنامه‌های هر دو باند حاکم در مورد برجام و بسته اروپا یا همان «سازو کار ویژه» ابراز دلواپسی مشابهی کرده‌اند.
جوان نوشته است« نیویورک‌تایمز نوشته که مکانیسمی که اروپا پیشنهاد تأسیس آن را کرده، ژستی است برای نگه‌داشتن ایران در برجام».جوان در ادامه افزوده است« دیگر ناظران با تردید بیشتری به کارایی مکانیسم اروپایی نگاه می‌کنند و با اشاره به این موضعگیری فدریکا موگرینی کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا که گفته «برجام از منظر امنیتی برای اروپا مهم است»، می‌گویند که اروپاییان در نهایت کار، مناسبات اقتصادی با ایران را هم از دریچه امنیتی، یعنی نگه‌داشتن ایران در برجام نگاه می‌کنند».
حمایت از باند خامنه‌ای هم نوشته:« گذشت زمان نسبت به نتایج برجام اروپایی نگرانی‌هایی را به وجود آورده کما این‌که مقام معظم معطل نگه‌داشتن و گره زدن حل مشکلات به برجام را خطای بزرگ دانسته‌اند».
و اعتماد از باند روحانی هم به‌رغم ابراز خوش‌بینیهای این باند به اروپا، به انزوای رژیم اذعان کرده نوشته است« حفظ برجام یک اقدامی تاکتیکی برای اتحادیه اروپا است و نباید تصور کرد که اروپایی‌ها به‌دنبال روابط استراتژیک با جمهوری اسلامی هستند. تمام رهبران قدرتهای اروپایی چه در سفرهایی که به واشنگتن داشتند و چه اخیراً در سفر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به فلسطین اشغالی بر این نکته تأکید داشتند که در مورد بحث محدود کردن نفوذ ایران در منطقه با واشنگتن و تل‌آویو اشتراک نظر دارند».

در مورد بحران ارز روزنامه‌های هر دو باند به دولت حسن روحانی حمله کرده‌اند:
وطن امروز به‌نقل از راغفر نوشته است«حتی نرخ دلار ۱۰هزار تومانی را نیز نمی‌توان کاهش نرخ تلقی کرد، چرا که در این صورت نرخ دلار نسبت به سال گذشته تقریباًً ۳برابر شده است و استفاده از عبارت کاهش نرخ دلار در جهت فریب افکار عمومی است و بهتر است از افزایش ۳برابری نرخ دلار استفاده کرد.حتی دلار ۵هزار تومانی نیز تولید را نابود خواهد کرد و پیآمد آن نیز گسترش فقر در جامعه است».
جهان صنعت هم نوشته: «مردم می‌پرسند اگر سقوط ناگهانی نرخ ارز در بازار انحصاری اصالت داشته چرا این سقوط کمترین تاثیری در کاهش قیمت اجناس و کالاهای مصرفی و مورد نیاز مردم نداشته و مردم هم‌چنان دارند زیر فشار هزینه سنگین زندگی و قیمتها له می‌شوند؟»

حمله جنتی به دولت روحانی برخی از روزنامه‌ها از جمله نوآوران با تیتر« برخی مردم احساس می‌کنند کشور رها شده است» انعکاس داده‌اند.
وطن امروز نیز از یک فقره دیگر انزوای رژیم خبر داده و نوشته است« هنوز ماجرای مزاحمت‌های مجاهدین در نمایشگاه کتاب فرانکفورت برای ناشران ایرانی حل نشده، حالا خود سفارت آلمان در ایران نیز بر سر راه ناشران ایرانی متقاضی برای حضور در نمایشگاه فرانکفورت سنگ‌اندازی می‌کند».

مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ مقاومت   ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات

سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange