۱۳۹۷ مهر ۲۳, دوشنبه

مروروی بر روزنامه های حکومتی دوشنبه 23 مهرماه





مروروی بر روزنامه های حکومتی دوشنبه 23 مهرماه 

روزنامه‌های حکومتی امروز دوشنبه ۲۳مهر مهم‌ترین عنوانهای خود را اختصاص داده‌اند به اظهارات دیروز حسن روحانی در دانشگاه و ابلاغیه خامنه‌ای در مورد طرح مضحکش تحت عنوان «الگوی پیشرفت ایران در پنجاه سال آینده».

دعواهای باندی بر سر FATF و مذاکره با آمریکا و بسته اروپایی هم در سایر عنوانهای مهم روزنامه‌ها دیده می‌شوند. سوزوگداز از مجاهدین و ادامه بازداشت دیپلمات تروریست رژیم در بلژیک امروز هم در روزنامه‌ها ادامه دارد.

اظهارات روحانی در دانشگاه در روزنامه‌های هر دو باند مورد حمله قرار گرفته:
جوان به‌نقل از ابراهیم رزاقی اقتصاد دان باند خامنه‌ای نوشته:« با عملکرد خود نشان داده‌اند که نسبت به قشر ضعیف جامعه بی‌توجه بود‌ه‌اند. زیرا که با ۳۰۰میلیارد دلار باید حداقل ۱۵تا ۳۰میلیون شغل ایجاد می‌شد در صورتی که این اتفاق نیفتاده است...بنابراین باید گفت که حرف‌هایی که آقای روحانی درباره امید مردم و این‌که منتقدان باعث ناامیدی مردم شده‌اند، به این دلیل است تا خودشان را در مشکلات اقتصادی پیش‌آمده بی‌گناه جلوه دهند و دیگران را متهم کنند».
آفتاب یزد هم تیتر زده:« زیباکلام: آقای رئیس جمهور! مردم خردسال نیستند»
آرمان همسو با باند روحانی هم نوشته است« در تمام دوره ۴۰ساله، به میزان این ۵-۶ماه، سوءمدیریت در کنترل ارزی کشور مشاهده نشده است».آرمان در ادامه اذعان کرده است« میزان چپاول منابع مالی توسط مؤسسات مالی یعنی ۶- ۷مؤسسه مالی طی این ۵- ۶سال به اندازه‎ای بوده است که نظام اقتصادی را به‌هم ریخته و وقتی بهره‎های بانکی را حتی تا ۸۵درصد رساندند، سیستم بانکی فلج شد».
ابتکار هم از باند همسو با روحانی نوشته است«اگر رئیس دولت دوازدهم به واقع در پی «امیدآفرینی» در جامعه خسته، کلافه، نگران و سردرگم ایران است، باید هر چه سریع‌تر تکلیف برخی مسائل و موضوعات را روشن کند. جای تعجب است که روحانی از «امیدآفرینی» می‌گوید در حالی که بیش از سه ماه است هیچ پیوند رسانه‌یی با افکار عمومی و آحاد جامعه ندارد؛ هیچ توضیحی در خصوص انتخاب‌ها و انتصاب‌هایش ارائه نمی‌کند؛ وزیر سیاسی کابینه را به سخنگویی امور اقتصادی می‌گمارد و در جریان «نبرد اقتصادی» با تحریم‌ها، وزارتخانه‌های اقتصادی‌اش بلاتکلیف یا بی‌وزیر مانده‌اند».

ورشکستگی نظریه‌پردازی خامنه‌ای که سونامی بحرانهای فعلی را رها کرده و به فکر نیمه اول قرن بعدی فکر کرده است در روزنامه‌های هر دو باند دیده می‌شود:
حمایت با اشاره به شرایط موفقیت این طرح،که اساساً در بیرون نظام است ناخواسته به ذهنی بودن آن اعتراف کرده و از جمله نوشته است« تا زمانی که اشتهای سرمایه‌داری در برخی لایه‌های کلان مدیریتی وجود داشته باشد، وابستگی کشور به ساختار اقتصاد سرمایه‌داری جهانی باقی خواهد ماند. از سوی دیگر، این‌که بتوانیم با تکیه‌ بر مدل مینیاتوری سرمایه‌داری وطنی یا ملی از وابستگی به اقتصاد امپریالیستی رها شویم، توهمی باطل است».
جهان صنعت هم در مقاله‌اش با عنوان «رفتارها از برنامه‌ها پشتیبانی نمی‌کنند»نوشته است« در یک ارزیابی‌منطقی، عمده برنامه‌هایی که در جمهوری اسلامی ایران تهیه و ابلاغ شده سرانجام خوبی پیدا نکرده‌اند». و سپس افزوده« آیا شرایط راهبری و مراودات کشور از برنامه‌ها و الگوهای اعلامی پشتیبانی می‌کند؟ اگر قرار باشد جمهوری اسلامی ایران کشوری ثروتمند و مانند نروژ توسعه‌یافته باشد، دقیقاً باید رفتاری مانند نروژ داشت. نمی‌توان مانند لیبی رفتار کرد و انتظار داشت که ایران به نقطه‌ای که هم‌اکنون نروژ، فنلاند و... در آن قرار دارند، دست یابد».

ادامه تعمیق شکاف در نظام بر سر لوایح ۴گانه و مذاکره با اروپا یا آمریکا بر سر برجام را می‌شود در تیترهای صفحات اول هم دید:
رسالت: حبیبی: «سی اف تی» پازل توطئه‌های دشمن علیه ملت ایران را تکمیل می‌کند
سیاست روز: تکرار بی‌تدبیری؟!
کیهان: رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران: همه دولتهای اروپایی پشت سر ایران هستند؛ اروپا با چه زبانی بگوید مقابل ماست نه پشت ما؟!

در نقطه مقابل روزنامه‌های همسو با باند روحانی بر ضرورت پذیرش لوایح و ادامهٔ مذاکره تأکید کرده‌اند:
اعتماد هم زیر عنوان «صعود تاریخی ایران در نظام بین‌الملل با پیوستن به کنوانسیون FATF» به لاعلاجی نظام در پذیرش لوایح اذعان کرده و نوشته است« تصویب پیوستن به کنوانسیون FATF شاید به تنهایی نتواند مشکلی از کشور ما حل کند و شاید در برخی مصادیق هم مانعی باشد، لیکن تفسیر زمانی و مکانی پیوستن به این سازمان و برهه طرح موضوع و قرار گرفتن آن در سفره سیاست خارجی کشور مان، راهی جز تصویب آن را باقی نگذاشته بود».
جهان صنعت: وزیر راه‌و شهرسازی:تصویب FATF راه‌کار خروج از خودتحریمی‌هاست
ایران ارگان دولت روحانی به‌نقل از قاسم افتخاری نوشته است: «برجام هسته‌یی بدون برجام داخلی پایدار نمی‌ماند» و در ادامه افزوده:« این برجام نیاز به یک برجام دیگری دارد تا سرمایه‌گذاری خارجی در کشور ما اتفاق بیفتد. وی افزود: ایران برای دیگر کشورها و سرمایه‌گذاران خارجی از لحاظ اقتصادی جذابیت ندارد، از این رو اگر ترامپ هم تغییر کند اتفاقی نخواهد افتاد.
از آقای اوباما هم آدم نرم‌تری بیاید، نباید انتظار هجوم سرمایه‌گذاران خارجی به ایران را داشته باشیم. چون سرمایه‌گذار به‌دنبال سودش است و به مسائل دیگر کاری ندارد و با شرایط فعلی ما سرمایه‌گذار اعتماد نخواهد کرد».

اذعان به شرایط انفجاری جامعه و هشدار نسبت به پیامدهای آن موضوع روزنامه‌های همسو با روحانی است.
آرمان در گفتگو با بیژن عبداللکریمی تحت عنوان استاد فلسفه و پژوهشگر اجتماعی نوشته است« بی‎اعتمادی اجتماعی هزینه‎های بسیار سنگینی می‎تواند در پی داشته باشد». و در ادامه به امتداد مشی دیکتاتوری سلطنتی توسط نظام آخوندی ناخواسته اذعان کرده و نوشته است« آنچه معلوم و غیرقابل انکار است، این است که در کشور ما دولت-ملت مدرن شکل نگرفته است و حتی انقلاب ایران هم که یکی از اهداف اصلی‎اش دولت-ملت بود هم نتوانست در تحقق این هدف مهم به توفیق برسد»، در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا «شرایط به حدی است که بتوان گفت، رشته کار از دست دست‎اندر کاران و تصمیم‌گیران خارج شده است؟» نوشته است«به‌لحاظ سیاسی-نظامی هنوز وضعیت به گونه‎ای نیست که مسئولان بلاتکلیفی و سردرگمی را تجربه کنند. اما در فضای اقتصادی شرایط فرق می‎کند. در واقع اوضاع به گونه‎ای است که افسار مسأله از دست تصمیم‎گیران خارج شده است و دقیقاً به همین دلیل، مردم روز‎به‎روز تهدیدها و تحدیدهای بیشتری را حس می‎کنند» و در پایان نتیجه گرفته است که« و اگر اوضاع اصلاح نشود، بحران و مشکلات به اندازه‎ای تهدید‎کننده خواهد شد که برای قدرت‎داران فعلی، چاره‎ای جزء عقب‎نشینی نخواهد گذاشت».

مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ مقاومت   ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات

سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange